Web Analytics Made Easy - Statcounter

افشای جزئیات جدیدی از پرونده جمال خاشقجی نشان میدهد که تیم قتل او اندکی پیش از ورود به استانبول توقف کوتاهی در قاهره داشتند تا موادمخدر غیرقانونی کشنده دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از یاهو نیوز، طبق یادداشت‌هایی که خلاصه بازجویی‌های محرمانه سعودی‌ها از قاتلان است، صبح دوم اکتبر ۲۰۱۸ هواپیمای حامل تیم قاتلان سعودی در مسیرشان به استانبول توقف کوتاهی در قاهره داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف چه بود؟ برداشتن مقداری کشنده از موادمخدری غیرقانونی که ساعاتی بعد به بازوی چپ جمال خاشقجی تزریق شد و دقایقی بعد جان این ستون‌نویس واشنگتن پست را گرفت.  

اینکه آنها چه موادی گرفتند و چه کسی در نیمه شب در فرودگاه قاهره آن را به تیم قتل رساند، هنوز در هاله‌ای از ابهام است. اما این ارتباط در قاهره که قبلا افشا نشده بود، برای اولین بار نقش احتمالی همدستان مصری در قتل خاشقجی را فاش میکند.

این همچنین شواهد جدید متقاعده کننده‌ای از آنچه دولت سعودی مدت‌هاست انکار میکند، فراهم می‌آورد؛ اینکه این تیم کشتار که از طرف محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ارسال شده بود، حتی پیش از آنکه هواپیمایشان از ریاض به هوا برخیزد و حتی پیش از آنکه خاشقجی بعدا در همان روز به کنسولگری عربستان در استانبول برود، در فکر قتل او بودند.  

دریافت موادمخدر مرگبار در قاهره به منظور مسموم کردن خاشقجی، از جمله جزئیات جدیدی از قتل دهشتناک این روزنامه‌نگار است که این هفته در پادکست جدید یاهو نیوز (سرزمین توطئه) تحت عنوان "زندگی‌های مخفی و مرگ وحشیانه جمال خاشقجی" منتشر شد.  

سرزمین توطئه، کار حرفه‌ای خاشقجی را دنبال می‌کند؛ از روزهایی که او به عنوان دوست نزدیک اسامه بن لادن در طول جنگ تحت حمایت دولت آمریکا و عربستان علیه اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی حضور داشت، تا زمانی که سخنگوی رسانه‌ای و معتمد دولت سعودی بود و به گفته یکی از همکارانش، از طرف سفیر عربستان در لندن، رئیس سابق اطلاعات عربستان به "مأموریت‌های مخفی" اعزام میشد.   

با این حال، خاشقجی در سالهای پایانی به منتقد سفت و سخت سرکوبهای شدید ولیعهد سعودی علیه مخالفان داخلی تبدیل شده بود. در این پادکست، جزئیات جدیدی ارائه میشود که چگونه محمد بن سلمان در شرایطی که از طرف مقامهای آمریکایی به عنوان یک اصلاح طلب ستوده میشد، نقش مستقیمی در نظارت بر این سرکوب ها داشت. بن سلمان بر یک طرح جاسوسی علیه توییتر نظارت داشت که در آن دو جاسوس سعودی شماره تلفن ها، آدرس ایمیل های شخصی، پیام های مستقیم و دیگر اطلاعات شخصی منتقدان دولت سعودی از جمله یکی از نزدیکان خاشقجی را می دزدیدند.

در این پادکست که خالد الجبری، پسر سعد الجبری، مقام سابق مقابله با تروریسم ارشد سعودی ارائه کرده، محمد بن سلمان به سعد گفته بود: ما بودیم. ما آن کار را کردیم. ما فرد خودمان را در توییتر داریم.  

براساس برداشت خالد الجبری از این مکالمه، محمد بن سلمان حتی به خود می بالید که "ما یک میلیون ریال سعودی به یکی از این جاسوس‌ها پول دادیم." این مقدار با حدود ۳۰۰ هزار دلاری که دادستان‌های فدرال آمریکا در کیفرخواستی تنظیم کرده و گفته اند که یکی از جاسوسان سعودی آن را از دولت عربستان گرفته، مطابقت دارد.

مارک کلایمن، وکیل عمر عبدالعزیز که از مخالفان سعودی مستقر در کاناداست و همکار خاشقجی بوده و اطلاعاتش به دست جاسوسان سعودی به سرقت رفته و بعدا تلفن همراه او هم با بدافزار جاسوسی مرتبط با سعودی‌ها آلوده شد، میگوید: ارتباط مستقیمی میان این هک و قتل جمال خاشقجی وجود دارد.

خاشقجی ترور شد و جسد او با آنچه مقامهای اطلاعاتی آمریکایی باور دارند یک اره استخوان‌بر بوده، اندکی پس از ورود او به کنسولگری ریاض برای دریافت مدارکی مبنی بر طلاق او از همسرش در عربستان و دریافت اجازه ازدواج برای نامزد ترکیه‌ای خود مثله شد.   

گزارشی که "آوریل هینس"، مدیر اطلاعات ملی دولت بایدن در فوریه منتشر کرد، نشان میدهد که ولیعهد سعودی عملیات "بازداشت یا کشتن" خاشقجی را که به دست یک تیم کشتار ۱۵ نفره سعودی بر پا شد و هفت تن از آنان به تیم امنیتی شخصی این شاهزاده سعودی مرتبط بودند، تایید کرده بود.

انتهای پیام   

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جمال خاشقجی محمد بن سلمان جمال خاشقجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۵۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!

دارنده 5 توپ طلای بهترین بازیکن دنیا تسلیم بازیکن سعودی شد و در رده دوم بهترین بازیکنان لیگ عربستان ایستاد.

به گزارش فارس، سالم الدوسری، مهاجم ملی پوش الهلال با کسب امتیاز 7.91 بالاتر از کریستیانو رونالدو بهترین بازیکن لیگ عربستان انتخاب شد.

الدوسری مرد سال 2023 آسیاست و با به ثمر رساندن 65 گل بهترین گلزن سعودی تاریخ الهلال به شمار می‌آید.

دستمزد سالیانه رونالدو 200 میلیون یورو است و تقریبا 20 برابر دستمزد الدوسری (10 میلیون یورو) است.

مهاجم تیم ملی عربستان را بسیاری با گل تماشایی در جام جهانی 2022 قطر به یاد دارند.

ستاره الهلال بعد از گلزنی شادی گل خاصی دارد و پشتک می زند به همین خاطر به «پرنده» شهرت دارد.

براساس گزارش سایت سوفا اسکور، رونالدو با وجود به ثمر رساندن 29 در لیگ عربستان صدرنشینی در لیست بهترین گلزنان اما «الدوسری تاثیرگذارتر از ابرستاره پرتغالی ظاهر شد».

سایت سعودی اسپورت می نویسد که الدوسری با به ثمر رساندن 16 گل در مراحل حذفی لیگ قهرمانان آسیا «بهترین گلزن تاریخ عربستان در این تورنمنت» شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: باشگاه های عربستانی به دنبال کاپیتان منچستریونایتد همسر طارمی مانع انتقال او به لیگ عربستان شد؟

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه