Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@22:00:22 GMT

بزرگداشت «مختوم قلی فراغی» در عشق آباد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۶۹۴۵

بزرگداشت «مختوم قلی فراغی» در عشق آباد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در عشق آباد وبینار آنلاین با موضوع «میراث خلاق مختوم قلی فراغی و ارزش‌های جهانی انسانی» در دبیرخانه کمیسیون ملی یونسکو در ترکمنستان برگزار شد.

در این گردهمایی دانشمندان و صاحب نظران ادبی خارجی و ترکمن و نمایندگان دفاتر منطقه‌ای یونسکو در بستر مجازی انستیتوی روابط بین الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان گرد هم آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا «جامومورات قربانگلدیف» رئیس مدرسه عالی دیپلماتیک سخنرانی افتتاحیه‌‌ای را برای شرکت کنندگان برگزار کرد.

وی اهمیت میراث ادبی مختوم قلی را به عنوان بنیادی فرهنگی برای همکاری بین المللی توصیف کرد.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر، آثار این شاعر بزرگ به انگلیسی، ژاپنی، چینی، کره ای، اردو، عربی، ترکی، فرانسوی، روسی، بلاروسی، اوکراینی، رومانیایی، تاتاری، ارمنی، قزاقستانی، ازبکی و تعدادی دیگر از زبان‌های خارجی ترجمه شده است.

وی گفت: امروز دیپلماسی فرهنگی برای توسعه روابط، مبتنی بر صلح ، درک متقابل و احترام متقابل از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در عین حال ، امروزه گسترش روندهای بین‌المللی شدن در فرهنگ، دیجیتالی شدن فعال و اینترنت در این حوزه، محیط جدیدی را تشکیل می‌دهد که به اتحاد تمدن‌ها و مردم بر اساس ارزش‌های مشترک انسانی کمک می‌کند.

این سخنران همچنین یادآوری کرد که در سال 2014 ، ترکمنستان به احترام 290 اُمین سالگرد «مختوم قلی» ، رویدادهای بزرگی را در سطح بین المللی برگزار کرد و اکنون در حال آماده سازی برای یک جشن بزرگ در سال 2024 برای سی صدمین سالگرد تولد این شاعر است.

در این کنفرانس ویدئویی همچنین چهره‌های برجسته مانند «چینار روستمووا» دبیر اجرایی کمیسیون ملی ترکمنستان برای یونسکو، «آندره شووالف» رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه در بخش روابط خارجی و اطلاعات یونسکو در پاریس و «سوتلانا سوتکوفسکی» مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو از تهران نیز شرکت داشتند.

سپس جلسه عمومی برگزار شد و طی آن نمایندگان مجمع  وزارت امور خارجه و آکادمی علوم ترکمنستان و همچنین روسای کمیسیون‌های ملی یونسکو ترکیه، ایران و تاجیکستان سخنرانی کردند.

هر یک در سخنان خود  جنبه‌های مختلف خلاقیت «مختوم قلی»، بروزرسانی میراث وی و روابط ادبی را بیان کردند.

هم چنین نمایندگان دانشگاه ملی اوراسیا به نام «گامیلوف »در نور سلطان، جامعه دانشگاهی قرقیزستان ، ازبکستان ، آذربایجان ، ترکیه ، هند نیز حضور داشتند.  

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: مختومقلی فراغی بزرگداشت عشق آباد مختوم قلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۶۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر ایرانی قوم ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان

سید علی مهاجر شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در چهارمین جلسه هماهنگی و برنامه ریزی نکوداشت ۲۹۱ مین سالگرد تولد شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن، در جوار آرامگاه وی در مراوه تپه گفت: امسال برای دومین بار برنامه‌های متنوعی به مناست دهه گرامیداشت این شاعر نامی در تمام ۱۴ شهرستان استان برگزار می‌شود.

وی برگزاری سالگرد تولد مختومقلی را فرصت خوبی برای نمایش دوباره وحدت در گلستان دانست و گفت: اقوام و مذاهب ساکن در این دیار در یک سنگر فعالیت دارند و با اتحاد در مقابل همه موانع و چالش‌ها ایستادگی می‌کنند.

معاون استاندار گلستان افزود: با توجه به حجم بالای مهمانان شرکت کننده در آیین گرامیداشت تولد مختومقلی باید تدابیر لازم برای کاهش بار ترافیکی و ارائه خدمات امدادی، اورژانسی، ساماندهی پارکینک خودرو‌ها و روشنایی محوطه و زیباسازی محل آرامگاه و اطراف آن با لوازمی که معرف قومیت ترکمن است، اندیشیده شود.

سید علی مهاجر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: مختومقلی فراغی عارف و دانشمند فرزانه‌ای است که در راستای انسانیت، تقوا و ترویج فرهنگ قرآن کریم و احترام به اهل بیت (ع) همت گمارده است.

او افزود: شعر و هنری که در راستای آموزه‌های دینی و اسلامی با ایجاد و تداوم وحدت و همدلی و رضای خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) را به همراه داشته باشد، ماندگار خواهد بود.

او تاکید کرد: ادارات کل و دستگاه‌های اجرائی استان و شهرستان، در راستای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم تلاش و همکاری لازم را داشته باشند.

فرماندار شهرستان مراوه تپه هم با بیان اینکه مراسم بزرگداشت این شاعر شهیر قوم ترکمن ۲۷ اردیبهشت با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود گفت: ما باید از تجربیات سال‌های گذشته بهره ببریم و برای حل مشکلات اقدام کنیم، تا پشتیبانی شایسته‌ای از این مراسم شود.

امان محمد باشقره، مختومقلی فراغی را یکی از محور‌های وحدت در گلستان دانست و بیان کرد: مراسم بزرگداشت این عارف و شاعر ایرانی با محوریت وحدت، برنامه‌ریزی و اجرا شود.

فرماندار مراوه تپه با بیان اینکه در روز‌های منتهی به مراسم، جمع کثیری از اقشار مختلف مردم در آرامگاه مختومقلی فراغی حضور خواهند داشت ادامه داد: تامین آب شرب بهداشتی و سالم، بهبود روشنایی محوطه و محیط پیرامونی همراه با افزایش ولتاژ برق، پاکسازی و زیبا سازی محوطه، پیش بینی و ایجاد پارکینگ وسایل نقلیه، بهبود عبور و مرور خودرو‌ها و نیز افزایش پهنای باند و بهبود پوشش مخابراتی تلفن همراه و افزایش سرویس‌های بهداشتی، از الزامات برگزاری این مراسم است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • آیین بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه اصفهان برگزار شد
  • آئین بزرگداشت روز روانشناسی در بوشهر برگزار شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر ایرانی قوم ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • جدایی برگزاری بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم رضوان
  • فراهم شدن تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)