Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-05@14:16:31 GMT

بازار سهام هت تریک می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۴۰۷۹

بازار سهام هت تریک می‌کند؟

روند‌های صعودی بازار سهام برای دومین روز پیاپی ادامه یافت. آیا شاخص باز هم رشد می‌کند؟ به گزارش پول نیوز، برای پیش بینیبورس امروز – سه‌شنبه ۲۵ خرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس ۸ هزار و ۹۹۱ واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۹۰۰ واحد پائین آمد و در رقم ۳۷۶ هزار و ۳۲۸ واحد ایستاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین شاخص کل فرابورس ۲۳ واحد رشذ کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۴۵۷ واحد رسید.

در پایان معاملات روز دوشنبه، ۱۷۰ نماد رشد قیمت و ۲۵۸ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۳۶ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۵ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت
روز دوشنبه در بورس شرکت سیمان داراب (ساراب)، معدنی دماوند (کدما) و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا)، هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت
در بورس نماد‌های سخاش (سیمان خاش)، چکاوه (صنایع کاغذسازی کاوه) و دامین (داروسازی امین) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کلر پارس (کلر)، بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای) و کشت و صنعت دشت خرم‌دره (زدشت) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار
عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه هزار و ۶۳۲ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز یکشنبه کاهش ۵ درصدی داشته است.

افزایش ارزش صف‌های خرید
در پایان معاملات دوشنبه ۳۷ نماد صف فروش و ۱۴۸ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز یکشنبه ۲۸ درصد افزایش یافت و در رقم ۲۸۳ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۲ درصد کاهش یافت و هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب رقم مازاد عرضه بازار به هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۵۳ روز کاری گذشته از ۸ فروردین به این سو است.

بیشترین تقاضا‌ها
در روز دوشنبه شرکت لیزینگ کارآفرین (با نماد معاملاتی ولکار) با صف خرید ۱۱۸ میلیارد تومانی برای سومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

پس از ولکار، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشت.

بیشترین عرضه‌ها
روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۷۳ میلیارد تومانی داشت. پس از سنیر، خزر (فنرسازی زر) و ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز
روز گذشته شاخص کل بورس رشد کرد و ۳۶ درصد نماد‌های بازار سبزپوش شدند. مازاد عرضه نیز بازار به کمترین رقم در ۵۳ روز کاری گذشته از ۸ فروردین ماه تا به امروز رسید و روند نزولی ارزش صف‌های فروش برای دومین روز متوالی ادامه یافت. رشد ارزش صف‌های خرید پایانی بورس نیز برای دومین روز متوالی ادامه یافت. همچنین روند نزولی ارزش پول حقیقی خروجی از بازار نیز ادامه یافت و با کاهش ۵۴ درصدی به رقم ۱۳۱ میلیارد تومان رسید.

سه علامت مثبتی که گفته شد همانند دیروز در روز یکشنبه نیز در معاملات بورس دیده شد که در گزارش پیش بینی دیروز (اینجا) بر آن تاکید شده بود؛ بنابراین با توجه به تداوم روند‌های مثبت بازار می‌توان در انتظار رشد شاخص بود.

اما در مقابل روند نزولی شاخص هم وزن همچنان ادامه دارد. روز گذشته برای چهارمین روز پیاپی شاخص هم وزن افت کرد و به پائین‌ترین رقم در ۱۳۹ روز گذشته رسید. تداوم نزول شاخص هم وزن نشان از روند نزولی کلیت بازار دارد، عاملی که اگر با افت قیمت نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز همراه شود می‌تواند شاخص کل را نیز پائین بکشد.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت پایان معاملات میلیارد تومان ارزش صف روند نزولی ادامه یافت روز دوشنبه بازار سهام کاهش قیمت روز گذشته شاخص کل صف فروش هم وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۴۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱‌.۷۲ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۶۸ درصدی در پله ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۶۱ درصدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۳ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت حمل و نقل با افزایش ۴.۴ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت انتشار و چاپ در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت استخراج نفت به جز کشف هم با افت ۱۰.۷۷ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۵ هزار و ۶۸ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۹۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۵۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۲ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲ هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد. 

فراهم شدن مجالی برای رشد سهام بازار محور در کوتاه مدت 

در ادامه هم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوایل هفته کاری با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شاهد شروع متعادلی بودیم، اما در جدال عرضه و تقاضا، فروشندگان برنده بودند و دوباره یک هفته‌ اصلاحی و خسته کننده را سپری کردیم. فقط شاهد نوساناتی در محدوه‌های حمایتی سهام بودیم، تعداد محدود، سهام بازیگر محور هم مجالی برای نوسان و رشد کوتاه مدتی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی در کنار افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و عدم تعدیل نرخ دلار نیما از بعد درآمدی را دچار مشکل می‌کند و حاشیه سود‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از افت تولید، با افزایش نرخ‌های منطقی در صنایع برای پوشش رشد هزینه‌ها موافقت می‌شود.

او افزود: انتشار اوراق سنگین توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره، ابهام سقف معافیت مالیاتی و ... خریدار را یک قدم عقب‌تر در انتظار نگه می دارد. هر بار با نزدیک شدن به محدوده‌ حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم منتهی تا زمانی که این دور باطل ادامه دارد حرف خاصی برای گفتن نمی‌ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • بورس امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص