Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@13:11:33 GMT

جوانان پیشران جهش رشد کشورند

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۴۱۷۸

جوانان پیشران جهش رشد کشورند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم جهش در پیشرفت کشور، نوجوانان و جوانان را موتور و پیشران جهش پیشرفت جامعه دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سعید جلیلی در نشست صمیمی با شماری از نوجوانان دهه هشتادی در مجموعه فرهنگی سرچشمه گفت: توانایی نوجوانان و جوانان بسیار زیاد است و یکی از ایراد‌های وارد به مدیریت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور ما این است که این ظرفیت را کنار گذاشتیم یا کمرنگ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به ایفای نقش نوجوانان در دوران دفاع مقدس افزود: اگر چنین تجربه موفقی در ایفای نقش جوانان و نوجوانان در عرصه دفاع مقدس وجود داشت آن هم در جنگ تحمیلی که از سخت‌ترین عرصه هاست، پس اکنون هم باید از توانمندی آنان در پیشرفت کشور استفاده کرد.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر از جهش و جهاد صحبت می‌کنیم به این معنی نیست که دانش آموزان دوران تحصیل شان به سرانجام برسد و پس از آن در پی استفاده از توانمندی آنان باشیم بلکه باید از الان نقش آنان را تعریف کنیم تا معلوم شود که جوانان و نوجوانان برای ایفای نقش در جهش کشور چه نقشی را می‌توانند ایفا کنند.

 

جلیلی افزود: نگاه به مدیریت کشور دو نوع است، نخست نگاه روزمره و منفعل و دیگری نگاه فعال؛ برای اعمال نگاه فعال در صحنه مدیریت کشور باید برنامه داشته باشیم.

 

وی گفت: وقتی صحبت از تولید و جهش کشور می‌کنیم مهمترین ابزار و عامل تحقق اهداف در این زمینه، نیروی انسانی است.

 

آقای جلیلی با اشاره به کمبود‌ها در عرصه جوانان و نوجوانان تصریح کرد: علت این کمبود‌ها این است کسانی که در عرصه‌ها مسئولیت به عهده داشتند، متخصص نبودند و اصطلاحا برای این مسئولیت کوتاه قد بودند.

 

وی با اشاره به سپری شدن ۱۲ سال از بهترین دوران زندگی جوانان و نوجوانان در آموزش و پرورش گفت: اگر دانش آموزان احساس کنند که حکومت برای بالندگی آنان برنامه ندارد، احساس خوبی نخواهند داشت.

 

نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از اشکالات نظام سیاسی ما این است کسانی که وارد این عرصه مدیریت می‌شوند می‌خواهند کاری کنند که اقدامات شان فقط در چهار سال نمود داشته باشد در حالی که اگر برای برخی اقدامات از حالا سرمایه‌گذاری شود ممکن است ده‌ها سال بعد به ثمر برسد.

 

جلیلی با تبیین برنامه اش برای اصلاح نظام آموزشی گفت: ما مقطع ۱۲ ساله تحصیلی را بررسی کردیم تا مشخص شود هر یک از مقاطع سه گانه تحصیلی و وضع مطلوب هر مقطع چیست و چگونه به آن می‌رسیم؟

 

وی افزود: حکومتی می‌تواند مدعی جهش باشد که برای رشد تمام آحاد جامعه، برنامه داشته باشد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ظرفیت ها، فرصت‌ها و امکانات کشورمان آن قدر مطلوب است که جوانان هرگز نباید به فکر رفتن به خارج از کشور باشند.

 

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت جایگاه وزیر آموزش و پرورش گفت: بد است که وقتی از وزیر آموزش و پرورش می‌پرسند چرا استعفا کرده است بگوید، چون چند بار از رئیس جمهور وقت خواسته، اما وقت نداده است.

 

نامزد ریاست جمهوری افزود: این درحالی است که رئیس جمهور باید نگاه عمیقی به آموزش و پرورش و آموزش عالی داشته باشد.

 

وی گفت: وقتی از تمدن سازی صحبت می‌کنیم یعنی آنچه در اندیشه و فرهنگ ما قرار دارد؛ به شکل عینی، ظهور و بروز یابد.

 

جلیلی در پاسخ به این پرسش که کلیات برنامه‌اش برای رسیدن به وضع مطلوب در نظام آموزش کشور چیست؟ اظهار داشت: ما برای مقطع ابتدایی "مدرسه الگوی" پایه را بررسی کردیم یعنی پایه‌های اول تا ششم ابتدایی به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری چگونه باید باشد.

 

وی افزود: یکی از محور‌های بررسی ما این است که آیا کتاب‌های درسی برای مقطع ابتدایی کافی است، ۶ محور را استخراج و بررسی کردیم که جا‌های خالی در برنامه و نظام آموزشی برای مقطع ابتدایی چیست و چه محور‌هایی باید جایگزین شود؟

 

جلیلی، بررسی برای ظرفیت‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و ارتباط مدارس با مزارع را از دیگر ابعاد برنامه اش برای ایجاد مدرسه الگو برشمرد.

 

وی گفت: برخی ممکن است بپرسند بودجه اجرای این برنامه چگونه تامین می‌شود؟ ما بررسی کردیم با بودجه‌ای که هم اکنون آموزش و پرورش در اختیار دارد می‌شود این برنامه‌ها را اجرا کرد.

 

نامزد ریاست جمهوری افزود: طبق بودجه کنونی آموزش و پرورش؛ به ازای هر دانش آموز بیش از ۸ میلیون تومان هزینه می‌شود که اگر این را با بودجه برخی مدارس غیرانتفاعی مقایسه کنیم درمی‌یابیم که از بودجه کنونی در آموزش و پرورش خوب استفاده نمی‌شود.

 

آقای جلیلی تاکید کرد: این برنامه برای همه کشور تدوین شده است و مدرسه الگوی ما باید در سراسر کشور تکثیر شود.

 

وی برنامه ریزی برای ایجاد نشلط و تفریح برای نوجوانان و جونان را بسیار ضروری دانست و گفت: جوانان زیادی داریم که حتی یک بار با خانواده شان به سفر نرفتند که ما برای این موضوع، طرح و برنامه داریم.

 

جلیلی، میزان بودجه فرهنگی شهرداری تهران را در ده سال گذشته، سالانه بیش از دو هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: بودجه کنونی فرهنگی شهرداری تهران سه هزار میلیارد تومان است این بودجه کجا هزینه می‌شود؟

 

نامزد ریاست جمهوری افزود: پس این طور نیست که بودجه نداشته باشیم؛ راهش فعالیت فرهنگی، ورزش، سفر و تفریح نوجوانان و جوانان است تا از آسیب‌ها فاصله بگیرند، راهش برگزاری سمینار و سخنرانی نیست.

 

جلیلی گفت: برخی مواقع سوالات دینی کنکور را جلوی یک مجتهد هم بگذارند، ممکن است بین دو گزینه شک کند!

 

جلیلی در پرسش و پاسخ صمیمی با جمعی از دانش‌آموزان افزود: بسیاری از شهدای ما دانش آموزان بودند؛ آن‌ها در همان سنین نوجوانی و جوانی نسبت به مسائل اساسی کشور نقش‌آفرینی کردند؛ بنابراین وقتی امروز نیز صحبت از پیشرفت کشور می‌کنیم به این معنا نیست که دانش‌آموزان و دانشجویان در این عرصه نقش‌آفرینی ندارند؛ همین امروز نوجوان و جوان ما باید نقش خود را در این جهاد و جهش پیدا کنند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:من هم قبول دارم که نظام آموزشی ما بیشتر یک نظام منفعل است تا آنکه نقش آفرین شود، اما وقتی صحبت از جهش تولید می‌شود، مهمترین تولید، تولید سرمایه انسانی و رویش‌های جوان در کشور است. این کار برنامه می‌خواهد و شروع کارش از سنین کودکی و دوران مدرسه است.

 

وی تصریح کرد: اگر جوان ما احساس رشد پیدا نکند، یعنی مسیر غلط طی شده است. دوازده سال از بهترین دوران عمر در کودکی و نوجوانی و پس از ان نیز یک بازه ده‌ساله تا دکتری.

 

جوان ما بهترین ساعات عمرش را در اختیار نظام آموزشی قرار می‌دهد؛ نظام آموزشی مطلوب آن است که آن جوان بعد از طی این مراحل، احساس بالندگی و رشد پیدا کند نه احساس سرخوردگی و دولت نسبت به این نظام آموزشی مسئول است.

 

وی گفت: یکی از اشکالات دولت‌ها این بوده است که اصلاحات بنیادین در زمینه‌های مختلف را به خاطر برخی کار‌های روبنایی رها می‌کنند و در زمینه آموزش و پرورش، با تقسیم‌بندی مقاطع به سه دسته، برنامه‌ای نوشتیم که ما را از وضع فعلی به وضعیت مطلوب برساند و در هر پایه مدرسه الگو را طراحی کردیم و نسبت به مسائل مختلف نظیر کتب درسی و یا فضای آزمایشگاهی و .. وضعیت مطلوب را تعریف کردیم.

 

وی تاکید کرد: آموزش تفکر، مبنای ما در آموزش و پرورش است؛ سیستم آموزشی ما در این زمینه بسیاری ضعیف است و نشناختن دقیق استعداد‌ها یکی دیگر از مشکلات بنیادین در سیستم آموزشی ماست. در همه زمینه‌ها کشور نیازمند افراد تحصیلکرده است، اما اگر استعداد‌ها در رشته‌های مختلف شناخته نشود، جهش واقعی رخ نخواهد داد.

 

جلیلی گفت: کنکور یک نوع امتحان است؛ اما این امتحان باید واقعی باشد تا بتوانیم استعداد‌ها و علاقمندی‌ها را هم شناسایی کنیم و حکومتی می‌تواند مدعی جهش باشد و حکمرانی خوب باشد که برای آحاد جمعیتش برنامه واقعی برای رشد و استفاده از ظرفیت آن‌ها داشته باشد.

 

وی ادامه داد: دغدغه شغلی دانش‌آموزان، دغدغه درستی است؛ یک فردی که فوق لیسانس جامعه‌شناسی گرفته، الان در کار خرید و فروش موبایل است. مشخص است برنامه در نظام آموزشی به درستی اجرا نمی‌شود، اما ما بررسی کردیم؛ امروز ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و امکانات بسیار خوبی در کشور داریم که دولت به سراغ آن‌ها نرفته است.

 

جلیلی گفت: وزارت آموزش و پرورش بیش از یک میلیون کارمند دارد و بسیار بزرگ است. این درحالی است که کل کارمندان وزارت خارجه یک درصد این آمار هم نمی‌شود.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: جلیلی سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری نامزد ریاست جمهوری جوانان و نوجوانان آموزش و پرورش دانش آموزان نظام آموزشی بررسی کردیم نظام آموزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۴۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ووشو انتخابی جام جهانی؛ زهرا جلیلی در دائو شو دوم شد


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما؛ مسابقات انتخابی جام‌جهانی ووشو از صبح روز گذشته  در شهر جیاینگ یئن چین آغاز شده است.

در روز دوم و پایانی این پیکار‌های زهرا جلیلی ورزشکار تالو ایران در فرم دائو‌شو موفق شد به عنوان دومی دست یابد و صاحب نشان نقره شود.

در این فرم ورزشکاران چین مقام‌های اول و سوم را از آن خود کردند.

در این پیکار‌ها ۳۸ کشور و ۳۰۰ شرکت‌کننده حضور یافته‌اند.

دیگر خبرها

  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • معلمان نسبت به مسائل مهم کشور حساسیت ویژه داشته باشند
  • کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است
  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور
  • اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • ووشو انتخابی جام جهانی؛ زهرا جلیلی در دائو شو دوم شد
  • مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد