خلاقیتهای زیرخاکی به روایتِ محسن علیاکبری
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۹۱۲۷
تهیهکننده قدیمی تلویزیون اعتقاد دارد که با تمام ظرافتهایی که نویسنده و کارگردان سریال "زیرخاکی" به آن توجه کرده اما دیالوگهای امروزی شخصیتهای اصلی داستان، کمی غیرقابل باور است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فصل دوم "زیرخاکی" این شبها روی آنتن میرود و جالب است که پخشِ امشب خود را به بعد از دیدار تیم ملی ایران با عراق موکول کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جلیل سامان کارگردان سریال "زیرخاکی" همچنان که در کارهای جدّی قبلیاش، دهه شصت، سازمان منافقین و جریان نفوذ را دستمایه کارهایش میکرد این بار با طنز اهداف خودش را پیش میبرد؛ از کنایههایی که به خانههای مصادرهای، بهرهبرداری شخصی از بیتالمال و خیلی از طعنههایی که میتواند برای مسئولین فرهنگساز باشد. البته در کنار همه اینها سوژه اصلی یعنی جریان نفوذ را فراموش نکرده و با کنایه، طعنه و طنز این مقوله را پیش میبرد.
شاید یکی از نکات قابل توجه دیگر این نکته باشد که نویسنده و کارگردان "زیرخاکی" به هیچوجه سعی ندارند با روایتهای طویلشان مخاطب را خسته کنند؛ حرفهایشان را در چارچوب، طنزهایشان را بدون تمسخر و بازیها هم به اندازه و اغراقنشده پیش میرود. همانطور که محسن علیاکبری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به این نکات اشاره کرده و البته بیش از همه خلاقیت در نگارش و پرداخت را قابل تحسین میداند.
محسن علیاکبری تهیهکننده با سابقه سینما و تلویزیون درباره فصل دوم سریال "زیرخاکی" تأکید کرد: سریال "زیرخاکی" مورد علاقه من و خانوادهام است این سریال را پیگیری میکنیم. طنز سالم و درستی که در آن جریان دارد لحظات خوشی را برای خانوادهها فراهم میآورد. این مجموعه سعی دارد با زبان طنز موقعیت اجتماعی دهه 1360 را به تصویر بکشد که شیوه بسیار جالب و مخاطبپسندی است.
وی افزود: این خلاقیتی که در نگارش و کارگردانی این مجموعه دیده میشود قابل ملاحظه و تحسین است زیرا وقایع انقلاب، فعالیت گروههای سیاسی و در ادامه جنگ در دهه 1360 و شرایط جامعه را در آن روزگاران به تصویر کشیده است و با طنز جاری در مجموعه، فضای شادی را ایجاد و مخاطب را ترغیب به دیدن میکند؛ در این سریال طنز خوبی جاری است.
تهیهکننده سریال "نردبام آسمان" در ادامه گفت: سریال "زیرخاکی" براساس طنز موقعیت پیش میرود و مخاطب به خوبی با شخصیتهای داستان آشناست و به پختگی لازم رسیده است اما با تمام ظرافتهایی که در کار برای ارائه موقعیت دهه 1360 پیشبینی شده که بسیار قابل تأمل است قراردادن دیالوگهای طنز سیاسی و اجتماعی که امروزه در جامعه رواج دارد در میان دیالوگ شخصیتهای اصلی داستان، کمی گلدرشت و غیرقابل باور است.
وی در خاتمه تأکید کرد: فصل دوم "زیرخاکی" همانند فصل اول، خط داستانی خوبی دارد و اتفاقات در این سریال به خوبی و درست چیده و اجرا شده است و به سازندگان این مجموعه خسته نباشید میگویم.
تحلیلی بر دنباله "زیرخاکی"/ ماجراهای فریبزر باغبیشه در بستر نفوذ، جنگ و قاچاق عتیقه + فیلمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه یک رسانه ملی تلویزیون سریال شبکه یک رسانه ملی تلویزیون سریال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۹۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جای خالی خلاقیت در صنعت بازی سازی/ از نظر کمی رشد مطلوبی نداشیم
آرین طاهری بازیساز و پژوهشگر پژوهشکده فرهنگوهنر اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: بازی به عنوان یک رسانه تاثیرگذار به خصوص برای نسل جوان و نوجوان محسوب میشود که اثر بخشی بسیار زیادی دارد؛ تاثیر گذاری بازیها در سه سطح اتفاق میافتد که باید به صورت همزمان به آن توجه شود.
وی افزود: سطح اول نشانههای دیداری و شنیداری بازی است، نمادهایی که کاربر آن را مشاهده و به صورت مستقیم با آن در ارتباط است، لایه دوم داستان بازی است که لزوما همه بازیها آن را ندارند و سیر خاصی را طی نمیکند و چون برخی از بازیها به صورت شنیداری هستند خیلی به آن پرداخته نمی شود، لایه سوم اختصاصی است و همین ظرفیت باعث شده که بازیهای رایانه ای را ببنیم که داستان را از سینما و یا سریالها اقتباس میکنند و از آنها استفاده می کنند.
طاهری با اشاره به اینکه پرداخت به داستان بازی بسیار حائز اهمیت است افزود: داستان، محور و اصل رویه بازیهاست است و از این طریق می تواند جنبه تربیتی و اثر گذاری بیشتری داشته باشد اما به آن به درستی پرداخته نمیشود.
وی افزود: در مجموع در صنعت بازی سازی از خلاقیت کمتر استفاده میشود که در بازیهای ایرانی و در بازیهای جهانی قابل مشاهده است و جای خود را به پررنگ تر کردن بازیهای برخط چند کاربره داده که نیاز زیادی به خلاقیت ندارند.
طاهری در پاسخ به این سوال که جایگاه ایران در صنعت بازی چگونه است گفت: موضوعی که مطرح می شود این است که ما در بازی سازی از لحاظ کیفی رشد داشتهایم اما از نظر کمی رشد مطلوب نداشتیم.
وی در ادامه افزود: با آمدن بازیهای موبایلی اقتصاد بازی دچار تغییر شد. چرا که بازی های موبایلی به سمت پرداخت درون برنامه ای رفتند که خود این موضوع آسیب زننده است چون باعث کاهش خلاقیت در بازی سازی و صرفا درآمدزایی از تبلیغات میشود و به سمت تبلیغات حرکت می کند.
طاهری در انتها گفت: در حال حاضر در کشور ما برخی بازیها وابسته به حاکمیت است و با بودجه دولتی کار میکنندکه این موضوع باعث می شود که از لحاظ کیفیت و محتوایی در مسیر متفاوتی قرار بگیرد.و خوشبختنانه از ابتذال کمتری نسبت به دیگر بازی های موجود در دنیا برخوردار است.ساختن بایزی های بزرگ و تاثیر گذار نیازمند سازوکار بزرگ است که در حال حاضر در کشور نداریم و امیدواریم با ایجاد فضای جدید و تکنسین های جدید این مسیر بهبودیابد.
انتهای پیام/