Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@04:24:46 GMT

دعوت به مشارکت؛ فصل مشترک تشکل‌های سیاسی

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۸۹۲۷

دعوت به مشارکت؛ فصل مشترک تشکل‌های سیاسی

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*عضو فقهای شورای نگهبان: مصلحی تصورات دلخواه خود را روایت کرده است

آیت الله «سید محمدرضا مدرسی یزدی» درباره اظهارات اخیر حجت الاسلام «حیدر مصلحی» وزیر اسبق اطلاعات درباره نحوه رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: واقعیت آن است که از اظهارنظرها در بخشی از ویدئوی منتشر شده، آن هم در شرایط کنونی بسیار تعجب کردم. از آن برهه  زمان زیادی گذشته است و ممکن است برخی جزییات از ذهن من یا دیگران محو شده باشد اما من چیزی از اظهارات کلیپ منتشر شده به یاد نمی‌آورم بلکه به یاد می‌آورم که بعضی از مطالب ذکر شده صرفا برداشت‌های فردی است.

وی افزود: بهترین توجیه من این است که گوینده این کلمات در شرایط خاصی قرار گرفته و آنچه را که دوست می‌داشته یا فکر می‌کرده که اینچنین است، تصویری از واقع دانسته است. به ویژه آنکه شورای نگهبان با نهادهایی که گزارش کتبی و شفاهی می‌دهند بر سر «ان قلت» و «قلت» ایستادگی نمی‌کند که نتوانسته باشد «ان قلتی» وارد کند.

«محسن هاشمی» داوطلب انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان احراز نشد هم در نامه‌ای به رهبر انقلاب از عملکرد شورای نگهبان تظلم‌خواهی کرده است.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

*رییس جبهه اصلاحات ایران: مردم به صحنه بیایند پیروز انتخابات هستیم

«بهزاد نبوی» طی یک پیام ویدئویی خطاب به مردم اظهار کرد: علیرغم اینکه کاندیداهای قوی‌تر ما را ممکن است رد صلاحیت کرده باشند اما در حوزه شوراها ما به اندازه کافی کاندیدا داریم.

وی با بیان اینکه هر جا مردم در انتخابات حضور پیدا نکردند، ما شکست خوردیم، افزود: هدف ما از دعوت مردم برای حضور در پای صندوق های رای، پیروزی خودمان در انتخابات نیست بلکه ما برای نجات ایران می‌گوییم در انتخابات شرکت کنید؛ برای اینکه کشور دچار سرنوشتی نشود که بعدا هیچ کدام از ما راه برگشتی نداشته باشیم و افسوس بخوریم که چرا آن موقع که می‌شد جلوی خطر را گرفت، این کار را نکردیم.

رییس جبهه اصلاحات ایران تصریح کرد: اگر مردم به صحنه بیایند ما هم در انتخابات شوراها برنده‌ایم و هم در انتخابات ریاست جمهوری مانع تحقق سناریوی طراحی شده خواهیم شد. بنابراین از فعالان سیاسی تقاضا می‌کنم که تا جای ممکن مردم را پای صندوق رای بیاورند. مردم به هرکس که می‌خواهند رای دهند ولی پای صندوق بیایند.

*جبهه اصلاحات ایران: در انتخابات ریاست جمهوری نامزدی نداریم

«آذر منصوری» سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، از آخرین جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران که تا ساعت ۱ بامداد به طول انجامید، خبر داد.

وی گفت: در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران مورخ ۲۴خرداد ماه موضوع تغییر موضع قبلی جبهه اصلاحات مبنی بر نداشتن نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح و به رای گذاشته شد و در نتیجه آن تغییری در موضع پیشین جبهه رای نیاورد.  گفته می شود در این جلسه قرار بود امکان حمایت از همتی و مهرعلیزاده به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو بررسی شود.  از ۴۶عضو مجمع عمومی جبهه اصلاحات، حدنصاب دوسوم آرا که ۳۱رای بود برای هیچ یک از دو کاندیدای اصلاح‌طلب حاصل نشد.

*دعوت حزب ندای ایرانیان از «جبهه اصلاحات ایران» برای حضور فعالانه در عرصه انتخابات

حزب ندای ایرانیان در بیانیه ای نوشت: با وجود تمامی دلخوری‌ها و انتقادها مخالفِ قهر با صندوق رأی هستیم. در بخشی از این بیانیه که خطاب به جبهه اصلاحات ایران نوشته شده، آمده است: با وجود تمامی دلخوری‌ها و نگرانی‌ها و انتقادها، حزب ندای ایرانیان اعلام می‌دارد جداً مخالفِ قهر با صندوق رأی و کناره‌جویی از انتخابات بوده و پشت کردن به صندوق رأی را کنشی منفعلانه و بی‌ثمر می‌داند، لذا به قدر وسع، برای بر هم زدن سناریوهای خطرناک حذف مردم و در جهت حفظ جمهوریت نظام و در نهایت بهبود و تغییر شرایط به نفع مردم‌، مشارکت را بر کناره‌گیری از عرصه انتخابات و تحریم ترجیح می‌دهد. باشد که با این راهبرد فداکارانه، آخرین روزنۀ امید و اصلاح در سال‌های آینده بسته نشود.

آخرین اخبار از تشکل‌های میانه‌رو

*بیانیه حزب اعتدال و توسعه در دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات

حزب اعتدال و توسعه در آستانه برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است:  به تأسی از منویات مقام معظم رهبری از تمامی آحاد ملت ایران با هر دیدگاه سیاسی، از جمله اعضا و هواداران حزب در سراسر کشور می‌خواهیم با حضور پرشور و حداکثری پای صندوق‌های رای در روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، بار دیگر عزم و اراده خود در پاسداری از این میراثِ پربرکت امام راحل را به نمایش بگذارند. بر همین اساس؛ درباره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با عنایت به اینکه شورای مرکزی حزب، طی دو جلسه اخیر خود، نتوانست در مورد حمایت و معرفی یکی از کاندیداهای محترم، به جمع‌بندی برسد، از اعضا و هواداران خود در سراسر کشور می‌خواهیم روز ۲۸ خردادماه، به کاندیدایی که به تشخیص خود اصلح می‌دانند رای دهند.

آخرین اخبار از جناح اصولگرا

*سخنگوی شورای وحدت: نگران تکرار تجربه انتخابات سال ٩٢ هستیم

«منوچهر متکی» روز دوشنبه در گردهمایی ستاد انتخاباتی دانشجویان سید ابراهیم رییسی تصریح کرد: آرای بالای رییسی نکته ای است که می‌بینیم اما نگران تکرار حادثه سال ٩٢ هستیم که انتخابات برده را واگذار کردیم. خطاب به قاضی زاده، جلیلی، زاکانی و رضایی به عنوان برادر کوچک نگرانی اقشار جامعه را از کثرت آرا اعلام می‌کنم و باید نشستی داشته باشیم و به تصمیم مشترک جمعی برسیم. این تصمیم رقابت ٥ نفره تا ته خط نیست. 

سخنگوی شورای وحدت یادآور شد: ما هم از تعداد نامزدهای ریاست جمهوری متاثر هستم و امیدوارم امروز و فردا این معضل را حل کنند. دیروز پیامی آمد که قاضی زاده هاشمی انصراف داده است اما تصور کردم که درست نباشد و از او تشکر کردم. اگر سه نامزد انصراف دهند خوب است و حداکثر دو نفر در ادامه برنامه باشند.

وی اضافه کرد: برای ریاست جمهوری حداد عادل به من تلفن زد و گفت که خوشبختانه بدون دخالت دست، نامزد ریاست جمهوری یکی شد اما برای شورای شهر نگران هستیم. چمران و سروری به شورای وحدت آمدند و با آنها گفت و گو کردیم تا برای شورای شهر یک لیست بدهیم اما متاسفانه یک نفر برای انتخابات شورای شهر کسانی را داشت که حتما باید در لیست قرار می‌گرفتند.

سخنگوی شورای وحدت خاطرنشان کرد: شورای وحدت نهایت تلاش خود را کرد. حداد عادل گفتم امروز لیست ما بسته شد و او گفت شرایط داخلی ائتلاف را می‌دانم و امکان یکی شدن نیست اما گفتم حتی به بهای باختن؟ حداد گفت که حتی به بهای باختن.

*دبیرکل موتلفه اسلامی: شرکت حداکثری می‌تواند زمینه‌ساز حل مشکلات جاری کشور شود

«اسدالله بادامچیان» در بیان مواضع هفتگی حزب تصریح کرد:  جمعه ۲۸ خرداد روز انتخاب مردم است که انتخاب خوب با حضور گسترده مردم و شرکت حداکثری می‌تواند زمینه‌ساز حل مشکلات جاری کشور شود و آینده‌سازی هوشمند را در پی داشته و شادی‌آور باشد.

*جامعه روحانیت مبارز و دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات

جامعه روحانیت مبارز، با صدور بیانیه ای مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرد. در این بیانیه آمده است: در آستانه تحول بزرگ دیگری در سپهر سیاسی و مدنی ایران عزیز قرار داریم. انتخابات ریاست جمهوری و شورای های شهر و روستا، «جمهور» را، از کوچک ترین واحد مدنی تا تمامیت جغرافیای سیاسی، بر سرنوشت امروز و فردای خویش حاکم می سازد. انتخابات، با همه فراز و فرود ها و قوّت و ضعف هایش، تنها راه بهروزی ملت و نماد بی بدیل مشارکت است. جامعه روحانیت مبارز، خاضعانه، از همه شهروندان صبور و بزرگوار درخواست می کند در این هنگامه سخت، با حضور گسترده و تاریخ ساز در شعب اخذ رأی، دیگر بار، هوشمندی و آگاهی ملی و انقلابی خود را به اثبات رسانند.

*حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از «رئیسی»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای از حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد. دراین بیانیه آمده است:  با نصاب بیش از دو سوم اعضای جامعه، حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید ابراهیم رئیسی«دامت توفیقاته» به عنوان نامزد اصلح شناخته شد.

برچسب‌ها شورای نگهبان اصولگرایان اصلاح طلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای نگهبان اصولگرایان اصلاح طلبان شورای نگهبان اصولگرایان اصلاح طلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری جبهه اصلاحات ایران شورای نگهبان شورای وحدت بیانیه ای پای صندوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۸۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخطار محسن رضایی به تک‌روی و سهم‌خواهی برخی جریانات / سعید محمد به گله‌مندی پرداخت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

براساس گزارش ایسنا، وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیروهای انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس‌ باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان دادند تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفت‌وگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902722

دیگر خبرها

  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • اخطار محسن رضایی به تک‌روی و سهم‌خواهی برخی جریانات / سعید محمد به گله‌مندی پرداخت
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران