Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر فاطمه نکولعل آزاد* - یکی از حقایق تلخی که ما شهروندان هر روز در سطح شهر تهران به ویژه در چهار راه­ها، معابر عمومی، مکان­های شلوغ مانند پارک­ها، ورودی متروها و پاساژها می ­بینیم موضوع تکدی­گری و کودکان کار است. این موضوع که در نگاه اول فقر و نیازمندی عده­ای از شهروندان این کشور را به ذهن می­رساند سبب تحریک احساسات و عواطف برخی از مردم می­شود که با انجام کمک یا خرید کالا و خدمات کودکان کار به تداوم اقدام و عمل آنها کمک می­کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روشن است که کسی با کمک به نیازمندان و کار کردن عده­ای از شهروندان مخالف نیست اما باید به این نکته اشاره کرد که موضوعات یاد شده دارای لایه­ های دیگری نیاز می­باشد که آن را به یک معضل تبدیل کرده است:
اول اینکه تکدی­ گری الزاماً ناشی از نیاز نیست و در موارد زیادی به یک شغل پردرآمد تبدیل شده است. بدین معنی که گزارش­های مختلف تکدی‌گری را شغلی با درآمد خوب نشان می­دهد. به گونه ­ای که بسیاری را وسوسه می­کند، جامه گدایی بر تن کنند و در نقاط مختلف شهر به تکدی­ گری بپردازند. این ادعا درباره کودکان کار نیز صادق است. بدین معنی که همه کودکان کار که در سطح شهر دیده می­شوند الزاماً برای خود کار نمی­کنند بلکه در استخدام فرد یا افرادی هستند که از توان و ظرفیت آنها برای منافع خود بهره می­گیرند و در ازای کار خود، صرفاً غذا و جای خواب دریافت می‌کنند.
دوم اینکه در موضوع کودکان کار و تکدی­گری مسئله سوءاستفاده وجود دارد که در نهایت به فرهنگ اعتماد و یاری­رسانی ایرانی­ ها صدمه می­زند. بدین معنی که در موضوع تکدی­گری عده­ای که الزاماً نیازمند نیستند از احساسات و عواطف مردم جهت منافع شخصی خود سوءاستفاده می­ کنند. در واقع با فقیر و نیازمند نشان دادن خود سبب تحریک حس­ نوع­دوستی شهروندان می­ شوند. پیامد منفی این مسئله این است که در بلندمدت ممکن است شهروندان به خاطر بدبینی حتی به افراد نیازمند کمک نکنند. برای کودکان کار نیز چنین است. مردم نوع­دوست و مهربان تهران، با این تصور به خرید کالا و خدمات کودکان می­ پردازند که به آنها کمک کرده باشند اما از این نکته غافل هستند که در موارد زیادی خرید آنها کمکی به کودک کار نمی ­کند.
سوم اینکه علیرغم احترام به نیازمندان واقعی و باور به ضرورت کمک کردن به نیازمندان باید گفت که زیبنده شهر تهران که پایتخت کشور است، نیست که معابر عمومی و شلوغ آن به محلی برای سوءاستفاده عده­ای با جامه تکدی­گری و کودکان کار باشد. واقعیت این است که تکدی­گرهای غیر واقعی به از دست رفتن اعتماد شهروندان اهمیت نمی­دهند و سوءاستفاده‌کنندگان از کودکان نیز به امنیت و سلامتی آنها در چهارراه­ها و خیابان­ها اهمیت نمی ­دهند.
مسائل یاد شده در کنار موضوعاتی مانند سد معبر در معابر عمومی یا ایجاد مزاحمت برای رانندگان در خیابان­ها و چهارراه­ها و... این الزام را ایجاب خواهد کرد که شورای شهر بعدی و شهرداری باید به این موضوع ورود جدی کند. باید مسیر کمک به نیازمندان واقعی توسط شورای شهر مشخص شود و با کمک به کودکان نیازمند و هدایت آنها به سمت فرا گرفتن آموزش و مدرسه، از طریق نیروی انتظامی نسبت به شناسایی و برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان از کودکان کار برخورد شود.
اینجانب اگرچه گل­فروشی کودکان معصوم را زیبا و آرامش بخش می­دانم اما بهره‌کشی از توان کودکان را زشت و ناپسند می­دانم. من با کمک به نیازمندان واقعی توسط شهروندان مخالف نیستم با تکدی­گری اعتماد «بر» و اعتماد «سوز» مخالفم. چه بسا که نیاز مردم به فال حافظ از طریق کودکان فال­فروش زیبا باشد اما تبدیل کردن کودک به برده‌کارِ عده­ای سودجو، بدون شک غیرانسانی و غیرشرعی است.    * فعال اجتماعی و شهری

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: کودکان کار تکدی گری کودکان کار تکدی گری عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۶۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک برای نخستین بار در دنیا

محمود حقیقت رئیس بخش گوارش کودکان بیمارستان نمازی اظهار کرد: درمان پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک در گروه گوارش کودکان بیمارستان نمازی شیراز برای نخستین بار در دنیا انجام شد.

او ادامه داد: این روش ابداعی توسط دکتر ایرج شهرامیان برای درمان کودکی ۹ ساله مبتلا به افتادگی راست روده یا پرولاپس مخاطی رکتوم به کار گرفته شد.

حقیقت گفت: هرچند استفاده از این روش درمانی برای بزرگسالان متداول است، اما تاکنون این شیوه اندوسکوپیک برای کودکان به کار گرفته نشده بود.

او با بیان اینکه بخش گوارش کودکان بیمارستان نمازی شیراز به علت ارائه خدمات فوق تخصصی پذیرای بیمارانی از سراسر کشور است، افزود: ابداع این روش جدید کم تهاجمی نویدبخش درمان کودکان با مشکلات گوارشی از سراسر کشور در این بیمارستان است.

ایرج شهرامیان فوق تخصص گوارش کودکان و مبدع این روش نوین هم بیان کرد: رکتوم آخرین قسمت روده و دارای بافتی نرم است که در برخی کودکان به علت بیماری‌های مختلف و یا شل بودن اسفنکتر خارجی هنگام دفع از بدن کودک بیرون می‌آید و با درد و گاهی با خونریزی همراه است.

او ادامه داد: در این روش نوین، اندوسکوپ وارد روده شده و مخاط اضافی رکتوم بیمار را برمی‌داریم.

شهرامیان گفت: این روش نوین در کوتاه‌ترین زمان و بدون عوارض و خونریزی و یا نیاز به بستری بیمار انجام می‌شود.

او افزود: روش نوین اندوسکوپیک را علاوه بر پرولاپس مخاطی رکتوم در درمان دیگر مشکلات گوارش کودکان از جمله رفلاکس، ERCP به منظور بررسی مجاری صفراوی و پانکراس و پوشن تروسکوپی نیز به کار می‌گیریم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • درمان پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک برای نخستین بار در دنیا
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • تعهدات وزارت نفت در بخش درمان بوشهر نیازمند بازنگری جدی است
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند