Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@01:09:53 GMT

درباره کیف پول الکترونیکی چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۸۸۰۳

درباره کیف پول الکترونیکی چه می‌دانید؟

تاریخچه کیف پول

تاریخچه استفاده از کیف پول، ارتباط تنگاتنگی با روی کار آمدن اسکناس دارد. دلیل اصلی استفاده از کیف پول این بود که اشخاص تمام پول و سرمایه خود را در طی روز جابجا نکرده و تنها مقدار مورد نیاز روزانه خود را به همراه داشته باشند. با استفاده از کیف پول، هر میزان وجه که جهت گذراندن امور روزانه مورد نیاز بود، قابل حمل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب کیف پول به یکی از وسایل ضروری هر شخص تبدیل شد.

با پیشرفت علم و گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها، کاربرد پول به شکل اسکناس کاهش یافت. در دوران کنونی، تبادلات به صورت الکترونیکی و با استفاده از تلفن‌های همراه بسیار متداول شده است. در حال حاضر ۸۰ درصد تبادلات مالی در ایالات متحده به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. با توجه به این افزایش چشمگیر استفاده از تکنولوژی در تبادلات بانکی، مفهوم کیف پول الکترونیکی نیز روی کار آمده‌ است.

کیف پول الکترونیکی چیست؟

کیف پول الکترونیکی یک سرویس آنلاین است که با استفاده از آن می‌توانید تراکنش‌های اینترنتی مانند خرید شارژ و خرید اینترنت، پرداخت قبوض و ... را با گوشی موبایل خود یا کامپیوتر انجام دهید. کاربرد کیف پول بانکی الکترونیکی همانند کیف پول معمولی است ولی کیف پولی که به جای اسکناس و سکه، حاوی وجه و اعتبار الکترونیکی است.

مزایای استفاده از کیف پول‌ الکترونیکی

سهولت در استفاده
امن و مطمئن
سرعت بالا
ارتباط آسان با سایر حساب‌ها
تجمیع تراکنش‌های خرد

انواع کیف پول الکترونیکی

به طور کلی سه نوع کیف پول الکترونیکی وجود دارد:

کیف پول‌های بسته

در کشور ما عموما این خدمات در قالب کارت‌های هدیه ارائه می‌شود که مبالغ از قبل مشخصی در آنها قرار دارد.

کیف پول‌های نیمه بسته

بانک مرکزی برای صدور این گونه کیف‌ پول‌های الکترونیکی باید مجوز صادر کند. نمونه‌ی این کیف پول الکترونیکی در ایران، اپلیکیشن هایی هستند که شما می‌توانید در آنها حساب کاربری خود را با استفاده از کارت‌های بانکی شارژ کنید و در خریدها از آن استفاده کنید.

کیف پول‌های باز

این کیف پول‌ها را فقط از طریق بانک‌ها یا در همکاری با بانک‌ها می‌توان صادر کرد. از این کیف پول‌ها می‌توان در تمام تراکنش‌ها استفاده کرد و همچنین می‌توان از دستگاه‌های خودپرداز پول دریافت کرد. نمونه‌ی این کیف‌ها در داخل کشور همچنان در مراحل آزمایشی به سر می‌برد.

کیف پول‌های الکترونیکی رایج دنیا

کیف پول الکترونیکی از طریق حساب بانکی قابل شارژ کردن است. با استفاده از این کیف پول بانکی، دیگر نیازی نیست برای هر ارسال یا دریافت پول، از کارت بانکی استفاده کرد. می‌توان پول به کیف پول بانکی واریز و یا برداشت کرد و موجودی درون آن را کنترل کرد.

در حال حاضر استفاده از اپلیکیشن‌های کیف پول الکترونیکی در تمام دنیا گسترش یافته‌است. شرکت‌های نامداری در سطح جهان چنین اپلیکیشن‌هایی به بازار عرضه کرده‌اند. معروف‌ترین این اپلیکیشن‌ها «Google Pay Send»، «Apple Pay»،‌ «Samsung Pay»، «Paypal»، «Venmo» و … هستند.

Google Pay Send

کیف پول بانکی الکترونیکی، نخستین بار در سال ۲۰۱۱، بصورت محدود توسط کمپانی «گوگل» و تحت عنوان «Google Wallet» عرضه شد و بعدها به «Google Pay Send» تغییر نام داد. این کیف پول مجهز به تکنولوژی ارتباط از راه نزدیک (NFC) است و صرفا بر روی گوشی‌های تلفن همراه مجهز به این تکنولوژی قابل اجرا است.

Apple Pay

پس از «گوگل» و در سال ۲۰۱۴ کمپانی «اپل» از اپلیکیشن کیف پول بانکی «Apple Pay» رونمایی کرد که از تلفن‌های هوشمند ساخت کمپانی اپل پشتیبانی می‌کرد. نحوه کارکرد این کیف پول ااکترونیکی نیز مانند کیف پول گوگل است و خرید صرفا از طریق دستگاه‌های NFC مقدور است.

 

Samsung Pay

در سپتامبر سال ۲۰۱۵ کمپانی «سامسونگ» نیز از کیف پول بانکی الکترونیکی «Samsung Pay» یا «Loop Pay» پرده‌برداری کرد. نحوه کار با اپلیکیشن کیف پول سامسونگ نیز مانند کیف پول گوگل و اپل است با این تفاوت که کیف پول سامسونگ مجهز به سیستم انتقال امن مغناطیسی (MST) است. تکنولوژی MST این امکان را فراهم می‌کند که خرید از فروشگاه‌های فاقد سیستم NFC نیز صورت پذیرد.

 

کیف پول الکترونیکی همراه کارت

در ایران هم مانند سایر کشورهای جهان، استفاده از کیف پول الکترونیکی رو به افزایش است. در این میان، «همراه کارت» هم به عنوان یک اپلیکیشن پرداخت آنلاین وجه، در کنار دیگر خدمات بانکی موجود در اپلیکیشن، خدمات گسترده‌ای در زمینه کیف پول بانکی الکترونیکی ارائه داده است. امکان انجام امور بانکی و پرداخت‌های روزانه بدون نیاز به حضور در بانک و صرفا از طریق شارژ کردن کیف پول الکترونیکی، در این اپلیکیشن امکانپذیر است.

پرداخت قبض آب، برق، گاز، خرید شارژ همراه اول، ایرانسل، رایتل، شاتل موبایل، خرید بسته اینترنت از همین اپراتورها، دریافت موجودی، پرداخت خلافی خودرو، شارژ کارت بلیط مترو، خرید بلیط تک سفره، پرداخت کرایه تاکسی و نیکوکاری از جمله خدماتی هستند که بدون نیاز به وارد کردن مشخصات کارت بانکی (رمز دوم ثابت یا پویا و CVV2) در هر تراکنش و تنها با شارژ کردن کیف پول الکترونیکی، می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

در واقع، یکی از کاربردهای مفید کیف پول، استفاده از آن در تراکنش‌های خرد است که هر بار نیازی به ورود رمز دوم نیست. همچنین، اگر کیف پول شما شارژ داشته باشد، با استفاده از ویجت همراه کارت می‌توانید تنها با یک کلیک شارژ بخرید.

علاوه بر موارد گفته شده در بالا، امکان خرید بیمه شخص ثالث به صورت آنلاین هم در همراه کارت فرآهم شده است. شما می‌توانید به راحتی قیمت بیمه شرکت‌های مختلف را مشاهده و مقایسه کرده و بدون مراجعه حضوری اقدام به خرید بیمه شخص ثالث کنید.

منبع: فارس

کلیدواژه: پول کیف اینترنت تلفن همراه کیف پول بانکی الکترونیکی کیف پول الکترونیکی استفاده از کیف پول اپلیکیشن ها کیف پول کیف پول همراه کارت کیف پول ها کیف پول تراکنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۸۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت

پهپادهای مجهز به صفحات خورشیدی از نور خورشید برای شارژ مجدد باتری‌های خود استفاده می‌کنند. با این قابلیت می‌توانند در هنگام پرواز نیز باتری‎های خود را شارژ کنند. این موضوع بدین جهت اهمیت دارد که دریافت خودکار انرژی در طی مسیر پرواز، به حفظ عملکرد مستقل و مناسب پهپاد، آن هم برای مدت زمان نسبتا زیاد، کمک می‌کند؛ چرا که نیاز شارژ مجدد باتری‎های پهپادها در ماموریت‌های عملیاتی به ویژه در موقعیت‌های دور یا غیرقابل پیش‌بینی بیش از پیش احساس می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه "یوهانس کپلر لینز" فناوری‌هایی را توسعه داده‎‌اند که می‎توان از آن در ساخت پهپادهای جدید با چنین قابلیت‎هایی استفاده کرد. ابداع و توسعه استفاده از سلول‌‎‎های خورشیدی بر روی پهپادهایی با داشتن طیف متنوعی از ماموریت‎ها مثل ماموریت‌های شناسایی نظامی یک قابلیت بسیار مناسب می‎باشد؛ چرا که سلول‎های خورشیدی انعطاف پذیر و در تولید انرژی برای مدت زمان زیادی خودکفا است. صفحات خورشیدی "دو بعدی" و یا "سه بعدی پروسکایت" از جمله این ابداعات فناوری پهپادهای مدرن می‌باشد. پایداری نسبتا بالا و توان خروجی تا حدود 45وات، از جمله ویژگی‎های قابل توجه این صفحات است که عملکرد پیشرفته‎‌ای را ارائه می‌دهد. این میزان چگالی توان، باعث تمایز این صفحات از سایر فناوری‌های خورشیدی شده است.

انعطاف پذیری صفحات خورشیدی با پروسکایت

محققان با تحقیق بر روی مواد جدید به ماده تازه‌ای به نام "پروسکایت" روی آورده‌اند که توانایی ساخت سلول‌های خورشیدی فشرده و انعظاف پذیر را به آنها می‎دهد. سلول‌های خورشیدی پروسکایت انرژی خورشیدی ارزان‎تر و با کارایی بیشتر را ارائه می‌دهند و در تبدیل نور خورشید به الکتریسیته برای حرکت پیشران پرنده‎هایی همچون پهپادها بسیار خوب هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های این سلول‎ها پوشش چرخشی و چاپ جوهرافشان آنهاست که نسبت به سلول‎های سیلیکونی متمایز هستند؛ ضمن اینکه روش‎های تولید آنها ساده‎‌تر و مقرون به صرفه‌تر است؛ چرا که ضخامت سلول‌های خورشیدی دو بعدی یا سه بعدی پروسکایت با بازدهی۲۰.۱ درصد و انعطاف‌پذیری بسیار مناسب کمتر از۲.۵ میکرومتر می‎باشد.

همچنین مدارهای الکتریکی مستقل سلول‌های خورشیدی بسیار سبک و منعطف هستند که 20 برابر نازک‌تر از تار موی انسان است و هرجایی که نور خورشید باشد، برق لازم وسایل مختلف الکترونیکی را تامین کند. استفاده ازمواد فتوولتائیک قدرتمند با بسترهای پلاستیکی شفاف ترکیب شده باعث مقاومت خوبی در برابر نفوذپذیری حرارت و رطوبت می‌شود. به این دلیل که ساخت سلول‌های خورشیدی با قابلیت انعطاف پذیری زیاد، بسیار پایدار و مطمئن با توان برتر نسبت به وزن به محاسبات ظریفی نیاز دارد.

مسئولان این پژوهش صنعتی گفته‎اند:«فتوولتائیک‌های سبک ، سازگار و بسیار مناسب و توانمند، توانایی تولید و توسعه نسل بعدی فناوری این سامانه‎های پیشران خورشیدی را برای ما آسان‌تر می‎کند.»

همچنین، پژوهشگران این پژوهش گفته‌اند:«رویکرد دو مرحله‌ای در ساخت سلول‌های خورشیدی با فناوری پروسکایت، به شکل قابل توجهی پایداری عملیاتی آنها را بهتر کرده است.» این موضوع که یک پهپاد مستقلا بدون شارژ یا سوخت گیری مجدد زمینی، بتواند به شکل خودکار در حین پرواز شارژ شود برای محققان اهمیت زیادی دارد.  

لازم به ذکر است، حدود30 سلول در این صفحات خورشیدی پهپادها به شکلی منظم گنجانده شده که توانایی پرواز مستقل از شارژ مجدد زمینی را به آن می‎دهد. این موضوع نشان داد صفحات خورشیدی کارایی و طول عمر بالایی نسبت به سایر باتری‌ها به ویژه باتری‎های لیتیومی دارد. ماموریت‎های رزمی، ماموریت‌های نقشه برداری از سطوح مختلف زمین در مقیاس زیاد، ماموریت‎های جستجو و نجات از جمله مهم‌ترین وظایف پهپادهای مجهز به سلول‎‌های خورشیدی می‌تواند باشد.

حمید اسدی – خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟/ خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دما بالا
  • صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین
  • کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • آغاز ثبت‌نام طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی برقی کرمان موتور
  • شارژ گران پیامک‌های بانکی؟