Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@04:50:55 GMT

ضرورت آشنایی با فیلسوف روانشناسی

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۴۷۷۸

ضرورت آشنایی با فیلسوف روانشناسی

کارل یاسپرس اندیشمندی است که بیشتر به‌عنوان فیلسوف شناخته شده است لیکن او در ابتدا به تحصیل پزشکی و سپس تخصص روانپزشکی پرداخت و به‌دنبال آن به روانشناسی و فلسفه گرایش یافت. فهم آثار فلسفی او در صورت آشنایی با آثار روانپزشکی وی بویژه کتاب عظیم روان- آسیب‌‌شناسی عمومی ساده‌تر می‌شود. کتاب روان- آسیب‌شناسی عمومی یاسپرس را مهم‌ترین اثر روانپزشکی قرن بیستم دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آشنایی با پدیدارشناسی و روانشناسی ارتباط‌های معنی دار که به طور ضمنی در آن کتاب مندرج است برای اندیشمندان علوم انسانی نیز حائز اهمیت است. در پیوست کتاب زندگینامه مختصر و ارتباط‌های مستقیم و غیرمستقیم فکری 12 نفر از فیلسوفان، روانپزشکان و متخصصان مغز و اعصاب با یاسپرس آورده شده است که از جمله برنتانو، فروید، کرپلین، کی‌یر‌ که‌گور، هایدگر و هوسرل مورد اشاره قرار گرفته‌اند.
 گرچه آثار متعدد فلسفی از یاسپرس به زبان فارسی ترجمه شده است لیکن در مورد آثار روانپزشکی او چنین نیست و تنها دو فصل از کتاب روان- آسیب شناسی عمومی او به‌صورت کتابی تحت عنوان «ماهیت روان درمانی» قبلاً توسط مؤلف کتاب جاری ترجمه و منتشر شده است(نشر چشمه 1395).
 اما درباره کتاب جاری که کوششی است برای معرفی یاسپرس روانپزشک و تلخیصی است از کتاب عظیم روان- آسیب شناسی عمومی او، باید گفت آشنایی با یاسپرس روانپزشک برای روانپزشکان و متخصصان مغز و اعصاب و دستیاران این دو رشته و نیز روانشناسان بالینی یک ضرورت است. لیکن این کتاب بی‌تردید برای علاقه‌مندان فلسفه و دوستداران علم و پژوهشگران علوم اعصاب و نویسندگانی که مایل به دانستن چگونگی دریافت واقعیت‌های درون و پیرامون انسان توسط دستگاه عصبی- روانی او هستند جذابیت خواهد داشت.
 و سرانجام آنکه آگاهی از برخی نکات مُضمر در این کتاب برای حقوقدانان هم که با مسائلی از قبیل اراده و انگیزه و شناخت و تصمیم‌گیری سر و کار دارند، استفاده کاربردی خواهد داشت. نویسنده کتاب، دکتر فربد فدایی روانپزشک و استاد دانشگاه مؤلف کتاب‌های متعدد در زمینه روانپزشکی و علوم رفتاری است که برخی به‌عنوان منبع درسی دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این کتاب در 176صفحه توسط انتشارات اطلاعات به چاپ رسیده است.
آشنایی با روان- آسیب‌ شناسی عمومی: نظریات پروفسور کارل یاسپرس»
نوشته: دکتر فربد فدایی
انتشارات اطلاعات- اردیبهشت 1400


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شناسی عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علی‌اکبر فرهنگی چاپ و رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علی‌اکبرفرهنگی استاد ممتاز دانشگاه تهران که توسط انتشارات علمی فرهنگی روانه بازار نشر شده است، رونمایی شد.


پروفسور فرهنگی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی بخاطر حضور در جمع دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه گیلان، درباره کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» گفت: این کتاب حاصل بیش از ۵۰ سال مطالعات من بوده است که در شش جلد فیش‌برداری شده بود و سه جلد آن تقدیم ناشر شده است. اکنون جلد اول و دوم کتاب چاپ شده است و جلد سوم آن درحال چاپ است و هم‌اکنون درحال نگارش جلد چهارم آن هستم که در آن تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران آمده است.


وی به توضیحاتی پیرامون این کتاب پرداخت و افزود: در جلد اول کتاب، یک‌سری از مباحث نظری دیوان‌سالاری را مطرح کرده‌ام که سرزمین ما بیش از سه‌هزار سال تاریخ مدون دارد و تاریخ دیوان‌سالاری قبل از اسلام، اوایل اسلام، دوره پیامبر (ص) و خلفای راشدی به تحریر در آورده شده است. در جلد دوم نیز دوره خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس نگاشته شده است.


این استاد ممتاز دانشگاه ادامه داد: ردپای ایرانیان بعد از دوره خلفای بنی‌امیه و بنی عباس که به‌مدت ۵۰۰ سال طول کشیده است، در اداره مملکت وسیع اسلامی از مرز‌های چین تا قلب اروپا مهم و برجسته است.


این مراسم به همت انتشارات علمی و فرهنگی و انجمن فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت سال ۵۰-۱۳۴۹ دانشگاه گیلان (مدرسه عالی مدیریت گیلان) برگزار شد.
گفتنی است؛ پروفسور علی‌اکبر فرهنگی (متولد ۱۳۲۱-طالقان) در طول عمر خود به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگون از ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات همت گمارده است.

دیگر خبرها

  • ماجرای انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها به کجا رسید؟
  • رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • استقلال، خودشکوفایی و تعالی در گرو اوقات فراغت
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • افزایش ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا
  • علامه جعفری از شایستگی تفکر به صورت بالفعل برخوردار بود