Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر سه مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. مناظره‌ هایی که بر اساس ارزیابی تحلیلگران سیاسی و افکار عمومی نسبت به مناظرات دوره‌ های قبل‌ ضعیف‌ تر بود و این ضعف خود را در سه بُعد نشان داد. بعد اول مساله سوالاتی بود که صداوسیما از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در طول سه مناظره پرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم پرداختن به مسایل اصلی کشور، ارائه آدرس غلط در برخی سوالات و جزیی نگری از جمله انتقادهایی بود که در مورد سوالات مطرح شد. نکته دوم در مورد نحوه صحبت و بیان برنامه‌ ها توسط نامزد های انتخابات بود. عدم ارائه راهکار و ایده‌ های دقیق و علمی برای اداره کشور در ۴ سال آینده و گرفتار شدن در کلی گویی و حواشی از جمله نقدها در این بخش بود. نکته مهم تر اینکه تخریب دولت و دستاوردهای کشور در مناطرت انجام شد و اتهامات خلاف واقع به دولت زده شد که فرصت مناسبی هم برای پاسخگویی اختصاص پیدا نکرد.
در گفتگو با «پروانه مافی» فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مردم تهران در مجلس دهم، تحلیل وی در مورد مناظرات و چرایی تخریب دولت توسط برخی نامزدهای انتخاباتی را جویا شدیم.



حاکم شدن فضای بی روح  در مناظرات

پروانه مافی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مردم تهران در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از مناظرات انتخاباتی برگزار شده چیست، گفت: به نظر من بازنده این مناظرات صداوسیما بود. صداو سیما در این دوره با اینکه مناظره‌ ها برنامه‌ های بسیار پرمخاطبی هستند متاسفانه با برنامه‌ ریزی نادرستی که انجام داد نتوانست این مناظرات را به خوبی برگزار کند. این برنامه‌ریزی غلط فضای مناظره‌ ها را خیلی بی‌روح و بی‌محتوا کرد. چون سطح این سوالات پایین بود پاسخ داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هم به همان نسبت تنزل پیدا کرد و در نهایت سطح کیفی مناظرات نسبت به دوره‌ های گذشته خیلی پایین‌تر بود.

وی با بیان اینکه مناظرات از جذابیت لازم برخوردار نبود، افزود: تنزل سطح مناظرات باعث شد که بسیاری از کسانی که مخاطب مناظره‌ ها بودند و دنبال می‌کردند همان ابتدای مناطره مخصوصا مناظره اول و دوم تلویزیون‌ های خود را خاموش کنند و از دیدن مناظره‌ ها منصرف شوند. چرا این اتفاق افتاد؟ به این دلیل که سطح سوالات بسیار پایین بود و مسایل جزئی را فقط مطرح می کرد. این رویکرد صداوسیما باعث شد که در شبکه‌ های اجتماعی به شوخی مردم مطرح کنند که به جای مناظره، مسابقه برگزار می‌شود.

هدف برخی داوطلبان صرفا تخریب دولت بود

مافی در ادامه صحبت های خود گفت: در واقع سوالات به گونه‌ای نبودند که نامزدها بتوانند دغدغه‌ های جدی و اصلی مردم را مطرح کرده و به مردم بگویند که چه راهکاری برای این دغدغه‌ها دارند. مردم پای مناظرات می‌نشینند تا پاسخ دغدغه‌ ها و نگرانی خود را از نامزدها بشنوند و بر آن اساس تصمیم بگیرند که به چه کسی رای بدهند. از مناظرات این دوره پاسخ دغدغه‌های مردم درنیامد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: از طرف دیگر در مجموع یک استراتژی و رویکردی از طرف نامزد های اصولگرا وجود داشت که همه با هم دولت را تخریب کرده و به دولت حمله کنند و با تخریب دولت بگویند که ما می‌توانیم مدیران خوبی باشیم. اما توضیح ندادند که منابع مالی وعده‌ هایی که می‌دهند کجاست و برای کسری بودجه چه برنامه‌ای دارند. وعده‌ هایی دادند و دولت را تخریب کردند بدون اینکه مشکلات اساسی کشور مانند مشکلات سیاست خارجی که نقش تعیین‌کننده در اقتصاد کشور دارد را در نظر بگیرند و اشاره‌ای به این مشکلات و نحوه حل آن بکنند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران افزود: نامزدها همچنین اشاره‌ای به مسایل و مشکلات داخلی نکردند فقط می‌گفتند دولت قبلی بد و ضعیف بوده و ما خوب هستیم و اگر به ما رای بدهید همه مشکلات خاتمه پیدا می‌کند. اینکه چرا ادعای توانمند بودن دارند و بر اساس چه معیار و شاخص‌هایی به این مساله رسیده‌اند، مشخص نبود و توضیحی هم ندادند. در آخر هم معلوم نشد مردم باید براساس چه شاخص‌هایی بفهمند که این افراد توانمندتر از مدیران دولت فعلی برای اداره کشور هستند.

داوطلبان ایده‌ های خلاقانه برای حل مشکلات کشور ارایه نکردند

مافی در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات کشور وابسته به مدیران است و با عوض کردن مدیران مشکلات کشور حل می‌شود هم بیان داشت: ما اگر بخواهیم واقعیت‌ های جامعه را در نظر بگیریم و براساس این واقعیت‌ ها بحث کنیم باید به مسایل اصلی کشور بپردازیم. در ابتدا یک کشور همانند یک خانواده باید پایه‌ ها و ارکان اصلی خود را تامین کند. در حال حاضر در کشور ما مهم‌ترین مساله مباحث اقتصادی است. یعنی اینکه ما در شرایط فعلی به چه نحوی باید منافع ملی خود را تامین کنیم. در حال حاضر ما با مشکلات عدیده‌ای در حوزه سیاست خارجی مواجه هستیم. داوطلبان باید به این مسایل می‌پرداختند و می‌گفتند چگونه از این موانع می‌خواهند عبور کنند و بعد از عبور برای تامین اعتبارات مالی و تامین درآمدهای مورد نیاز کشور و مسئله تولید و صادرات چه برنامه‌ای دارند.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه نامزدها در مناظرات باید این مسایل را مطرح کرده و با ذهن خلاق خود از نحو عبور و حل این مشکلات را هم می‌گفتند، تاکید کرد: برخلاف این انتظار، ما دیدیم که مخصوصا در مناظره سوم حرف اکثر نامزدها شبیه به هم شد. یعنی تفاوتی بین صحبت‌های افراد نبود. همه می‌گفتند ما از زنان و مذاهب مختلف استفاده خواهیم کرد و در حوزه‌ های مختلف وعده می‌دادند و حرف دیگری نداشتند. این رویکرد نشان می‌دهد که داوطلبان از ایده‌های خلاقانه برای حل مشکلات کشور تهی هستند.

برچسب‌ها صدا و سیما مناظره اختصاصی ایرنا پروانه مافی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صدا و سیما مناظره اختصاصی ایرنا صدا و سیما مناظره اختصاصی ایرنا پروانه مافی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری مشکلات کشور تخریب دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۷۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ در این مراسم نمایندگان شورای نگهبان و هیات اجرایی، سه نامزد و‌یک نماینده نامزد از دو‌حوزه انتخابیه، مدیرکل و معاونان صداوسیمای اصفهان حضور داشتند دستورالعمل‌های ضبط مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی و نحوه پخش آن مطرح شد.

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو حوزه انتخابیه سمیرم و لنجان ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

بر این اساس دو نماینده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند. از ۱۳اردیبهشت تبلیغات نامزدهابه مدت یک هفته آغاز خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

صداوسیمای مرکز اصفهان هفته آینده از هر نامزد سه مناظره ۶۰دقیقه‌ای ضبط می‌کند که ۱۳ اردیبهشت در سیمای استانی پخش خواهد شد.

هشت برنامه تبلیغاتی در رادیو ۱۵/۴۰ و ۱۹/۲۰ و ۱۲ برنامه مناظره در ساعات ۱۳ و ۲۳ پخش خواهد شد.

سیما‌ی اصفهان هم از ۱۶ تا ۱۹ اردیبهشت در ساعات ۱۵/۳۵ و ۲۰/۳۵ هر روز برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها را پخش خواهد کرد.

پخش مناظره‌ها هم در سیما از ۱۳ اردیبهشت در ساعات ۱۳ و ۲۲ تا ۱۹ اردیبهشت پخش می‌شود.

صداوسیما براساس قانون جدید انتخابات بطور یکسان برنامه‌های تبلیغاتی و مناظره آنها را پخش می‌کند.

 

دیگر خبرها

  • آغاز ضبط مناظره های نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در خراسان جنوبی
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی نامزد‌های انتخابات مجلس در مازندران
  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه
  • آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان
  • ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • قرعه کشی پخش مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان
  • مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان
  • قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان