Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، رای اولی‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ نخستین عرصه فعالیت سیاسی خود را آغاز و برای مشارکت صحیح در اداره امور کشور و تعیین سرنوشت خود و سایر اعضای جامعه به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان مظهر حضور مردم و آزادی انتخاب برای مشارکت در سرنوشت خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در این میان جوانان به عنوان سرمایه‌های مهم اجتماعی نقش مهمی در این حضور دارند و در میان این جوانان حضور رای اولی‌ها به عنوان نخستین تجربه‌کنندگان مشارکت سیاسی در تعیین سرنوشت کشور بسیار ارزشمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماده ۲۷ قانون انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرایط و ضوابط شرکت در انتخابات را برای رای‌ اولی‌ها مشخص می‌کند که در آن باید فرد و جوان شرکت‌کننده در انتخابات ۱۸ سال تمام، تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته و عاقل‌ باشد در انتخابات پیش‌رو و در کنار سایر اقشار جامعه جوانانی حاضر می‌شوند که تکلیف و جشن سیاسی خود را پس از چندین ماه و روز مطالعه دقیق و بررسی همه‌جانبه با یک انتخاب سرنوشت‌ساز مشخص می‌کنند.

حال با توجه به اینکه در این دوره ۷۳ هزار نفر رای اولی در سیستان و بلوچستان برای نخستین بار پای صندوق‌های اخذ رای حضور خواهند یافت پای صحبت تعدادی از این جوانان نشسته تا از دلایل مشارکت در انتخابات و خواسته‌هایشان بشنویم.

نخستین حضور سرنوشت‌ساز

فاطمه‌زهرا شهرکی رای اولی است  درباره اهمیت حضور و مشارکت در انتخابات؛ گفت: من می‌خواهم رای دهم تا با این کار به دشمنان نظام و انقلاب نشان دهم جوانان این سرزمین در هر سن و سالی و در هر برهه‌ای پشت نظام و انقلابشان ایستاده‌اند.

او  ادامه داد: معتقد هستم با شرکت در انتخابات دین خود را نسبت به انقلاب و خون شهیدان ادا می‌کنم چرا که شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رأی یک چیز را به جهانیان ثابت می‌کند که ما با وجود همه مشکلات به انقلاب و ولی فقیه خود علاقه‌مندیم و پای آرمان‌های خود ایستادگی می‌کنیم.

این جوان رأی اولی گفت: من دوست دارم معلم شوم به آینده فرزندان ایران که قرار است به آنان درس چگونه قاسم سلیمانی شدن را بیاموزم حساس هستم و می‌دانم که آینده آنان به انتخاب امروز ما وابسته است.

او  تصریح کرد: باید فرد و داوطلبی را انتخاب کنیم که با جرأت و شجاعت به نقشه‌های دشمن علیه نسل جدید ما پی ببرد و با تمام وجود خود در مقابل دسیسه‌های دشمن ایستادگی کند.

غزل شمس دیگر رای اولی زاهدانی گفت: سیستان و بلوچستان مظهر وحدت ملی و یکپارچگی و اتفاق همه گروه‌ها و قومیت‌ها است و من با رای دادنم ثابت می‌کنم متحدتر از گذشته در کنار هم‌استانی‌هایمان ایران را دوست دارم.

او  با بیان اینکه رییس جمهور بزرگترین مقام مجری و تعیین‌کننده بسیاری از پیشرفت‌ها و موفقیت‌های کشور خواهد بود، است افزود: انتخابات مظهر مردم‌سالاری است و جایگاه و مسیر حرکت دولت و ملت را مشخص می‌کند.

این رای‌اولی با بیان اینکه من خیلی خوشحال هستم که می‌خواهم رای دهم و صبح اول وقت در انتخابات شرکت می‌کنم خاطرنشان کرد: من به کسی رأی می‌دهم که به گفته رهبرم قوی باشد و بتواند ایران را قوی‌تر کند و مشکلات اقتصادی را حل و به آینده جوانان بیشتر بها دهد.

سهیلا ریگی یکی دیگر از جوانان رای اولی اظهارداشت: بسیار خوشحال هستم که می‌توانم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کنم و با رای خود در سرنوشت کشورم سهیم باشم.

او با بیان اینکه کشور ما در شرایط حساسی قرار دارد و بیشتر کشورها و مردم دنیا چشمشان به حضور ملت ایران در این انتخابات دوخته شده است بیان کرد: من به عنوان یک جوان بلوچ حتما در این انتخابات سرنوشت‌ساز شرکت می‌کنم و سایر هم سن و سال‌های خودم را نیز برای مشارکت در این صحنه مهم سیاسی دعوت می‌کنم.

سپیده میری یکی دیگر از افراد رای اولی افزود: من به عنوان یک رای اولی تحقیقات بسیاری را برای شناسایی فرد منتخب و شایسته انجام داده و خدا را شکر توانستم فرد مورد نظرم را از بین نامزدهای ریاست جمهوری پیدا کنم.

او با اشاره به اینکه مردم با بینش، آگاهی و تحقیق بسیار فرد اصلح تر را انتخاب کنند و فریب برخی گرایش‌ها و تبلیغات غیر واقعی و تحقق نیافتنی را نخورند بیان کرد: از فردی که در آینده انتخاب می‌شود درخواست می‌کنم شوق و اشتیاق و امید جوانان را به یاس تبدیل نکنند جوانانی مانند من که برای نخستین بار وارد این عرصه شده‍‌ام انتظار دارم فرد منتخب تنها به فکر خود و اطرفیانش نباشد بلکه منافع ملی را بیشتر از منافع شخصی در نظر داشته باشد.

رای‌اولی‌های شیعه و سنی در کنارهم

مسلم شه‌بخش دانشجوی اهل سنت رای‌اولی گفت: طبق فرموده شهید بهشتی که «دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود» ما دانشجویان در خط مقدم این جامعه قرار داریم و دنبال کردن آرمان‌ها و ارزش‌ها برعهده ما بوده و است.

او  افزود: در عصر کنونی که دنیا به وضوح به عرصه نبرد حق علیه باطل بدل گشته است و ایران در مقابل خبیث‌ترین شیطان دوران، آمریکا و متحدانش تمام قد ایستاده است، مردم ایران باید محکم‌تر از قبل پشت رهبرشان بایستند تا آسیبی به این مرز و بوم نرسد.

این دانشجو رای اولی بیان کرد: بر خود واجب می‌دانم که ملت خود را همراهی و با شرکت در انتخابات برای اولین بار به نوبه خود مشت محکمی باشم بر دهان یاوه‌گویی این شیطان و به اندازه خودم هر چند کم انتقام سردار عزیزمان را از این جنایتکاران بگیرم.

او  خاطر نشان کرد: در عصر حاضر اهمیت شرکت در انتخابات بیش از هر زمان دیگری فزونی یافته هم‌استانی‌های من باید از هر قشر و مذهب و جناح سیاسی به میدان آمده و بار دیگر دشمن را ناکام بگذارند.

رای اولی‌ها و تجربه‌ای فراتر از ذهنیت مشترک

رای اولی‌ها همیشه مورد توجه بوده و هستند آن‌ها اولین مشارکت سیاسی خود را در فرایند انتخابات جدی مثل ریاست جمهوری تجربه می‌کنند تجربه‌ای که فراتر از ذهنیت مشترک همه‌ی آن‌ها در مورد سرنوشت جهان آینده‌شان است رای اولی‌ها با انتخاب‌هایشان به قدرت تصمیم‌گیری و به نوعی بلوغ سیاسی و بزرگ شدن نزدیک می‌شوند و خود را در اداره کشورشان دارای اراده قطعی می‌بینند این انتخابات هم به مانند انتخابات‌های گذشته عرصه حضور حداکثری رای اولی‌ها خواهد بود و رای اولی‌های سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی نیز خود را برای این روز بزرگ آماده می‌کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ایران سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورمان است که در ۲۸ خرداد امسال همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار و طی آن هشتمین رییس‌جمهور ایران با آراء مردم انتخاب می‌شود.

مشارکت عامل رشد و توسعه/ لزوم حضور حماسی شیعه و سنی در انتخابات

 بزرگان طوایف اهل سنت سیستان و بلوچستان بر حفظ وحدت اسلامی و مشارکت حداکثری آحاد مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ماه، به منظور اقتدار نظام جمهوری اسلامی و استقرار دولتی قوی تاکید کردند.

 این روزها در آستانه تصمیمی بزرگ برای کشورمان قرار داریم و امروز بیش از هر زمان دیگری دشمنان در تلاشند تا با ترویج بی تفاوتی و بی اثر خواندن رأی اقشار مختلف مردم و اهل سنت آنها را از آمدن به پای صندوق‌های رأی منصرف کنند، اما مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان با حضور خود در صحنه و با حفظ وحدت و همگرایی ملی دشمنان را شکست خواهند داد.

اما همیشه برایم سوال بوده که چرا دشمنان اسلام، این همه سرمایه گذاری می‌کنند و مدام تلاش می‌کنند مسلمانان جهان را درگیر مسائل ایدئولوژیکی کنند و با بکارگیری ترفندهای شیطانی، وحدت و همبستگی آنها را نشانه رفته و با ایجاد اختلاف و جنگ‌های متعدد نیابتی در منطقه به اهداف راهبردی خود نائل شوند.

از همین رو توئیت چند روز پیش یکی از معاندین فراری و جوابیه یکی از فرهنگیان ساکن در استانی سنی نشین برایم جالب بود، فردی فراری که سالهاست در خارج از کشور به سر می‌برد نوشته بود، «اهل سنت ایران نباید در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، چون دولت ایران حقوق آن‌چنانی برای آنها قائل نشده و مردم به لحاظ اقتصادی و اجتماعی در وضعیت خوبی قرار ندارند»، در جواب توئیت معاند فراری، این معلم جمله بسیار وزین و دلنشین نوشته بود، «مگر جماعت اهل سنت ساکن ایران نیستند، به کوری چشم تو، ما رأی خواهیم داد چون خاک ایران و پرچمش دوست داشتنی است، و ایران مادر ماست»، او در ادامه نوشته بود «یک ایرانی تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌های غربی و عبری قرار نخواهد گرفت و به کوری چشمتان در انتخابات شرکت خواهد کرد.»

انتخابات پیش رو در تعیین سرنوشت کشور تأثیر بسزایی دارد

ناصرسلیمانی، کارشناس اقوام و اهل سنت و پژوهشگر فرق و ادیان و مذاهب  اظهار داشت: انتخابات پیش رو در تعیین سرنوشت امنیت و اقتصاد کشور تأثیر بسزایی دارد بنابراین شرکت در آن علاوه بر اینکه وظیفه شرعی محسوب می‌شود مهری است بر اینکه همه ما در کنار هم پای امنیت و ثبات کشور ایستاده‌ایم.

او  افزود: انتخابات امسال بنا بر دلایلی آشکار با انتخابات گذشته متفاوت است چرا که فقط برای تعیین رئیس جمهور نیست بلکه هر برگ رأی ما مشت محکمی است بر دهان معاندین نظام و صلوات و تبرکی است بر روح ملکوتی سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی که برای همه ایرانیان به دین خود عمل کرد و در راه امنیت مردم کشورش به شهادت رسید.

او  با اشاره به اینکه این روزها در کشور ما گرانی و تورم بیداد می‌کند، تصریح کرد: این روزها در کشور برخی مشکلاتی که هرگز نمی‌توان کتمان کرد وجود دارد اما باید روی دیگر سکه را هم دید و کلاه خودمان را قاضی کنیم و بدانیم دلیل همه این مشکلات خود ما هستیم چرا که در جریان انتخابات گذشته دست به انتخابی غلط زده‌ایم.

این کارشناس اهل سنت انتخابات را مظهر خداباوری دانست و گفت: مردم با همه مشکلاتی که در جامعه وجود دارد با روحیه دین مداری برای جلب رضایت خدا و اولیای الهی شرکت در انتخابات را یکی از واجبات دینی قلمداد می‌کنند.

او  افزود: همچنین در ۸ سال گذشته مردم ما به رشد سیاسی لازم رسیده‌اند تا با توجه به برنامه و سوابق کاری کاندیداها فردی را از بین نامزدهای معرفی شده شورای نگهبان انتخاب و گزینش کنند و از این وضعیت موجود رهایی پیدا کنند.

رأی می‌دهیم تا تغییر را احساس کنیم

عبدالنبی کرد، یکی از سران و بزرگان طوایف سیستان و بلوچستان  اظهار داشت: نتیجه انتخاب افراد شایسته در انتخابات شوراها شهری توسعه یافته و مرز بین یک شهر آباد و ویران است.

او  افزود: ما با انتخاب افراد متخصص و توانمند می‌توانیم چهره شهرمان را دگرگون کنیم.

او با بیان اینکه، انتخاب فرد اصلح و حضور در پای صندوق‌های رأی از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: تحقق خواسته‌های مردم و رفع نیازهای شهر و روستا از طریق انتخابات میسر می‌شود.

کرد، به تلاش دشمنان برای کاهش حضور مردم در پای صندوق‌های رأی اشاره و گفت: حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی یکی از ضرورت‌های سیاسی امروز کشور است.

او تصریح کرد: کاندیدها باید وعده‌هایی به مردم بدهند که بتوانند عملی کنند و از عوام فریبی و دادن آدرس‌های غلط به مردم پرهیز کنند.

این ریش سفید و بزرگ طایفه اهل سنت استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: عدالت خواهی و مبارزه با فساد با آمدن پای صندوق‌های رأی امکان پذیر می‌شود.

جمهوری اسلامی بهترین شرایط را برای حضور نخبگان در فعالیت‌های اجتماعی فراهم کرده است

سردار طایفه های میربلوچزهی، کرد و سهراب زهی اظهار داشت: مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان باید با حضور خود در پای صندوق‌های رأی بستر را برای رشد و توسعه استان فراهم کنند.

سردار ولی محمد کرد افزود: لازم است، شهروندان با بررسی عملکرد کاندیدها کسانی که امروز دم از مبارزه با فساد، عدالت خواهی و حمایت از محرومان، می‌زنند را بهتر بشناسند و در روز انتخابات فردی اصلح و شایسته را برگزینند.

او تصریح کرد: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران شرایط را برای حضور نخبگان در شوراها و فعالیت‌های اجتماعی فراهم کرده است و شهروندان می‌توانند آزادانه به هر کس که شایستگی دارد رأی دهند.

کرد با اشاره به اینکه، ما سران طوایف هم از انتخاب مردمان طایفه مان حمایت می‌کنیم، بیان کرد: تمامی کاندیداها می‌توانند به صورت آزاد و مستقل در انتخابات حضور پیدا کنند تا با توجه به عملکرد خویش و پایگاه اجتماعی که دارند، از سوی مردم رأی کسب کنند.

سردار طایفه میربلوچزهی، کرد و سهراب زهی گفت: ملاک انتخاب افراد باید عملکرد آنها باشد نه شعارهای آنان زیرا جایگاه عمل بالاتر از جایگاه سخن است.

او  افزود: بسیاری از نامزدها در هنگام تبلیغات شأن شعارها و وعده‌هایی می‌دهند که هیچگاه عملی نمی‌شود، بنابراین راه رهایی از گرداب فریب، راستی آزمایی در میزان صداقت کاندیداهاست و این امر جز با بررسی عملکرد آنها میسر نمی‌شود.

مشارکت عامل رشد و توسعه استان سیستان و بلوچستان

عبدالحسین سجادی، یکی دیگر از شهروندان سیستان و بلوچستان  با اشاره به اینکه، برای عزتمندی بیشتر نظام اسلامی نیاز به مشارکت حداکثری مردم داریم، اظهار داشت: حضور مردم پای صندوق‌های رأی این پیام را به دشمنان می‌رساند که با زور و تهدید نمی‌توانند مانع از حرکت پیش رونده انقلاب در دنیا شوند.

او  افزود: دشمنان باید رویه خود را در مقابل ایران اسلامی تغییر دهند و هرگاه این تغییر اتفاق افتاد راه دوستی با مردم کشورمان برایشان هموار خواهد شد.

او با اشاره به اینکه، مردم ایران قانون مدار، صلح جو و آزادی خواه هستند، بیان تصریح کرد: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی نتیجه حضور در انتخابات است.

او  ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران خدمات زیادی را به مردم ارائه داده است و حضور ما پای صندوق‌های می‌تواند پایه‌های نظام را مستحکم‌تر کند.

در مجموع نکته حائز اهمیت اینجاست که خلق حماسه سیاسی در انتخابات پیش رو با حضور گسترده و با بصیرت همه اقشار مردم محقق می‌شود و مردم مرزدار و غیور استان سیستان و بلوچستان نیز در این مسیر به عنوان یک حق و تکلیف قطعاً با حضور پر شور خود دشمنان را ناامید می‌کنند.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری انتخابات 1400 استان سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران پای صندوق های رأی شرکت در انتخابات انتخابات پیش رو تعیین سرنوشت ریاست جمهوری رای اولی ها شیعه و سنی اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۶۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان در بازدید از پارک علم و فناوری گفت: اقتصاد دولتی؛ اقتصادی پویا و موفق نیست، اقتصاد؛ باید بر پایه مشارکت مردمی شکل بگیرد، موانع موجود در این زمینه اطلاع‌رسانی شود و مسئولان مربوطه بیشتر پیگیر باشند.

در پارک علم و فناوری باید محصولات تجاری‌سازی گردد و سرمایه‌گذاری برای تولید انبوه انجام و سپس از مجموعه پارک علم و فناوری خارج شود.

نوآوری و خلاقیت در مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مهم است این شرکت‌ها تأثیر مهمی در زمینه اقتصادی و تولید ثروت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • حضور چشمگیر نیروهای هلال احمر در کاهش آلام سیل زدگان / امدادرسانی به بیش از ۵۷ هزار نفر
  • نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود
  • حضور غرفه سیستان و بلوچستان درنمایشگاه اکسپو
  • امداد رسانی به بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان
  • بازدید مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از طرح های اقتصادی ایثارگران در سیستان
  • تلاش برای مهار وکنترل آب‌ها در سیستان و بلوچستان
  • ️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • وجود ۴۰ هزار کارت بازرگانی در منطقه سیستان برای واردات ۹۰۰ قلم کالا