Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز سه شنبه است و هر سه مناظره ریاست جمهوری به پایان رسیده است و هفت رقیب نشسته رو به روی هم و سنگ های خود را واکنده‌اند. اما اینکه در مناظرات انتخاباتی تا چه میزان بر رعایت اخلاق انتخاباتی تکیه شد موضوعی است که در این گزارش به آن پرداختیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تنها بخشی از نظر مردمی بود که معتقد بودند که در مناظرات انتخاباتی اخلاق فدای رقابت شده است و شاید بد نباشد که نظر برخی از شخصیت‌های سیاسی هم در این زمینه بدانیم.

باید نوعی بازنگری در اخلاق سیاسی صورت بگیرد

علیرضا خجسته پور فعال سیاسی اصولگرا در این باره به ما گفت که باید نوعی بازنگری در اخلاق سیاسی صورت بگیرد و بسیاری احتیاج دارند که دوره‌های اخلاق سیاسی در کشور را بگذرانند و شاید حتی بد نباشد که این موارد جزو دروس رشته‌های مدیریت و علوم سیاسی برای مدیران سیاسی و اجرایی کشور باشد، زیرا در مناظرات بداخلاقی‌های بسیاری را شاهد بودیم.

حسین عبداللهی مدیر مسؤل روزنامه اصلاح طلب آرمان فرد دیگری بود که در این باره بیان کرد: سید ابراهیم رئیسی در جریان مناظره اول به کسی توهین نکرد، حداقل چیزی را که بیان کرد برنامه‌ها و نوع نگرشش به موضوع مناظره‌ها بود. مشکل در جریان مباحث اقتصادی شناسایی می‌شود و پذیرش صورت مسئله اصلی را در این مناظره شاهد بودیم، همه کاندیدا‌ها هر چند پراکنده وجود مشکلات اقتصادی را قبول داشتند، همه اکثراً در این مشکلات دخیل بودند. خیلی کم تر به مسئله اخلاق در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پرداخته شد، به هم پریدن در این مناظره خارج از چارچوب اخلاق بود، حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در بین نامزد‌ها سعی کرد خود را کنترل کرده و اخلاق را رعایت کند.

افکار و فرهنگ مردم ما هنوز از مناظرات ۸۸ زخمی است

ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی هم در این زمینه گفته بود که  تصور من این است که مناظرات با فرهنگ سیاسی و با ساختار‌های غیرحزبی که در کشور ما وجود دارد، ضرر و زیان و آسیبش به نسبت محاسنش بیشتر است که عموماً یک فرهنگ غلط و ناهنجاری را در جامعه نهادینه می‌کند؛ متاسفانه  فرهنگ تهمت زدن، خلاف واقع گفتن و هیجانی و احساسی کردن جو عمومی جامعه آن هم در سطح کسانی که ادعای ریاست‌جمهوری دارند؛ در دوره‌های اخیر مناظرات انتخاباتی به طور برجسته‌ای وجود داشته است.

ایمانی گفت: افکار و فرهنگ مردم ما هنوز از مناظرات ۸۸ زخمی است و این زخم‌های عمدتاً فرهنگی هنوز به درستی التیام پیدا نکرده بود که  در سال ۹۲ این زخم دوباره سر باز کرد و در سال ۹۶ نیز به اوج خود رسید و متاسفانه فضای کلی مناظره این دوره هم نیز در همین راستا قرار داشت.  مخاطبانی که شاهد مناظره بودند از سوالاتی که از سوی مجری پرسیده شد و پاسخ‌هایی که کاندیدا‌ها به این پرسش‌ها دادند، نتوانستند این  برداشت را داشته باشند که فلان کاندیدا راه حلش مثلاً  برای کنترل نقدینگی افسارگسیخته موجود چیست و عمدتاً توجه‌ها به این جلب شد که چه کسی خوب حمله کرد و چه کسی خوب دفاع کرد و کدام یک از کاندیداها حال دیگری را گرفت که این مسئله همان آسیبی است که مناظرات به شکل فعلی به کشور می‌زند.

وی یادآور شد که برخی از کاندیدا‌ها اساساً کاری به سوالی که از آن‌ها پرسیده می‌شد نداشتند  و پاسخ‌هایی که از قبل درباره مباحث دیگر آماده کرده بودند را مطرح کردند که این مسئله موجب دخالت چند باره آقای حیدری به عنوان مجری مناظره هم شد، ولی شاهد بودیم که برخی کاندیدا‌ها به این تذکرات توجه چندانی نکردند و گویی برخی کاندیدا‌ها از اساس در مناظره حاضر نشده بودند که به سوالات پاسخ بدهند.

در پایان باید یادآور شد که مدت‌ها پیش از انتخابات مقام معظم رهبری فرمودند که «ملاحظات اخلاقی جداً رعایت بشود. یعنی واقعاً اگر چنانچه نامزد‌های انتخاباتمان هم در مناظراتشان، هم در مصاحبه‌هایی که با آن‌ها می‌شود، سؤال جواب‌هایی که با آن‌ها می شود، اخلاق اسلامی را رعایت بکنند، این سرریز می‌شود در جامعه، آحاد مردم ملاحظات اخلاقی را یاد می گیرند و رعایت می کنند. این سرمشقی برای آن‌ها خواهد شد؛ و هنجارشکنی هم نکنند.


حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطر نشان کردند: راه حل بعضی‌ها برای اینکه بیشتر دیده بشوند، بیشتر شنیده بشوند، این است که هنجارشکنی کنند، خطوط قرمز نظام را به قول خودشان بشکنند. نظام جمهوری اسلامی یک نظام مستقر و پابرجاست، یک نظام جاافتاده است، خطوط اصلی نظام مشخص است. این جور نباشد که سعی کنند حالا با شکستن این حدود و ثغور مهم نظام جمهوری اسلامی برای خودشان یک موقعیتی دست و پا کنند که موقعیت هم به دست نمی‌آید.»

و حال بسیاری فضای رقابت‌ها و مناظرات انتخاباتی را نه فضایی برای ارائه برنامه بلکه برای دیده شدن و عوام فریبی در نظر گرفته تا شاید بتوانند از آن ریسمانی برای رساندن خود به پاستور بسازند. اما این مردم هستند که پیش از هر چیز اخلاق و منش نامزد‌های ریاست جمهوری را قضاوت می‌کنند و همین مردم هم هستند که رئیس را انتخاب می کنند، رئیسی برای جمهور.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات 1400 انتخابات ریاست جمهوری مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری کاندیدا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامرضا نوری قزلجه، با اشاره به آرایش سیاسی مجلس دوازدهم، اظهار کرد: در مجلس آینده حتماً فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون «مستقلین» خواهیم داشت؛ البته مستقلین نام پیش‌فرض و آن چیزی است که طی چند سال اخیر در ادبیات سیاسی ما مطرح شده، اما اعضا هر اسم دیگری را برای این فراکسیون انتخاب کنند، همان خواهد شد.

بنابر گزارش مهر، وی ادامه داد: رایزنی‌های اولیه بین منتخبان مجلس دوازدهم اعم از نمایندگان ادوار، نمایندگان فعلی و نمایندگان جدید انجام و قرار بر این شده است که افرادی با مشی اصلاح‌طلبی، میان‌رو و همچنین اصولگرایان معتدل و مستقل همگی در یک فراکسیون سیاسی تحت عنوان «مستقلین» یا هر نام دیگری که اعضا درباره آن به توافق برسند، باشیم.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس تصریح کرد: بدون احتساب افرادی که در دور دوم انتخابات به مجلس دوازدهم راه می‌یابند، فعلاً حدود ۸۰ نفر از افرادی که به مجلس دوازدهم راه یافته‌اند، مشی سیاسی مستقل یا میانه‌رو دارند. امیدوارم نتایج در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم به گونه‌ای باشد که تعداد نمایندگان مستقل مجلس دوازدهم به ۱۰۰ نفر برسد.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس دوازدهم درباره آرایش سیاسی احتمالی اصولگرایان در مجلس آینده، گفت: در مجلس یازدهم یک فراکسیون تحت عنوان فراکسیون «اکثریت» یا فراکسیون «انقلاب اسلامی» داشتیم که در نیمه دوم مجلس یازدهم تا حدودی به اختلاف برخوردند.

نوری قزلجه تصریح کرد: آنطور که زمزمه آن به گوش می‌رسد و بر اساس کاندیداهایی که برای ریاست مجلس آینده مطرح هستند، به احتمال بسیار زیاد اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت و پیش‌بینی می‌کنم دو یا حتی ۳ فراکسیون سیاسی داشته باشند.

منتخب مجلس دوازدهم درباره رئیس احتمالی مجلس دوازدهم، گفت: افراد میانه‌رو و مستقل مجلس آینده، این موضوع را منوط به شکل‌گیری فراکسیون کرده‌اند و در اولین مجمع فراکسیون به دنبال آن هستیم که این موضوع را مطرح کنیم. البته برای پست‌ها و ارکان دیگر مجلس و اعضای هیأت‌رییسه هم بحث و تبادل نظر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: گزینه ما برای ریاست مجلس به این موضوع بستگی دارد که ببینیم تعامل فراکسیون‌های روبرو چگونه خواهد بود و آیا آنان با هم متحد می‌شوند یا آنکه اصولگرایان تعدد فراکسیونی پیدا می‌کنند. به هر صورت در اولین مجمعی که قبل از انتخابات هیأت‌رییسه برگزار خواهیم کرد، حتماً بنا داریم این موضوعات را مطرح کنیم.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس درباره گزینه‌های که برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح هستند، گفت: افراد زیادی مطرح هستند و بنده نمی‌خواهم اسم ببرم؛ در واقع افرادی برای ریاست مجلس مطرح هستند که یا خودشان با ما صحبت کردند یا از طرف آنان کسانی با ما صحبت کردند یا در رسانه‌ها شنیدیم؛ حدود ۶ یا ۷ نفر برای ریاست مجلس دوازدهم فعال هستند.

نوری قزلجه تاکید کرد: قطعاً هیچیک از این گزینه‌ها الان نمی‌توانند به طور قطع خود را رئیس مجلس آینده بدانند؛ در واقع هیچیک نمی‌توانند با ضریب اطمینان و احتمال بالا بگویند که رئیس مجلس دوازدهم می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزینه‌های ریاست مجلس دوازدهم برای کسب این کرسی شانس برابر دارند، گفت: خیر؛ شانس این افراد متفاوت است اما اینکه بگوییم یکی از این افراد، شانس قطعی یا احتمال بیشتری برای ریاست مجلس دارد، این‌گونه هم نیست؛ این موضوع یک مقدار پیچیده است.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مردم در انتخاب رئیس مجلس حتماً بازخوردهایی را که از انتخابات گرفتند، باید لحاظ کنند و باید علی‌القاعده نظرات افکار عمومی و وضعیت آرای انتخابات در این موضوع دخیل باشد و مجلس نباید بدون توجه به این موارد تصمیم بگیرد.

نوری قزلجه تصریح کرد: بر این اساس، بحث هیأت‌رییسه به خصوص رئیس مجلس یک موضوع پیچیده و چالشی خواهد بود و رقابت‌ها برای آن هم جدی خواهد بود.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901989

دیگر خبرها

  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند/ سهم مستقلین در مجلس دوازدهم
  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند/ سهم مستقلین در مجلس دوازدهم
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • آغاز پخش مناظرات تلویزیونی دور دوم انتخابات مازندران از فردا
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات