Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-09@00:23:50 GMT

جولان ویلاسازان درنیشابور

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۵۳۸۱

جولان ویلاسازان درنیشابور

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دشت نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی و دامنه‌های بینالود در این‌منطقه، از دیرباز با شرایط آب و هوایی مناسبی که داشته، محل مناسبی برای زراعت و تأمین بسیاری از نیاز‌های منطقه بوده و به عنوان یکی از تنفسگاه‌ها و ییلاقات منطقه خشک و بیابانی شرق کشور شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 طی سال‌های گذشته هجوم مردم به عرصه‌های بکر این منطقه و ویلا سازی، ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تغییر کاربری در زمین‌های کشاورزی، عرصه‌های منابع طبیعی و حریم رودخانه‌ها نه تنها چهره طبیعت نیشابور را مخدوش کرده بلکه تشدید این روند نگران کننده باعث وارد آمدن ضرر‌های جبران ناپذیری به محیط زیست شده است و متأسفانه نیشابور در بخش تغییر کاربری‌ها در حوزه شهرستان‌های ویژه الف است.

حجم تغییر کاربری‌ها درنیشابور بالاست در همین باره، فرهمند راد مدیر جهاد کشاورزی  نیشابور گفت: در بحث تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، شهرستان‌های استان را تقسیم بندی کرده اند و شهرستان نیشابور متاسفانه جزو شهرستان‌های ویژه الف قرار گرفته است، یعنی شهرستانی است که حجم تغییر کاربری‌ها در آن به دلیل شرایط و موقعیت مکانی بالاست.

او افزود: سال ۹۹ در کل شهرستان هزار و ۴۵ فقره ساخت و ساز غیر مجاز داشتیم که از این موارد که رقم بالایی نیز محسوب می‌شود، ۱۳۰ فقره را قلع و قمع کرده ایم و ۶۱۵ پرونده نیز به دادگاه رفته و بقیه را خود مردم‌متوقف کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی  نیشابور ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون نیز ۳۲۰ فقره تغییر کاربری را شناسایی کردیم که ۲۶ فقره آن‌قلع و قمع شده است. این آمار تغییر کاربری نسبت به سال قبل افزایش داشته و این موضوع نشان دهنده افزایش هجمه مردم‌برای تغییر کاربری هاست.

بیشتر بخوانید

اخطار قطع آب به باغ ویلاهای نیشابور رسید

 

فرهمند راد بیان کرد: همچنین در سال گذشته بیش از ۹۲ هزار مترمربع از اراضی تغییر کاربری داده شده و امسال بیش از ۱۰۶ هزار مترمربع را شناسایی کرده ایم.

او تصریح کرد: بیشترین تغییر کاربری‌ها در نیشابور در محورجاده باغرود، محور غار، جاده بوژان، جاده صومعه، جاده دررود، بخش فوشنجان، خوش بالا و به طور کلی در شمال جاده مشهد- نیشابور و شعاع ۵ کیلومتر به سمت جنوب است که ماهیتی گردشگری و ییلاقی پیدا کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی  نیشابور با بیان این که متاسفانه بهترین اراضی ما در معرض تهدید قرار دارند تأکید کرد: بهترین اراضی ما از نظر بافت خاک و آب در حریم شهر‌ها هستند و ظرفیت زیادی در تولید محصولات کشاورزی و باغی دارند که تغییر کاربری روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

فرهمند راد  با اشاره به تغییر کاربری و خرید و فروش زمین‌های کشاورزی توسط دلالان اظهار کرد: کسانی که می‌خواهند در خارج از محدوده قانونی شهر‌ها و روستا‌ها زمین بخرند و سرمایه گذاری کنند، باید کاربری زمین را بدانند. اگر کشاورزی باشد اجازه تغییر کاربری ندارند و انجام این‌کار پیگرد قانونی دارد.

او افزود: به زودی شهرستان‌های حساس که نیشابور هم جزو آن هاست، به سیستم پایش لحظه‌ای مجهز و از طریق ماهواره به صورت آنلاین تمام اراضی رصد می‌شود تا اراضی تغییر کاربری داده شده سریع شناسایی شود که با توجه به گستردگی و نیروی کم این اقدام بسیار کمک کننده خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی  نیشابور  با بیان این که مردم‌می‌توانند در صورت مشاهده موارد تخلف با سامانه ۱۳۱ تماس بگیرند،ادامه داد: تمام پرونده‌های تغییر کاربری در یک سامانه جامع در وزارت جهاد کشاورزی ثبت می‌شود و امکان دخل و تصرف در آن دیگر وجود ندارد.

 منبع: خراسان

 

انتهای پیام//م.م






منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ساخت و ساز های غیر مجاز تغییر کاربری جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۵۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات سیر پارس‌آباد به روسیه و آذربایجان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل بخشعلی اصغری اظهار کرد: متوسط عملکرد سیر به‌صورت تناژ در هر هکتار ۳۰ تن است که انتظار می‌رود بیش از ۳۰ هزار تن محصول سیر از مزار کشاورزی پارس‌آباد برداشت شود.
وی افزود: سطح زیر کشت پیش‌بینی‌شده ۹۰۰ هکتار بود که یک هزار ۲۰۰ هکتار کشت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد گفت: از کاشت تا برداشت محصول سیر تحت پایش و نظارت مدیریت جهاد کشاورزی است که با توصیه‌های فنی لازم اعم از تغذیه، واپایش عوامل گیاهی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد نظارت می‌شود.
وی تصریح کرد: تمام کودهای موردنیاز توسط جهاد کشاورزی به‌صورت یارانه‌دار در بین سیر کاران به قیمت دولتی توزیع می‌شود.
اصغری گفت: کاشت و داشت و برداشت به‌صورت ماشینی و نیمه ماشینی صورت می‌گیرد که مجوز و نامه صادراتی سیر توسط مدیریت جهاد کشاورزی داده می‌شود که صادرات بیشتر از طریق گمرک به کشورهای خارجی روسیه، آذربایجان و... به شهرستان‌های هم‌جوار چون گرگان و میادین تره‌بارهای شهرهای داخلی صادرمی شود .
وی اشاره‌ای به کشت دوم محصولات در شهرستان پارس‌آباد اشاره کرد و گفت: فعلاً برای کشت دوم از نظر مدیریت جهاد کشاورزی پارس‌آباد در حال رایزنی و برنامه‌ریزی است که تصمیم قطعی هنوز گرفته نشده است.

دیگر خبرها

  • اجرای مانور مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم در مزارع پلدشت 
  • اردبیل در صدور اسناد اراضی کشاورزی رتبه اول را کسب کرد
  • پیش‌بینی برداشت ۱۴۰ تن گل محمدی از باغات گناباد
  • خسارت ۱۳ میلیارد تومانی سیل در شهرستان فیروزه
  • رفع تداخل ۲۱۹۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • صدوراخطار توقف عملیات برای ۱۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در تنگستان
  • آزاد سازی ۳۵ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در اسلامشهر
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • صادرات سیر پارس‌آباد به روسیه و آذربایجان
  • 530 تن کود کشاورزی در میاندورود توزیع شد