Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:32:32 GMT

طرح آمبلیوپی برا ی ۶۰ هزار کودک کردستانی اجرا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۶۵۸۶

طرح آمبلیوپی برا ی ۶۰ هزار کودک کردستانی اجرا می‌شود

ناصر کریمیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح بینایی سنجی از ۲۰ خرداد جاری در سطح شهر و روستاهای استان آغاز شده است و به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال نیز همانند سال گذشته پایگاه ثابت راه‌اندازی نشده و غربالگری کودکان در پایگاه‌های سیار و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود که در سطح اول غربالگری، در سطح دوم بینایی سنجی و در سطح سوم ارجاع به متخصص صورت می‌گیرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان  اضافه کرد: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده خواهند شد.

وی به ارائه گزارشی از اجرای طرح در سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق برش کشوری و با توجه به شیوع ویروس کرونا ۳۲ هزار  نفر از کودکان سه تا ۶ سال مشمول باید تحت پوشش طرح قرار می گرفتند که این تعداد در کردستان به ۶۴ هزار نفر یعنی ۲ برابر برش تعیین شده رسید.

کریمیان افزود: با همکاری ادارات بهزیستی شهرستان‌ها، مراکز بهداشتی و موسسات مجری طرح در قالب این طرح از کم‌بینایی و نابینایی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از کودکان مشمول طرح پیشگیری شده است که ۶۶۹ نفر از این کودکان آمبلیوپی تشخیص داده شده و در راستای انجام معاینات تخصصی‌تر و درمان به‌ موقع به سطوح بالاتر ارجاع داده شدند.

وی سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم را زیر پنج سالگی اعلام کرد و از خانواده‌ها خواست، برای اطمینان از سلامت بینایی کودکان سه تا ۶ ساله خود به پایگاه های سنجش بینایی در شهرها و روستاهای محل سکونت خود مراجعه کنند.

آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می‌شود.

بر این اساس از سال ۷۴ طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور آغاز شده و هرسال این طرح در نقاط مختلف کشور اجرا می شود.

برچسب‌ها کردستان سنندج سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان سنندج سازمان بهزیستی کشور کردستان سنندج سازمان بهزیستی کشور تنبلی چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۶۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد

به گزارش همشهری آنلاین، این عمل از بزرگ‌ترین عمل های جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

دختر بچه ۲/۵ ساله، ۲ هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدود ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد. عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شده و حال عمومی کودک مساعد است.

کد خبر 847618 منبع: ایسنا برچسب‌ها جراحی خبر مهم کلیه بندرعباس- استان هرمزگان پزشکی

دیگر خبرها

  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند