Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد آخوندی عضو لیست شورای ائتلاف در انتخابات شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس اظهار داشت: متاسفانه از زمان روی کار آمدن شهرداری جدید تهران در سال ۱۳۹۶، رسانه های شهری کارکرد حرفه ای و تعریف شده خود را از دست داده و بیشتر کارکرد سیاسی پیدا کردند. 

وی گفت: رسانه‌های شهری باید به واسطه تعریفی که از آنها وجود دارد در جایگاه مطالبه گری حضور داشته باشند اما نه فقط این عملکرد در ۴سال گذشته با اختلال جدی مواجه بوده بلکه بودجه و همت این رسانه‌ها صرف عینیت بخشیدن به خواست مدیران برای سیاسی کاری و تخریب عملکرد گذشته بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آخوندی افزود: به عنوان مثال روزنامه همشهری به عنوان مهمترین رسانه شهرداری تهران و بزرگترین بنگاه مطبوعاتی کشور، که علی القاعده انتظار بوده که بازتاب دهنده رفتار و کارنامه مدیریت شهری باشد، به تریبون سیاسی کاران تبدیل شده است. همشهری به عنوان اولین روزنامه رنگی ایران از سال ۱۳۷۱ مشغول فعالیت بوده و در فراز و نشیب‌های سیاسی نقش اطلاع رسانی شهر و مدیریت شهری را برعهده داشته است. همشهری تا سال ۱۳۹۶ از رشد بالایی برخوردار بود و به واسطه ضمیمه آگهی‌ها، تیراژ بالا و خرید املاک مناسب در شهر تهران و شهرهای بزرگ و کوچک کشور در راستای فعالیت دفاتر آگهی در دوران قبلی مدیریت شهری، یکی از ثروتمندترین موسسات شهرداری تهران بود. 

این عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در ادامه گفت: مردم از هوش سیاسی بالایی برخوردارند و یکی از نشانه های آن هم قطع امید مردم از همشهری به عنوان رسانه‌ای که زمانی دغدغه‌های آنها را پوشش می‌داد و کاهش اجباری تیراژ آن از حدود ۴۰۰ هزار نسخه در زمان مدیریت قبلی شهری به کمتر از ۳۰ هزار نسخه در ۴ سال اخیر است که در نوع خود شعبده بازی بزرگی بود. 

آخوندی در ادامه گفت: رسانه‌های شهری و شهرداری سرمایه مهم مردم تهران هستند و نباید از آنها در راستای منافع سیاسی و جریانی استفاده کرد که متاسفانه الان اینگونه نیست و رسانه‌های شهری که با هزینه بیت‌المال اداره می‌شوند در اختیار تندروترین جریان‌های سیاسی کشور قرار گرفته است. 

عضو لیست شورای ائتلاف اظهار داشت: سوت پایان سیاسی کاری در رسانه‌های شهری متعلق به شهرداری تهران به صدا درآمده است و از مهمترین ضربات تیم فعلی شورای شهر و مدیریت شهری به مردم شهر تهران، کشاندن مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی همشهری به وضعیتی است که این مؤسسه در بدترین شرایط خود از زمان تأسیس بسر می‌برد.

وی افزود: مؤسسه همشهری در سال ۱۳۹۶ با هجده مجله جانبی در حال انتشار در کنار روزنامه نقش مهمی در فضای فرهنگی کشور داشت که مدیران اصلاح طلب به بهانه زیان‌ده بودن این نشریات اقدام به تعطیلی بسیاری این نشریات و واگذاری چند نشریه باقی مانده به برخی افراد بدون شناسنامه مشخص فرهنگی و احتمالا با شبهات مالی بود.

این فعال مدیریت شهری در ادامه با اشاره به نیاز مؤسسه همشهری به بازگشت به دوران طلایی خود گفت: این مؤسسه در دوران چهارسال اخیر به دلیل نابسامانی‌های مدیریتی شهری، ۳ مدیرعامل و دهها مدیر میانی به خود دید که همین موضوع هم بر نابسامانی اوضاع این مؤسسه افزوده است و اسباب نگرانی است.

وی تصریح کرد: تنها در سه سال گذشته مدیرعامل فعلی بیش از 10 معاون عوض کرده و اکثر آنها نیز از خارج از موسسه و شهرداری انتخاب شده‌اند. همچنین یکی از مهمترین دلایل نابسامانی وضعیت فرهنگی و رسانه‌ای شهر تهران نداشتن دغدغه فرهنگی و سیاسی کاری در مهمترین حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای است که دود آن به چشم شهروندان تهرانی می‌رود.

آخوندی ساماندهی موسسه همشهری را یکی از اولین اولویت‌های شورای شهر بعدی تهران و مهمترین اولویت شورای شهر بعدی در حوزه فرهنگ را بازسازی و بازگرداندن رسانه‌های مهم شهری از جمله همشهری به ریل انسجام عنوان کرد عنوان کرد و افزود: شورای بعدی ان شاالله شورای پاسخگویی خواهد بود و نماد این پاسخگویی هم استقلال رسانه‌های شهری و مطالبه‌گری آنها از مدیریت شهری و شورای شهر خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: همشهری برای احیای مجدد برند خود نیاز به تغییرات اساسی مدیریتی، ساختاری و محتوایی دارد و برنامه جامعی برای آن طراحی و تدوین شده و از آغازین لحظات فعالیت شورای ششم پیگیری خواهد شد. پیگیری حقوقی اموال فروخته شده و بازگرداندن امید، اعتماد و خودشکوفایی به کارمندان و خبرنگاران صادق این مجموعه نیز از مهمترین این برنامه‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای شهر تهران شهر تهران رسانه محمد آخوندی رسانه های شهری مدیریت شهری سیاسی کاری شورای شهر شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۰۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمرانی رسانه را جدی بگیریم

به گزارش همشهری آنلاین، ‌محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه تهران در روزنامه همشهری نوشت، یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین ارکان حکمرانی در قرن بیست‌ویکم، حکمرانی در عرصه رسانه است. هرچند اهمیت رسانه در ۵۰سال گذشته همواره مطرح بوده، در قرن حاضر حکمرانی در عرصه رسانه به جدی‌ترین نماد آن بدل‌ شده؛ چراکه بر ذهن، دل و جان شهروندان حکومت کرده و عمیق‌ترین نوع حکمرانی است. از این‌رو، آن حکومتی در رسیدن و به‌حرکت‌درآوردن جامعه برای نیل به اهداف موفق‌تر است که حکمرانی‌اش بر دل و جان مردم مسلط باشد؛ و حاکمیت رسانه‌ای، ابزار آن به‌شمار می‌رود.
با این مقدمه و با نگاهی به سازوکارهای داخلی، خواهیم دید که حکمرانی از طریق رسانه چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ به تعبیری، رسانه در ایران همچنان به‌عنوان امری حاشیه‌ای و در درجه دوم و سوم قرار دارد. این درحالی است که حکمرانی مطلوب در قرن حاضر با به‌کارگیری رسانه محقق می‌شود. به همین‌خاطر است که فضای مجازی به‌عنوان ابزاری در جهت حکمرانی دشمن بر ذهن، جان و زبان شهروندان ماست. اگرچه مردم ما در ایران زندگی ‌می‌کنند و تابع جمهوری اسلامی هستند، ذهن و روان برخی از آنها تابعی است از حکمرانی دشمنان ایران.
با ادامه این روند، ما در امر حکمرانی با نواقص فاحشی روبه‌رو شده‌ایم. عدم‌درک این موضوع که رسانه رکن اساسی و مهم حکمرانی است باعث شده نتیجه اقدامات به ثمر نشانده شده مدیران ما و کارهای مثبت آنان، بین مخاطبان به شکل مناسب و درخور، انعکاس پیدا نکند و در ذهن آنان جا نگیرد؛ چراکه حکمرانی مسلط بر ذهن مردم در اختیار دشمنان‌مان است.
لذا تلاش‌های مسئولان و گشایش‌های ایجادشده آنان در زندگی مردم دیده و لمس نمی‌شود؛ به‌عبارت دیگر، مردم از امکانات و ثمرات به‌عمل‌آمده استفاده می‌کنند و بهره‌مند می‌شوند اما باز هم ناراضی‌اند و احساس یأس می‌کنند. در نتیجه با اینکه زندگی در ایران با توجه به شاخصه‌های رفاهی مثل سایر نقاط دنیاست و از آنها پایین‌تر نیست، مردم خود را در شرایطی پست‌تر از سایر مردم جهان، حتی مردمان کشورهای همسایه می‌پندارند و جامعه‌شان را سیاه‌ترین جامعه تلقی می‌کنند. اگرچه واقعیت اینچنین نیست، در ذهن آنان این وضعیت و تصویر نقش بسته است. این نتیجه تفکری است که همچنان از دهه‌های گذشته نشأت گرفته و رسانه را امری حاشیه‌ای می‌داند. علاوه‌بر این موضوع، بیان مسئولان ما همچنان به سبک و سیاق دهه‌های قبلی است. رهبر معظم انقلاب چندی پیش تصریح کردند که موضوع اطلاع‌رسانی دولت ضعیف است. این موضوع تنها محدود به دولت هم نمی‌شود و سایر عرصه‌های اجرایی را نیز دربرمی‌گیرد؛ چراکه هنوز رسانه به شکلی که باید، درک نشده و وقتی سخن از حکمرانی رسانه می‌شود گمان این است که باید به‌وسیله تبلیغات شهری، ساخت یک سد یا تأسیس یک نیروگاه را مخابره کنند.
افزون بر این، هنوز برخی از مسئولان متوجه نشده‌اند که نباید اجازه دهند دشمنان از طریق رسانه بر مردم‌ حکومت کنند؛ لذا شاهدیم که هنوز این موضوع قطعی تلقی نشده که نباید بگذارند فضاهایی چون تلگرام و اینستاگرام و در کل فضای مجازی رایج کشور، به شکلی که دشمنان ما می‌خواهند کنترل شود!
در کشور هنوز بعضی مسئولان مخالف بسترهای مجازی ایرانی هستند و چشم امیدشان به فضای مجازی برآمده از دشمن است.
کنگره آمریکا برنامه تیک‌تاک را به سلاخ‌خانه برده؛ چراکه به‌خوبی موضوع حکمرانی رسانه را درک کرده‌ است اما در جامعه ما شورای‌عالی فضای مجازی تصویب می‌کند که اینستاگرام و هر پلتفرم خارجی دیگری می‌تواند در پوسته ایرانی به فعالیت خود ادامه دهد. تداوم این وضعیت به این معناست که اگر مسئولان ما برترین خدمات را هم به مردم ارائه دهند باز هم مردم احساس یأس و ناامیدی دارند.

کد خبر 848302 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها رسانه - خبرگزاری رسانه - رادیو رسانه - سواد رسانه‌ای رسانه‌ ایرانی چندرسانه‌ای - همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • رسانه عبری: نتانیاهو در محاصره ۳ میدان مین است
  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران