Web Analytics Made Easy - Statcounter

بغداد اعلام کرده شرکت نفت بصره یا هر شرکت دولتی دیگری می‌تواند سهم اکسون موبیل در میدان نفتی قرنه غربی ۱ را بخرد، اما شرکت نفت بصره با قیمتی که دولت بغداد اعلام کرده موافق نیست.

به گزارش آرگوس مدیا، این اختلافات به تأخیر در خروج شرکت آمریکایی اکسون موبیل از عراق و تهیدی آینده نفتی این کشور منجر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختلاف‌هایی که سبب تأخیر در خروج شرکت اکسون موبیل از میدان نفتی قرنه غربی ۱ شده است می‌تواند پیامدهای بلندمدتی برای بخش بالادستی صنعت نفت و گاز عراق داشته باشد.

به نظر می‌رسد طرح بغداد برای فروش سهم ۳۲.۳ درصدی اکسون موبیل در این میدان نفتی – با ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه در روز – به خطر افتاده باشد.

برخی منابع اعلام کردند که شرکت دولتی نفت بصره (BOC) فروش برنامه‌ریزی‌شده به دو شرکت چینی را با وجود اعلام اینکه مخالفتی با خریداران چینی ندارد، لغو کرده است. این اقدام پس از آن رخ داد که شورون درخواست بغداد را رد کرد. شرکت نفت بصره به‌دنبال شرکتی آمریکایی برای متنوع کردن سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی است زیرا شرکت‌های چینی پیش از این نیز حضور بسیار گسترده‌ای در این بخش داشته‌اند.

به نظر می‌رسد قیمت هم مسئله‌ای دیگر است. قراردادهای بلندمدت خدمات فنی عراق به تأیید شرکت نفت بصره نیاز دارد و این شرکت هم با همان حقوق و مفاد حق خرید دارد. بغداد اعلام کرد شرکت نفت بصره یا هر شرکت دولتی دیگری می‌تواند سهم اکسون موبیل را بخرد، اما شرکت نفت بصره با قیمتی که دولت بغداد اعلام کرده موافق نیست.

یکی از مقام‌های نفتی عراق در این باره گفت: این اختلاف‌ها فرصت عراق برای توسعه بخش انرژی را نابود می‌کند و دیگر شرکت‌های نفت خارجی جرأت نمی‌کنند در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند.

شرکت‌های خارجی مدت‌هاست به‌دلیل متعهد نبودن عراق به قراردادها ناراضی هستند. به این ترتیب بازگشت سرمایه ناچیز کنونی برای آنها مقرون‌به‌صرفه نیست.

برچسب هااکسون موبیل (Exxon Mobil) شورون (Chevron) عراق میدان قرنه

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: اکسون موبیل Exxon Mobil شورون Chevron عراق میدان قرنه آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو شرکت نفت بصره اکسون موبیل بغداد اعلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۸۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک

به گزارش خبرآنلاین؛ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در خردادماه ۱۴۰۰ دقیقاً دو ماه پیش از آغاز دوران ریاست‌جمهوری گفت: امکان افزایش تولید خودرو به بیش از دو میلیون دستگاه وجود دارد؛ خودرو باید از حالت انحصاری خارج و برای آن قیمت عادلانه تعیین شود.

تجارت نیوز در خبری نوشت:او در ادامه صنعت خودرو را از دغدغه‌های مهم و در عین حال قابل حل مردم به شمار آورد و با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش کمیت و کیفیت و قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: در کشور ما تولید خودرو داخلی به اندازه مورد نیاز نیست.

با مقایسه اختلاف قیمت کارخانه تا بازار چند خودرو ایرانی، می‌توان متوجه واقعیت‌های صنعت خودرو شد.در کمتر از سه سال و نسبت به خردادماه ۱۴۰۰، قیمت کارخانه خودرویی همچون پژو پارس LX TU۵ از ۱۴۶ میلیون تومان به ۴۰۲ میلیون تومان رسید؛ در حالی که قیمت بازار آن از ۲۶۹ میلیون تومان به رقم باورنکردنی ۸۷۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مورد دیگری همچون کوییک معمولی در سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۴۱ میلیون تومان از درِ کارخانه به فروش می‌رسید، اما نرخ فروش آن در بازار ۱۵۲ میلیون تومان تعیین شده بود؛ به عبارتی اختلاف ۱۱ میلیون تومانی از کارخانه تا بازار. هم‌اکنون اختلاف قیمت کوییک S به ۱۴۴ میلیون تومان رسیده که به معنی افزایش ۱۳ برابری آن طی تنها سه سال است.

217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899196

دیگر خبرها

  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه