ترفند معاویه برای مقابله با حکومت امیرالمومنین علیه السلام چه بود؟
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۴۴۳۹
دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه گفت: در این چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی هرجا که انقلابی عمل کرده ایم به موفقیت رسیده ایم و هرکجا که غیرانقلابی عمل نموده ایم به مشکلات جدی برخورده ایم.
به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع در همایش انتخاباتی «حوزویان دیار حاج قاسم» که از سوی مجمع نمایندگان و تشکل ها روحانیت استان کرمانِ حوزه علمیه قم و در سالن همایش های غدیر مجتمع یاوران مهدی برگزار شد گفت: در سال ۲۰۰۰ میلادی سازمان CIA گزارشی را به کاخ سفید داد که در آن آمده بود اگر جمهوری اسلامی ایران را تا سال ۲۰۲۵ از بین نبریم همانند شوروی سابق دچار فروپاشی خواهیم شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در اردیبهشت سال ۹۷ اندیشکده راهبردی هووِر، تحلیلی را ارائه می دهد و ایران را بزرگترین تهدید برای جهان سلطه می داند؛ در ادامه این تحلیل یک استراتژی نیز مبنی بر لزوم ایجاد تنش در داخل ایران برای از بین بردن آن مطرح شده است.
دبیر نهضت جهانی نهجالبلاغه بیان داشت: امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ۲۵ نهج البلاغه از افراد ساده لوح و احمق به خداوند شکایت می برند.
وی گفت: پس از حضرت علی علیه السلام آن افراد به سرنوشت بسیار سختی دچار شدند و امیرالمؤمنین نیز این پیش بینی را در خطبه ۲۵ داشته اند.
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع اظهار کرد: باید دقت داشته باشیم که از زمانی به بعد ادبیات مقام معظم رهبری به انقلابی و غیرانقلابی تبدیل شد.
وی عنوان داشت: در این چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی هرجا که انقلابی عمل کرده ایم به موفقیت رسیده ایم و هرکجا که غیرانقلابی عمل نموده ایم به مشکلات جدی برخورده ایم.
کارشناس نهج البلاغه گفت: در سال های اخیر رئیس جمهور حال حاضر ایران اسلامی، مشروعیت حکومت اسلامی را با استناد به روایت امیرالمؤمنین در خطبه شقشقیه بر پایه مقبولیت نزد مردم معرفی کرد؛ و این در حالی است که امیرالمؤمنین علیه السلام در این خطبه مشروعیت و مقبولیت را با صراحت از یکدیگر تفکیک نموده اند.
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع خاطرنشان کرد: در روز ۱۲ فروردین موضوع رفراندوم را مطرح می کنند اما موضوع آن را معین نمی نمایند؛ بنا به نامه ششم نهج البلاغه در دوران حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام اولین کسی که موضوع رفراندوم را مطرح کرد معاویه بود و امیرالمؤمنین نیز پاسخ وی را داده اند.
وی گفت: وقتی می بینیم که تمام تلاش دشمنان انقلاب اسلامی بر روی عدم مشارکت مردم تمرکز کرده اند باید این موضوع را جدّی گرفت و در انتخاب نامزد اصلح دچار تردید نشویم.
دبیر نهضت جهانی نهجالبلاغه بیان داشت: راهبردی که در روز ۱۴ خرداد سال جاری مقام معظم رهبری بیان نمودند تمرکز بر روی ترغیب مردم بر مشارکت در انتخابات پیش رو بود.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در این دور انتخابات بیش از سایر ادوار با صراحت به بیان شاخص های کاندیدای اصلح پرداخته اند افزود: ما به براحتی می توانیم با استفاده از این بیانات به انتخاب اصلح برسیم.
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع اظهار کرد: تخریب انگیزه و امید بچه های انقلاب یکی از حربه های حال حاضر دشمنان انقلاب اسلامی است.
وی گفت: مسئولیت ما پس از انتخابات تمام نمی شود و همه ما مردم ایران می بایست بعد از انتخاب رئیس جمهور نظارت عمومی بر اعمال وی داشته باشیم.
این کارشناس نهج البلاغه عنوان داشت: بنابر فرمایش حضرت علی علیه السلام اگر می خواهیم وضعیت جامعه اصلاح شود باید کارگزاران صالحی برای مملکت روی کار بیایند و مردم هم بر آن نگاه و نظر صحیح خود استقامت داشته و از آن برنگردند.
وی در پایان گفت: از تبلیغ واهی و وعده دادن به مردم بپرهیزیم؛ باید واقع نگر بود و برای حل مشکلات و رسیدن به آرمان های انقلاب تلاش کرد.
منبع: خبرگزاری حوزه
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: معاویه حکومت امیرالمؤمنین ع حجت الاسلام والمسلمین نهج البلاغه علیه السلام مهدوی ارفع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۴۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
حجتالاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.
شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - اینگونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».
گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:
«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»
معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مىتواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟
بىتردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.
بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مىتوان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژهاى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مىکردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سختترین دورانهاى تاریخىِ خود را سپرى مىکرد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومتهاى وقت، شیعیان را تهدید مىکرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشنتر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیهالسلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبهاى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بىتردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.
در میان امامزادگان، شخصیتهاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.
عرضه دین بر امام هادی علیهالسلام
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکتهای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید.
وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».
گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.
امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند.
گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.
خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!».
به کارشناس دینی مراجعه کنیم
این کارشناس مذهبی یادآور شد: این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد.
خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمىدانید، از آگاهان بپرسید.»
حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیهالسلام سن داشته اند. اما میخواهند به ما بیاموزند کهای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دینشناس بالاتر از خود مىرسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.
این بهرهگیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینهساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت