Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:21:12 GMT

تداوم امنیت غذایی در گرو حفظ کاربری اراضی کشاورزی است

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۷۶۷۹

تداوم امنیت غذایی در گرو حفظ کاربری اراضی کشاورزی است

اسماعیل صارمی روز سه شنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: ما برای حفظ اراضی کشاورزی و امنیت غذایی استراتژی «بیل و کلنگ» را مطرح کرده ایم که اگر کشاورزان بیل هایشان را کنار بگذارند با کلنگ به جنگ اراضی کشاورزی می آیند و این عرصه ها را تغییر کاربری می دهند.

وی با بیان اینکه نسبت به جمعیت، اراضی کشاورزی محدودی داریم، اظهار داشت: این جمعیت و نسل های بعدی در آینده نیاز به زمین دارند و اگر اراضی کشاورزی تغییر کاربری داده شوند در آینده به مشکل برخواهیم خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: حفظ کاربری اراضی کشاورزی به خصوص اراضی زراعی یک استراتژی و سیاست است و زمانی می توان انتظار تولید داشته باشیم که کاربری اراضی حفظ شود که در این راستا در سطح کلان کشوری طرحی با عنوان «طرح الگوی کشت» پیاده می شود که بر اساس این طرح می گوییم «چه چیزی را چه زمانی و کجا بکاریم».

صارمی افزود:‌متاسفانه برخی از کشاورزان ما با توجه به استقبال و بازاری که در یکسال یک محصول کشاورزی دارد و در آن سال کمبود آن محصول و گرانی آن در بازار دیده می شود، برای سال بعد اقدام به تولید انبوه آن محصول می کنند که به دلیل انباشت محصول در سال بعدش در بازار به نوعی محصول بر روی دستشان مانده و موجب دلسردی کشاورزان می شود.

وی اظهار داشت: ولی این طرح به کشاورزان کمک می کند تا بر اساس اقلیم منطقه و نیاز مردم و بازار محصولات مورد نیاز را کشت کنند که این طرح نه تنها در معیشت کشاورز و مصرف کننده تاثیرگذار است بلکه در حفظ منابع آب و خاک نیز تاثیر زیادی دارد.

هوشمندسازی پایش اراضی کشاورزی

صارمی یکی از اقدامات موثر برای مقابله آنی با سودجویان و افرادی که اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی می کنند را اجرای طرح هوشمندسازی پایش اراضی کشاورزی دانست و گفت: برای اجرای این طرح یک اپلیکیشن طراحی شده که در اختیار بخش امور اراضی و یگان حفاظت می باشد.

وی افزود: در این سامانه تمام اراضی کشاورزی مشخص شده و به محض هر گونه اقدامی در جهت تغییر کاربری تا حداکثر سه روز به صورت اعلام آلارم وهشدار در این سامانه نشان داده می شود که در مبارزه فوری با تغییر کاربری ها بسیار موثر است.

وی یادآور شد که از ابتدای سال جاری تاکنون در ۲ مرحله تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز بالغ بر ۱۴۰ مورد تخریب و رفع تصرف داشته ایم که منجر به آزادسازی ۲۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی شده است.

۴۰ درصد اراضی کشاورزی کرج مجهز به سیستم آبیاری نوین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج با بیان اینکه یکی از اقدامات برای حفظ منابع آب و خاک اجرای سیستم های آبیاری نوین می باشد، گفت: تاکنون ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی این شهرستان به انواع سیستم های آبیاری نوین تجهیز شده اند به طوریکه فقط در سال گذشته ۳۰۰ هکتار اجرای این طرح انجام شد.

وی ادامه داد: دولت در بخش آب و خاک بیشترین اعتبارات را در نظر گرفته است به طوریکه برای اجرای انواع طرح های حفظ آب و خاک از جمله سیستم های آبیاری نوین ۸۵ درصد تسهیلات بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند.

بهره برداری از هفت طرح بخش کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج در ادامه به بهره برداری از هفت طرح در این بخش در هفته جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: این طرح ها در مجموع با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۱۰ نفر به اجرا درآمده است.

وی این طرح ها را شامل احداث و بهسازی کانال آبیاری عمومی در روستاهای ارنگه، گوراب و ابهرک جاده چالوس، بهسازی کانال و نهرهای عمومی منطقه محمدشهر، انتقال آب شهرستانک به صورت لوله گذاری، تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، بهبود و افزایش تولید آبزیان و توسعه کشت گلخانه ای عنوان کرد.

هفته جهاد کشاورزی فرصتی برای هم افزایی در تولید و افزایش راندمان

صارمی در ادامه با اشاره به اینکه هفته جهاد کشاورزی فرصتی برای هم افزایی در بحث تولید و افزایش راندمان تولید است، گفت: متولی امنیت غذایی مردم بخش کشاورزی می باشد و امنیت غذایی در دنیای کنونی از جایگاه و اعتبار بالایی برخوردار است و اگر با این مقوله مماشات شود در بحث امنیت روانی و غذایی شهروندان در آینده به مشکل برخواهیم خورد.

وی افزود:‌با توجه روند رو به رشد جمعیت در آینده در بحث تولیدات کشاورزی ممکن است به مشکل برخورده و جوابگوی نسل های آینده نباشیم و به همین منظور باید شرایط اقلیمی و زمینی را کنار هم قرار داده و وظیفه خود در قبال نسل آینده را بدانیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج یادآور شد: اکنون کشور ما در کمربند خشکی قرار گرفته که بایستی مراقبت لازم برای بیشترین بهره وری را از منابع آب و خاک داشته باشیم.

وی اظهار داشت:‌ از نگاه افکار عمومی بیشترین منابع آبی کشور در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد که یک اتهام بر علیه این بخش است و هدف ما به عنوان متولی بخش کشاورزی این است که از منابع آبی مورد دسترس بیشترین بهره وری را داشته باشیم که به همین منظر طرح های خوبی را در دستور کار قرار داده ایم که از مهمترین آن ها توسعه سیستم آبیاری نوین می باشد.

صارمی با بیان اینکه اجرای سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی نه تنها بهره وری آب را افزایش می دهد بلکه راندمان تولید را تا ۴ برابر افزایش می دهد.

وی گفت: ما به دنبال آن هستیم تا از کمترین فضای زمینی بیشترین تولید را داشته باشیم به همین منظور طرح کشت های گلخانه ای را نیز در دستور کار قرار داده ایم که علیرغم اینکه این روش کشت در فضای بسته انجام می شود ولی تولید را تا ۱۰ برابر افزایش می دهد ضمن اینکه از کمترین میزان منابع آبی بیشترین بهره وری را داریم.

وی یادآور شد: ضمن اینکه محصولات در کشت گلخانه ای، محصولاتی ارگانیک می باشد زیرا کمترین استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در این بخش استفاده می شود و آفات نیز به حداقل می رسد.

صارمی در ادامه به بیان وضعیت اراضی کشاورزی وتولیدات این بخش در شهرستان کرج پرداخت و افزود: شهرستان کرج مساحتی بالغ بر ۱۴۱۶ کیلومتر مربع دارد که دو سوم اراضی کشاورزی این شهرستان در جاده چالوس و ارتفاعات جنوبی البرز قرار دارد و یک سوم مابقی در بخش جنوبی شامل محمدشهر، ماهدشت، گرمدره و همچنین آتشگاه می باشد.

۴هزار و ۲۰۵ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان با تولید ۱۶۸ هزار و ۲۶۵ تن به بخش زراعی و سه هزار و ۸۴۰ هکتار با تولید ۵۲ هزار و ۵۶۶ تن به بخش باغی اختصاص دارد.

در سال زراعی جاری ۵۸۰ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت گندم با میانگین برداشت ۲ هزار و ۹۰۰ تن، ۱۹۰ هکتار به کشت جو آبی، ۱۳۰ هکتار به کشت دانه روغنی کلزار و ۴۶۳ هکتار به کشت ذرت علوفه ای اختصاص یافته است.

صارمی با بیان اینکه شهرستان کرج قطب تولید سبزی و صیفی استان می باشد، گفت: ۲ هزار و ۸۴۲ هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت این محصولات اختصاص دارد.

همچنین در این شهرستان ۲ هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز و یک هزار و ۸۰۰ تن گوشت سفید مرغ و ۲۵ هزار تن تخرم مرغ تولید می شود.

در این شهرستان سالانه ۸۰۰ تن ماهی خوراکی و بالغ بر هفت میلیون قطعه ماهیان زینتی تولید و پرورش داده می شود.

برچسب‌ها کشت گلخانه ای امنیت غذایی کرج تغییر کاربری اراضی اراضی کشاورزی استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشت گلخانه ای امنیت غذایی کرج کشت گلخانه ای امنیت غذایی کرج تغییر کاربری اراضی اراضی کشاورزی استان البرز هفته جهاد کشاورزی هکتار از اراضی اراضی کشاورزی کاربری اراضی تغییر کاربری امنیت غذایی آبیاری نوین داشته باشیم بخش کشاورزی شهرستان کرج گلخانه ای بهره وری منابع آب ۲ هزار آب و خاک طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۷۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، بررسی میزان تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی، برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و بررسی نحوه اجرای احکام دادگاه موضوع قلع و قمع بنا و اعاده وضعیت اراضی کشاورزی به حالت سابق در دستور کار این بازدید قرار داشت.

سرپرست جهاد کشاورزی مهریز گفت: جهاد کشاورزی یک نهاد انقلابی بوده و از مهمترین رسالت‌های آن حفظ اراضی کشاورزی در راستای افزایش تولید و اشتغالزایی در روستا‌ها است.

محسنی الحسینی اظهار داشت: با توجه به تاکید ریاست سازمان جهاد کشاورزی در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، سعی خواهیم کرد هر گونه سوء استفاده از اراضی واگذاری را به حداقل برسانیم.

وی افزود: از همشهریان محترم نیز خواهشمندیم هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی را به شماره ۱۳۱ اطلاع رسانی کنند.

دیگر خبرها

  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • تخریب ۹ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی قزوین
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • رفع تصرف ۱۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان