Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پی ثبت سوژه ای در سامانه «فارس من» با عنوان «بلاتکلیفی دوازده ساله تکمیل پروژه تعاونی مسکن جامعه المصطفی العالمیه قم»، این سوژه در دستور کار قرار گرفت تا بررسی دقیق تری از پیشینه موضوع و همچنین چشم انداز آن صورت پذیرد.

آمار نشان می دهد با این که شرکت های تعاونی مسکن سهمی در حدود ۲۰ درصد از ساخت و ساز پروژه های مسکونی را بر دوش دارند، اما علی رغم این سهم نسبتا کم از کل ساخت و سازها، اخبار مشکلات و دغدغه های آن ها در سطح جامعه پر سروصداتر و بزرگ تر جلوه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال باید توجه داشت که عموم ساخت و سازها در یکی از دو دسته «شخصی» و یا «تعاونی» جای می گیرد، با این توضیح که سازنده شخصی معمولا قراردادش را بر اساس قیمت قطعی منعقد می کند، یعنی تمام هزینه هایش را در نظر می گیرد و با در نظر گرفتن تورّم مرسوم تا زمان تحویل و همچنین سود خودش، قیمتی را به عنوان قرارداد ساخت اعلام کرده و طبق همان مبلغ واحدها را می سازد و تحویل می دهد.

و اما در پروژه های تعاونی ساز که معمولا اعضای آن همکار هم هستند، جمعی ۵ یا ۷ نفره از بین اعضا با عنوان هیئت مدیره انتخاب می شود تا کارها را به پیش ببرد. این افراد از بین خود یک نفر را به عنوان مدیرعامل شرکت تعاونی انتخاب می کنند و طبق قانون، حق الزحمه ای هم برایش در نظر می‌گیرند.

در عین حال در قراردادهای تعاونی ها معمولا قیمت قطعی و نهایی اعلام نمی شود و اگر در انتهای کار قیمت تمام شده بیش از قیمت اعلام شده در آغاز پروژه باشد، مبلغ مازاد خرج شده از اعضا و بر اساس سهم آنان دریافت می شود. اکنون می توان چنین نتیجه گرفت که قیمت ساخت در قرارداد پروژه های شخصی ساز قطعی است، اما در پروژه تعاونی ساز، قیمت تمام شده قطعی نبوده و امکان تغییر دارد.

 

تعاونی های مسکن و مشکل تورم و افزایش قیمت ها

همین جا می توان به یکی از معضلات این روزهای شرکت های تعاونی پی بُرد، آن جا که قیمت مصالح و خدمات بر اساس تورم افسار گسیخته، سال به سال و بلکه ماه به ماه افزایش می یابد و بر این اساس، اعضا هم باید سهم بیشتری برای پیشرفت کار شرکت تعاونی پرداخت کنند، ضمن آن که عوامل دیگری مانند بدقولی در زمان تحویل، برنامه ریزی نامناسب مالی، اشتباهات اجرایی در فرآیند ساخت و به‌ کارگیری مصالح غیراستاندارد و نامرغوب از دیگر عوامل نارضایتی در پروژه های مختلف ساخت و ساز است که آمارهای مراجع قضایی در این موضوع، گواه و شاهدی در وجود این معضلات است.

بنابراین باید گفت یکی از معضلات اساسی امروز تعاونی‌ های مسکن، تورم و بی ثباتی بازار است که درخواست آورده بیشتر از سوی اعضا و ایجاد برخی نارضایتی در بین آنان را به دنبال دارد.

اما یکی از این پروژه ها، «شرکت تعاونی مسکن کل کارکنان جامعه المصطفی العالمیه در قم» است که اگرچه از سال ۱۳۹۱ تأسیس شده، اما بررسی ها نشان می دهد عملا در ۴ سال اخیر به ساخت و سازهای جدی بر اساس تعهد به اعضا روی آورده است.

 

تعاونی مسکن جامعه المصطفی قم بلاتکلیف نیست

در این باره حجت الاسلام رسول عبداللهی به عنوان رئیس هیئت مدیره این شرکت تعاونی به خبرنگار فارس در قم می گوید: خوشبختانه تحویل واحدهای فاز یک این مجموعه در ماه آینده یعنی تیر ماه محقق می شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره گلایه برخی از اعضا از بلاتکلیفی پروژه بیان می دارد: این پروژه بلاتکلیف نیست و بر اساس زمان بندی فازها در دست اقدام است، ضمن آن که این برخی از اعضای همان افرادی هستند که به شرکت بدهکارند و با این حال توقع دارند شرکت به طور کامل به تعهد خود عمل کند.

وی با بیان این که هیئت مدیره جدید این شرکت تعاونی، بارها از اعضا دعوت کرده است تا در محل دفتر این تعاونی یعنی در محل احداث پروژه حضور یابند و پاسخ پرسش ها و ابهامات خود را بشنوند تأکید می کند: یکی دیگر از اشکالات برخی اعضا آن است که چرا واریزی آنان افزایش داشته که البته این پرسش، پاسخ روشنی دارد و این پاسخ، روند تورمی موجود در کشور است.

همچنین علی اکبر سلمان بازرس این شرکت تعاونی نیز به خبرنگار فارس می گوید: فاز نخست این پروژه تا ماه آینده با تحویل حدود ۱۴۰ واحد مسکونی به اعضایی که به شرکت بدهکار نیستند به سرانجام می رسد، البته می توانستیم این واحدها را چند ماه قبل هم بدون تکمیل برخی زیرسازی ها مانند پارکینگ و یا نصب آسانسور هم تحویل دهیم، اما تصمیم بر آن شد که واحدها به صورت کامل به اعضا تحویل شود.

 

دغدغه برای پیشبرد پروژه

وی می افزاید: به اعضای این شرکت تعاونی اطمینان می دهیم که فازهای بعدی پروژه هم بر اساس زمان بندی به پیش خواهد رفت، بویژه آن که هیئت مدیره جدید این شرکت تعاونی هم که حدود ۴ سال است مستقر شده، به دنبال پایان پروژه است و دغدغه دارد.

بازرس شرکت تعاونی مسکن کل کارکنان جامعه المصطفی العالمیه در قم در عین حال ادامه می دهد: اعضای شرکت های تعاونی مسکن باید به این نکته توجه داشته باشند که شرایط ساخت و ساز در کشور با توجه به تورم و افزایش قیمت ها واقعا با مشکلات متعددی رو به روست و از این رو اعضای شرکت ها تعاونی مسکن باید نسبت به پرداخت به موقع واریزی های خود اهتمام داشته باشند تا کار به پیش برود و متوقف نشود.

سلمان سپس به شرایط بُرج گونه این پروژه مسکونی توجه می دهد و می گوید: این پروژه ویژگی های مختلفی مانند فاضلاب خاکستری، فیبر نوری و امکانات دیگر دارد که البته فشارهایی برای واریزی به اعضا وارد کرده، اما در عین حال سود خوبی نیز برای آن ها خواهد داشت.

وی با بیان این که اگر اعضای این شرکت تعاونی می توانستند مقرری های خود را به موقع واریز کنند، کار بهتر پیش می رفت خاطر نشان می کند: با این حال اعضا نباید هیچ گونه نگرانی داشته باشند، بویژه آن که هیئت مدیره جدید، مدیرعامل، بازرس و همچنین حسابرس رسمی این شرکت تعاونی کارها را به پیش می برند و بر مجموعه نظارت دارند.

بازرس شرکت تعاونی مسکن کل کارکنان جامعه المصطفی العالمیه در قم با اشاره به این که هیئت مدیره جدید این شرکت تعاونی هر ماه به بازرس شرکت گزارش می دهد بیان می دارد: از چهار فاز تعریف شده در این پروژه، فاز یک در حال نهایی شدن است و فاز دو نیز در شهریورماه سال ۱۴۰۲ تحویل خواهد شد و البته دو فاز دیگر هم طبق زمان بندی به پیش خواهد رفت.

سلمان در پایان سخنان خود به همه اعضا اطمینان خاطر می دهد که تلاش ها تا نهایی کردن این پروژه ادامه خواهد داشت.

و اما مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن کل کارکنان جامعه المصطفی العالمیه قم از دیگر افرادی است که به پرسش های خبرنگار فارس در قم درباره این پروژه پاسخ می دهد و می گوید: این روزها شاهد هستیم فشار تورم سبب شده تا برخی از مردم راهی جز بیان برخی درددل ها و یا حتی اعتراضات نداشته باشند که البته باید به آن ها حق داد.

محی الدین اسعدی ادامه می دهد: همین شرایط سبب شده تا حتی برخی اعضای شرکت های تعاونی مانند تعاونی های مسکن هم توان پرداخت برخی مقرری های مازاد خود را نداشته باشند.

وی درباره طولانی شدن پروژه تعاونی مسکن کل کارکنان جامعه المصطفی العالمیه قم می افزاید: حدود ۴ سال است که هیئت مدیره جدید این پروژه و بنده به عنوان مدیرعامل، کار را به دست گرفته ایم و البته پیش از ما، تنها دو اسکلت از شش برج و یک اسکلت چهار سقفی انجام شده بود، در حالی که این پروژه در شرایط فعلی آماده تحویل واحدهای فاز نخست خود است.

 

آغاز کار با وقفه 4 ساله

اسعدی در عین حال می گوید: این شرکت تعاونی در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد و در ابتدا هشت بلوک برای آن تعریف شده بود، اما در حالی سال ۱۳۹۵ از راه رسید که تنها خرید زمین و تأمین هزینه پروانه محقق شده بود و ساخت و ساز عملا از سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

وی می گوید: شرکت در همان سال قراردادی برای تأمین میلگرد پروژه منعقد و هزینه ای هم پرداخت می کند، اما آن کارخانه دچار ورشکستگی می شود و آسیب ها و مشکلاتی برای شرکت تعاونی پیش می آید.

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن کل کارکنان جامعه المصطفی العالمیه قم سپس به تغییر هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت در حدود سال ۱۳۹۶ اشاره می کند و می آورد: چالش های آن زمان سبب شد تا هشت بلوک تعریف شده برای پروژه را به شش بلوک کاهش دهیم تا با کاهش تراکم، کیفیت بیشتری در کار دنبال شود.

 

14 میلیارد تومان بیش از واریزی اعضا هزینه شده است

اسعدی همچنین تصریح می کند: بررسی مقایسه ای بین این شرکت تعاونی و سایر شرکت تعاونی های منطقه محل احداث پروژه به وضوح نشان می دهد که چه حجمی از کار در سه سال اخیر انجام شده است، بویژه آن که این شرکت تعاونی در حال حاضر، ۱۴ میلیارد تومان بیش از واریزی اعضا، کار کرده است، یعنی توانسته ایم به لحاظ اعتباری مصالح بگیریم و کار را به پیش ببریم.

وی تأکید می کند: ما با اعتمادی که به اعضای شرکت تعاونی داشته ایم کار را متوقف نکردیم، چراکه می دانستیم اگر کار متوقف شود، راه اندازی دوباره آن هزینه بردار خواهد بود، البته در این سال ها پیشرفت کار در برخی بُرهه ها کُند بوده، اما هیچ گاه حتی با وجود تعداد نه چندان کمی از اعضای بدهکار شرکت متوقف نشده است.

اسعدی می افزاید: ما کار را ادامه می دهیم و امید داریم اعضا، مقرری ها و بدهی های خود را به موقع پرداخت کنند تا مشکلی در ادامه مسیر نداشته باشیم.

وی با ابزار خرسندی از تحویل نخستین واحدهای فاز یک پروژه شامل بلوک نیایش یک و دو در تیر ماه سال جاری یادآور می شود: فاز دو پروژه شامل بلوک نیایش سه در مرحله تیغه چینی است و حداکثر تا شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تحویل می شود که البته پرداختی اعضا نیزمی تواند بر این تاریخ مؤثر باشد.

 

کل پروژه در سال 1403 به پایان می رسد

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن کل کارکنان جامعه المصطفی العالمیه قم می افزاید: برنامه ریزی بر آن است تا فاز سه پروژه شامل دو بلوک نیایش چهار و پنج تا پایان سال ۱۴۰۲ واگذار شود، ضمن آن که فاز چهار یعنی بلوک نیایش شش هم برای تحویل در سال ۱۴۰۳ برنامه ریزی شده است.

وی تعبیه فضای سبز و بام های سبز، آمفی تئاتر و طرح آب خاکستری برای تصفیه آب در موتورخانه پروژه و استفاده مجدد آن در فلش تانک ها را از ویژگی های این پروژه بر می شمرد و ابراز امیدواری می کند این پروژه با همیاری اعضا و واریزی های به موقع در زمان بندی مقتضی به سرانجام برسد.

کوتاه سخن آن که پروژه های تعاونی مسکن علاوه بر ضرورت دغدغه مندی هیئت مدیره ها و نظارت های بازرسان و حسابرسان، نیاز جدی به مشارکت اعضا بر اساس مقرری های واریزی دارد و تنها به پشتوانه این دو است که می تواند به سرمنزل مقصود برسد.

انتهای پیام/2258

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن تعاونی هیئت مدیره قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۴۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح تعاونی شکوفایی خلاقیت در شیروان

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از افتتاح تعاونی شکوفایی خلاقیت در شیروان خبر داد و افزود: این تعاونی ۴۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت و برای افتتاح آن هشت میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

مهدی اسلام‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با پیگیری‌های بسیار و مشارکت بخش خصوصی نخستین کاریابی فعال شیروان افتتاح شد تا شرایط ایجاد کار کارجویان در این شهرستان تسهیل شود.

وی بیان کرد: به جز شهرستان گرمه، در تمام شهرستان‌های استان مراکز کاریابی فعال شده‌اند و در این شهرستان نیز پیگیر راه اندازی کاریابی برای تسهیل در فرآیند اشتغال به کار کارجویان هستیم.

وی با بیان اینکه در شهرستان راز و جرگلان نیز نخستین کاریابی در هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در حال حاضر در سراسر استان ۱۳ کاریابی وجود دارد که در سال گذشته سبب اشتغال بیش از ۴۰۰ نفر و ارتباط آن‌ها با مراکز جویای نیروی کار شده‌اند.

وی همچنین از مراحل پایانی چند پروژه دیگر از جمله استخر کارگری اسفراین و مجموعه ورزشی کارگران فاروج خبرداد و بیان کرد: تلاش می‌شود این پروژه‌ها نیز برای سفر آینده و در پیش‌روی رئیس جمهور به استان آماده شود تا به بهره‌برداری برسد.

اسلام‌خواه در ادامه گفت: هفته کار و کارگر از پنجم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا یازدهم این ماه ادامه دارد. حدود ۳۰ برنامه محوری این هفته در استان اجرا می‌شود که با اعزام جمعی از کارگران استان برای دیدار با مقام معظم رهبری آغاز شد.

وی عیادت از بیماران و خانواده‌های جامعه کارگری، پیاده‌روی بزرگ خانوادگی کارگران، افتتاح زمین تنیس خاکی، تجلیل از زنان کارگر برگزیده، تجلیل از کارگران و کارآفرینان برتر، برگزاری مسابقات فوتسال و وزنه‌برداری، دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار را از جمله برنامه‌های شاخص این هفته اعلام کرد و افزود: تلاش ما این است که این هفته، شور و نشاط خاصی را برای جامعه کارگری، کار و تولید ایجاد کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • پروانه فعالیت رسمی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی صادر شد
  • انتظار متقاضیان زاهدانی در انجمن خیرین مسکن ساز چه زمانی پایان می‌یابد؟
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • افتتاح تعاونی شکوفایی خلاقیت در شیروان
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • سندرم تراکم،بلای جان کلانشهرها/ ضرورت تغییرالگوی ساخت مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری
  • افتتاح و آغاز عملیات اجرایی بیش از ۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن