Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت گفت: ارائه تسهیلات به ناشران زمینه رابرای حضور برخی از دلالان در حوزه نشر فراهم کرد همین امر سبب شده تا شاهد حضور کاغذ دولتی در بازار آزاد باشیم.

مازیار حاتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون شرایط امروز بازار نشر گفت: عمده‌ترین عامل کاهش چاپ کتاب افزایش قیمت کاغذ بوده است ناشران خصوصی تلاش دارند تا با انتشار کتاب، فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را گسترش دهند و یا شرایط را برای آشنایی جامعه با فرهنگ مطالعه فراهم کنند، اما این مهم نیازمند همراهی دست اندرکاران حوزه فرهنگ است، افزایش قیمت کاغذ تاثیر بسیاری بر رکورد بازار نشر داشته به حدی که به جرات می‌توان گفت کاغذ ۹۰ درصد فعالیت‌ ناشران را تحت سلطه قرار داده و ادامه انتشار کتاب برای ناشران را با دشواری‌های فراوانی روبرو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاتمی در همین راستا تاکید کرد: نه تنها ناشران بلکه کتاب فروشی‌ها هم در خطر نابودی قرار دارند با قطع شدن کاغذ دولتی بسیاری از ناشران فعالیت خود را به سختی انجام داده اند این در حالی است که کاغذ در بازار آزاد با بندی ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود، تولید کتاب با قیمت کاغذ در بازار آزاد سبب می‌شود قیمت تمام شده کتاب بسیار افزایش پیدا کند در این شرایط مخاطب نیز علاقه‌ای به خرید کتاب نخواهد داشت و میزان سرانه مطالعه نیز قطعا روندی کاهشی به خود می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

وی به برنامه‌ها انتشارات ۲۷ بعثت در سال ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: انتشارات ۲۷ بعثت برای سال ۱۴۰۰ تولید ۶۰ عنوان کتاب را در دستور کار خود قرار داده، اما عدم وجود کاغذ با نرخ دولتی ادامه روند را با چالش روبرو کرده است اگرچه از ابتدای سال ۱۵ عنوان کتاب منتشر کرده ایم، اما تمام این کتاب‌ها با کاغذ‌های منتشر شده و با کمک کاغذ دولتی چاخانه‌ها بوده است به عبات دیگر انتشارات ۲۷ بعثت کاغذ لازم برای چاپ را از چاپخانه قرض گرفته تا در زمان توزیع کاغذ دولتی کاغذ به این چاپخانه‌ها باز گرداند.

***کاغذ دولتی دل گرمی ناشران خصوصی

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت وجود کاغذ دولتی را عاملی برای دل گرمی ناشران دانست و تاکید کرد: کاغذ دولتی نوعی دل گرمی و پشتوانه برای تحمل بسیاری از مشکلات ناشران بوده اگرچه اکنون این کاغذ به ناشران داده نمی‌شود و هر روز با وعده وعید‌های مختلف از دادن کاغذ دولتی شانه خالی می‌کنند، ولی باید توجه داشت که ادامه حیات نشر وابستگی مستقیمی با کاغذ دولتی دارد.

وی به افزایش قیمت کتاب اشاره و تصریح کرد: افزایش قیمت کتاب تبعات خاصی را به دنبال دارد اول گزینه خارج شدن کتاب از سبد خرید خانوار بود و در نتیجه ضرر و زیان ناشر را به دنبال دارد از سوی دیگر بسیاری از کتاب فروشی‌ها محکوم به نابودی می‌شوند اکنون هر برگه کتاب با قیمت ۲۰۰ تومان تولید و منتشر می‌شود و روند قیمت تمام شده برای کتاب را تا حدود قابل توجهی افزایش می‌دهد چنانچه شرایط بر همین منوال حرکت کند ناشران برای ادامه کار نیازمند یک معجزه خواهند بود.

***حوزه نشر دلسوز ندارد

حاتمی دستگا‌های ذی ربط را مسئول سامان دهی به مشکلات حوزه نشر دانست و افزود: لزوم توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران بر رکود حاکم بر حوزه نشر امری مهم و قابل توجه است، ناشران انتظار دارند؛ زمان وجود بحران در حوزه نشر تدابیری ارزنده و کارگشا در جهت رفع موانع موجود به اجرا گذاشته شود، اما متاسفانه هیچ عکس العملی دیده نمی‌شود، عدم یاری و کمک از سوی دست اندکاران و مسئولان در حوزه نشر این تفکر به آنان القا می‌کند که حوزه نشر هیچ دلسوزی را ندارد.

وی با طرح این سوال که چرا با وجود تامین کاغذ آزاد خبری از کاغذ دولتی برای ناشران نیست تاکید کرد: بازار مملو از کاغذ آزاد است که با قیمت‌های سرسام آوری به ناشران پیشنهاد می‌شود، اما آیا من ناشر برای تامین هزینه چند کتاب می‌توانم به سرمایه اندک خود اتکا کنم؟ با این میزان سرمایه و قیمت کاغذ آزاد دستم برای چاپ چند نوع کتاب باز است؟ متولیان و تصمیم گیرندگان کاغذ دولتی حتما باید متوجه نیاز تولیدکنندگان فرهنگ با بازار کاغذ باشند.

***گذری به بازار کاغذ

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت بی تدبیری را عاملی برای راه یافتن کاغذ‌های دولتی به بازار آزاد دانست و ابراز کرد: ارائه تسهیلات به ناشران زمینه رابرای حضور برخی از دلالان در حوزه نشر فراهم کرد همین امر سبب شده تا شاهد حضور کاغذ دولتی در بازار آزاد باشیم.

حاتمی عوارض کاهش تولید کتاب را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: ناشران علاوه بر هزینه‌های جاری هزینه کارگران و بیمه را بر عهده دارند با کاهش رونق فعالیت نشر و ضرر‌ دهی این فعالیت باید منتظر تعدیل و نابودی بیش از پیش برخی از ناشران و کتاب فروشی‌ها باشیم که قطعا بر خلاف اهداف تعیین شده حوزه فرهنگ خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: گرانی کاغذ بازار نشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا گرانی کاغذ بازار نشر بازار آزاد افزایش قیمت حوزه نشر کاغذ دولتی قیمت کاغذ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۴۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه

امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با قیمت ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان معامله می‌شود.

برای اطلاع از قیمت روز طلا و سکه به صفحه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مراجعه کنید؛

محصول  نرخ
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان 
سکه تمام طرح قدیم ۳۹ میلیون تومان
نیم سکه بهار آزادی ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان 
ربع سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون تومان 
سکه یک گرمی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان 
طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان
طلای ۲۴ عیار ۴ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان
باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب