Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، از قدیم الایام از زنجان به‌ عنوان یکی از مهمترین استان‌ها در حوزه صنایع دستی کشور  یاد می شود.

ملیله‌کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم‌ و جاجیم و گیوه‌ از جمله صنایع دستی استان زنجان است که آوازه هنر زنجانی ها را به گوش جهانیان رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بیش از ۵۵ رشته صنایع‌دستی در استان زنجان وجود دارد که ملیله کاری یکی از رشته‌های شاخص در حوزه صنایع دستی  این استان است به طوریکه شورای جهانی صنایع‌دستی در سال ۱۳۹۸  زنجان را به‌عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد.

صادرات بیش از یک‌میلیون دلاری صنایع‌دستی استان زنجان

صادرات صنایع‌دستی که همواره یکی از موضوعات مهم حوزه  کسب درآمد و رونق اقتصادی استان زنجان به شمار می رود به طوری که  پارسال  یک‌میلیون و ۳۳۰ هزار دلار صادرات صنایع‌دستی از زنجان به کشورهای مقصد به‌صورت چمدانی و رسمی انجام شد.

مقصد صادرات چاقو و گیوه ی زنجان کشور عراق، زیورآلات سنتی کشور‌های جنوب خلیج‌فارس و صنایع چرمی هم کشور ترکیه بوده و ملیله  به برخی از کشور‌های اروپایی صادر می‌شود که در این میان بیشترین میزان صادرات به کشور عراق صورت می گیرد.

برگزاری ۳۱ دوره آموزش رشته های مختلف صنایع‌دستی در زنجان

پارسال ۲ دوره کلاس آموزشی بازاریابی داخلی و خارجی صنایع‌دستی و طراحی محصول صنایع‌دستی بومی استان زنجان به صورت مجازی برای شاغلین این حوزه برگزار شد و ۳۱ دوره آموزش عمومی هم در رشته های گلیم بافی، قلمزنی، ملیله‌کاری، گیوه بافی، میناکاری، منبت‌کاری، چرم‌دوزی و چارق‌دوزی در زنجان برگزار شد.

ثبت رشته  تنورسازی در فهرست ملی میراث ناملموس

تنورهای سفالینه ای که هنر دست بانوان میانسالی است که  هنر تنورسازی را از مادران خود به ارث برده‌ و توانسته اند این هنر زیبا را که از نیاکانمان به ارث رسیده و یاد آور نان تنوری و لبنیات محلی است زنده نگهدارند.

رشته تنورسازی و سفالگری سنتی در فهرست ملی میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

اعطای ۵۴۷  مورد تسهیلات کرونایی به شاغلین حوزه صنایع دستی

الناز خدایی فرد معاون صنایع دستی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان بااشاره  اینکه شناسایی، آموزش، پرداخت تسهیلات و حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی باهدف رونق تولیدات این حوزه و اشتغالزایی در اولویت برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی است، گفت: ۱۷۶ نفر از فعالان حوزه صنایع‌دستی و جویای کار که متقاضیان دریافت تسهیلات برای خوداشتغالی بودند، پرونده تشکیل شد و سپس از طرف اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بانک‌های عامل معرفی شده و تسهیلات دریافت کردند.

 

او افزود: ۵۴۷ کارگاه صنایع دستی با اشتغالزایی برای ۸۸۳ نفر وام تسهیلات کرونا دریافت کرده اند که جمعا به مبلغ ۷۸۰ میلیارد ریال بوده است.

خدایی فرد ادامه داد: ۱۱۹ مورد وام بلاعوض نیز در سال های ۹۸ و ۹۹  به صنعتگران صنایع‌دستی استان زنجان پرداخت شده است.

گزارش از شیرین محمودی 

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع دستی و گردشگری صادرات کالا صنایع دستی استان زنجان حوزه صنایع دستی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سمانه سلطانی پور روز یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفت: با صدور مجوز فعالیت فروشگاه صنایع‌دستی آروند با مدیریت آقای حسین میری، واقع در بازار سرپوشیده شهر شاهرود، تعداد فروشگاه‌های مجاز صنایع‌دستی در استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: بر اساس ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز فروشگاه‌های صنایع‌دستی، متقاضیان می‌توانند با ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها و پس از بررسی درخواست توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مجوز خود را دریافت کنند.

سمانه سلطانی پور گفت: در حال حاضر ۶ فروشگاه صنایع‌دستی در سمنان، ۹ فروشگاه صنایع‌دستی در شاهرود، ۲ فروشگاه صنایع‌دستی در دامغان و ۲ فروشگاه صنایع‌دستی در مهدی‌شهر تحت مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان فعالیت می‌کنند.

46 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900631

دیگر خبرها

  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود