◄ چند دلیل برای اهمیت تکمیل راه آهن میانه به تبریز
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۰۳۴۸
تین نیوز
یک کارشناس حمل و نقل با تاکید بر لزوم تکمیل راه آهن میانه به تبریز گفت: برای امکان استفاده از مسیر جدید و عبور قطارها به سمت جلفا و رازی اتصال مسیر جدید به حوالی تبریز ضروریست.
به گزارش تین نیوز، سید مرتضی ناصریان افزود: اگر قرار بر استفاده اغلب قطارهای باری از مسیر قدیم باشد و مسافران هم خدمات ضعیفی دریافت کنند که کلا موضوع احداث خط جدید به ویژه دوخطه بودن آن زیرسوال می رود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در جمع متخصصان تین نیوز عنوان کرد: تمام طراحی ها و گزارشات طرح بر اساس اتصال به ایستگاه تبریز موجود یا احیانا ایستگاه ماقبل آن بوده است.
او با بیان اینکه معتقد است هزینه ساخت چند کیلومتر تونل در این مسیر اجتناب ناپذیر است، گفت: تونل ها چندان عمیق نیستند و هوارسانی برای کشش دیزلی مقدور است.
ناصریان افزود: این که ادعا می شود از ابتدا طراحی راه آهن میانه تبریز با فرض عدم اتصال به ایستگاه تبریز بوده، کاملا اشتباه است و با گزارشات و طراحی های موجود مطابقت ندارد.
وی عنوان کرد: در واقع در تملک اراضی محدوده تبریز کوتاهی و به تدریج مستحدثات شهری افزایش و دسترسی به ایستگاه موجود سخت تر شده ولی هیچگاه منتفی نشده است.
این کارشناس تاکید کرد: این که گفته راه آهن میانه تبریز به زودی به ایستگاه پایانی می رسد اشتباه است بلکه به ایستگاه خاوران نزدیک تبریز می رسد. بقیه مسیر از ایستگاه خاوران تا ایستگاه موجود جزو طرح است ولی هنوز پیمانکار انتخاب نشده و حداقل چهار سال زمان احداث لازم دارد.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: تین نیوز
کلیدواژه: راه آهن میانه تبریز شبکه ریلی ایران راه آهن میانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۰۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
اَنجدان از روستاهای قدیم اراک، مرکز تجدید حیات فرهنگی و تبلیغی و جایگاه امامان اسماعیلی نزاری پس از سقوط الموت بوده است و امروزه از مقاصد و جاذبههای گردشگری استان مرکزی محسوب میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، در قسمت مرکزی اراک در دهستان مشکآباد روستای دیدنی به اسم انجدان وجود دارد. این روستا در منطقهای کوهستانی است و دو کوه برف شاه و کوه چشمه در پیرامون آن قرار گرفتهاند و غارهای زیادی نیز در مجاورت این روستا قرار دارد.
آب و هوای خوب و مطبوع و وجود چشمهسارها، این روستا را به مکانی دلپذیر برای تفریح و استراحت تبدیل کرده است، به نحوی که بسیاری از شهرهای اطراف آخر هفته را در این روستای خوش آب و هوا میگذرانند.
فاصله انجدان تا شرق اراک ۳۷ کیلومتر است و ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این روستا بعد از قرن ۹ قمری خاستگاه نویسندهها و ادیبان زیادی بوده است که تعدادی از آنها از جمله شاه طاهر دکنی، میرزا ابوتراب بیک فرقتی و ملأ داعی انجدانی هستند.
روستای انجدان جمعیت زیادی ندارد، اما با وجود این جمعیت کم در سراسر روستا حسینیهها و مساجد زیادی دیده میشود که نشان میدهد فرهنگ و مذهب اهمیت زیادی دارد. تعدادی از این مساجد همچون مسجد جامع که قدمت آن به قرنهای آغازین اسلام بازمیگردد و از آثار تاریخی این روستا به شمار میرود.
از دیگر آثار تاریخی روستای انجدان بقعههای زیبای آن است که از میراث ارزشمند به جای مانده دوره صفوی محسوب میشود.
واژه «انجدان» معرب واژه «انگدان» است و قدمت این روستا به بیش از هزار سال پیش بازمیگردد. در متون تاریخی از آن به عنوان «انکوره» و «انغوزه» نیز نام برده شده است.
نام این روستا برگرفته از نام گیاه انگدان است که صمغ آن در این روستا تولید میشود و برای صادرات به کشورهای دیگر نیز استفاده میشود. نام انجدان در منابع قدیمی بهصورتهای انکوان و انکدان نیز آمده است.
چنانکه از منابع برمیآید، استفاده از واژه انجدان پس از اقامت امامان اسماعیلی در این محل رواج یافته است، از پیشینه کهن انجدان تا سده هشت قمری، ۱۴ میلادی آگاهی دقیقی به جز سنگ قبرهای یافت شده و اطلاعات محلی در دست نیست.
ناحیهای که امروزه انجدان در آن قرار دارد، در سدههای نخستین اسلامی (احتمالاً) جزو کوره دوراخور قم بوده است، اما در هیچیک از منابعی که از دوراخور نام بردهاند، به انجدان یا نامی مشابه آن اشاره نشده است.
این روستا ۱۰ سال است که به روستای برگزیده هدف گردشگری استان مرکزی تبدیل شده و در طول این مدت بسیاری از بناهای تاریخی آن مرمت و بازسازی شده است، از زمانی که روستای انجدان به روستای هدف گردشگری تبدیل شده قیمت زمینهای آن افزایش پیدا کرده است و عدهای از جوانان نیز به این روستا مهاجرت کردهاند.
بیشتر اهالی روستا کشاورز و دامپرور هستند و محصولاتی از جمله گردو، بادام و انگور به عمل میآوردند. صنایع دستی پر رونق این روستا گلیمبافی، قالیبافی و منبتکاری است که حتی میتوانید آنها را به عنوان سوغات از اهالی روستا خریداری کنید.
یکی از آئینهای سنتی این روستا چغچغهزنی است که در ایام محرم رواج دارد و حتی در فهرست میراث معنوی کشور نیز ثبت شده است. ایام محرم در این روستا بسیار پر شور برگزار میشود و بسیاری از شهرهای اطراف برای شرکت در مراسم ویژه خود را به این روستا میرسانند.
غارهای بزرگ و کوچک زیادی در روستای انجدان وجود دارد که علاقهمندان به غارنوردی از آنها دیدن کنند. غار گیوهکش، غار کبوتر، غار آسیلی و غار طاق رجه از غارهای معروف این روستا است.
چشمههای زیادی در اطراف و داخل این روستا وجود دارد که طراوت و شادابی خاصی را به باغها و کوچههای روستا داده است. در بسیاری از کوه باغها مسیری از جریان آب وجود دارد که جذابیت باغهای اطراف را دوچندان کرده است.
این روستا موزه مردمشناسی نیز دارد و علاقهمندان میتوانند برای بازدید و تماشای اشیای تاریخی و فرهنگی که با سبک زندگی و فرهنگ مردم مرتبط است، به این موزه بروند. بر اساس نقل قولهای گوناگون روستا در حمله مغولها به ایران به شدت آسیب دید و مردم برای فرار از گزند مغولها در زیر روستا نقب حفر کردند و در زیر زمین مشغول به کار شدند.
قدمت این روستا را بیش از هزار سال تخمین زدهاند. سنگ قبری نیز در یکی از قبرستانهای این روستا به دست آمده که متعلق به نوه سلمان فارسی است. در این سنگ اشاره به انجدان اصفهان شده است.
شهر اراک قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و در گذشته زیر نظر اصفهان اداره میشده است و در منطقه روستای دیگری به این نام وجود ندارد. این احتمال است که سلمان فارسی زاده این روستا بوده و از اهالی این روستا محسوب میشده است؛ این سنگ قبر هماکنون در موزه حمام چهار فصل اراک نگهداری میشود.
با در نظر گرفتن این واقعیت، احتمالاً قدمت این روستا به قبل از اسلام باز میگردد.
کد خبر 747295