Web Analytics Made Easy - Statcounter

«کریم حاج باباعلی» روز سه‌شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نهاوند بیشترین اراضی زیر کشت گشنیز در کشور را دارد به نحوی که سطح زیرکشت این محصول در این منطقه نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد از گشنیز کشور در شهرستان نهاوند تولید می‌شود و امسال بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت این محصول رفته و پیش‌بینی می‌شود که از هر هکتار بیش از ۲ تن محصول برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها بیش از ۲۶ هزار تن گشنیز در این شهرستان تولید می‌شود، تاکید کرد: گشنیز گیاهی دارویی است که کمترین مصرف آب را دارد و در فصلی که نیاز مبرم به مصرف آب هست برداشت می‌شود.

حاج باباعلی ادامه داد: گشنیز یکی از محصولات کم‌ آب‌بر و کم‌ هزینه است که به ۲ روش بهاره و پاییزه در نهاوند کشت و تمامی مراحل کشت این محصول به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

او در تشریح خواص دارویی محصول گشنیز گفت: خواص گشنیز شبیه خواص زیره و میوه‌های آن محتوی «لیپیدها، آلبومین‌ها، تانن‌ها، پکتین، قندها و ویتامین ث» است.

رئیس جهادکشاورزی نهاوند خاطرنشان کرد: این جوشانده‌ها سیستم اعصاب را نیز تسکین می‌دهند و از دم کرده آن برای باز شدن صدا، درمان گلو درد و سرماخوردگی، برطرف کردن حالت استفراغ و درمان بیماری دیابت یا قند خون استفاده می‌شود.

وی همچنین کاهش کلسترول خون و تسکین دردهای مفصلی مثل رماتیسم را از دیگر اثرات گیاه گشنیز برشمرد و افزود: از خشک شده یا روغن این گیاه به صورت صنعتی برای تهیه پمادهای تسکین دهنده دردهای رماتیسم عضلانی یا مفصلی نیز استفاده می‌شود.

شهرستان نهاوند با حدود ۱۷۸ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی استان همدان واقع شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی صنایع تبدیلی توسعه ایران جهش تولید نهاوند کشاورزی توسعه روستایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی صنایع تبدیلی توسعه ایران وزارت جهاد کشاورزی صنایع تبدیلی توسعه ایران جهش تولید نهاوند کشاورزی توسعه روستایی شهرستان نهاوند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۳۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، منصور امیریان گفت: این همایش با هدف ارتقای شاخص سلامت، پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت، در زنجیره مواد غذایی با منشا گیاهی و لزوم و اهمیت تولید و عرضه محصولات تولیدی شناسه دار با حضور تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و مسئولین شهرستانی و استانی در سالن اجتماعات فرهنگیان شهرستان مرودشت شد.

او افزود: با توجه به اهمیت موضوع سلامت و امنیت غذایی جامعه و اولویت موضوع در سازمان جهاد کشاورزی فارس، مقرر شد محصولاتی که شناسه محصول را دریافت کنند، اجازه صادرات به خارج از کشور و فروش در بازار داخلی را خواهند داشت.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: محصولات باغی شامل کیوی، انگور، سیب، پسته، انار، خرما و مرکبات و محصولات مزرعه‌ای و گلخانه‌ای شامل خیار، گوجه، فلفل دلمه ای، بادمجان و کرفس برای صادرات به خارج از کشور و محصولات بازار داخلی شامل گوجه و خیار گلخانه‌ای و مزرعه ای، پیاز، سیب زمینی، پرتقال و سیب، ملزم به دریافت کد شناسه محصول هستند.

امیریان تصریح کرد: تولید کنندگان محصولات برای ثبت نام و دریافت کد شناسه محصول برای صادرات، قبل از کاشت و بازار داخلی یک ماه قبل از برداشت، به دفاتر نظام مهندسی کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • اجرای طرح سرشاخه کاری در باغ‌های گردوی نهاوند
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند