Web Analytics Made Easy - Statcounter

از دیگر عواملی که باعث پوکی استخوان می‌شوند می‌توان به استروئید اضافی و هورمون‌های تیروئید و همچنین کمبود کلسیم و ویتامین D اشاره کرد.      
متابولیسم استخوان شامل دو فرایند اصلی "تحلیل رفتن استخوان" و "تشکیل استخوان" می‌باشد. هر دو این فرایندها به طور همزمان اتفاق می‌افتد و به آن‌ها بازسازی استخوان گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوکی استخوان در صورتی اتفاق می‌افتد که میزان "تحلیل استخوان" با سرعت "تشکیل استخوان" یک اندازه نباشد. این عدم تعادل باعث از بین رفتن توده استخوان می‌شود و به دنبال آن استخوان نازک، شکننده و مستعد شکستگی می‌شود.
ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که به خواص آنتی‌اکسیدانی خود معروف است. این ویتامین براساس ساختار مولکول‌های شیمیایی به دو گروه بزرگ تقسیم می‌‍شود: توکوفرول‌ها و توکوترینول‌ها. توکوفرول و توکوترینول بسته به گروه متیل واقع در حلقه کرومانول، به 4 ایزومر تقسیم می‌شوند، یعنی ایزومرهای α ، β ، γ و δ. توکوترینول 50 برابر قوی تر از α-توکوفرول است مطالعات نشان داده است که فعالیت آنتی‌اکسیدانی توکوترینول‌ عملکرد آن را به عنوان یک ماده ضد التهابی، ضد سرطان و ضد فشار خون با اثربخشی بالاتر در مقایسه با توکوفرول توضیح می‌دهد. فعالیت آنتی‌اکسیدانی توکوترینول‌ سلول‌های بدن را از آسیب ناشی از حمله رادیکال‌های آزاد که یکی از محصولات جانبی فرآیند اکسیده شدن چربی است محافظت می‌کند.
توكترينول هاي تجاري
روغن پالم(نخل) یکی از منابع اصلی توكوترینول‌ها در بازار حال حاضر است. روغنی که از گوشته میوه پالم استخراج می‌شود سرشار از توکوترینول‌ها و همچنین توکوفرول است. توكوترينول موجود در روغن پالم(نخل) طبيعي ppm 1172 است؛ غني‌ترين روغن گياهي حاوي توكوترينول در مقايسه با ساير منابع روغن گياهي (جدول 1). هیئت روغن پالم (نخل) مالزی (MPOB)، برجسته‌ترین موسسه تحقیقاتی روغن نخل(پالم)، فناوری استخراج توكترینول از روغن پالم را توسعه داده است. مالزی بزرگترین تولیدکننده و تأمین کننده توکوترینول‌ها در بازارهای بین المللی است.
جدول 1: توکوفرول و توکوترینول کل موجود در روغن‌ها و چربی‌ها
     
 
توكوترينول ها بر پوكي استخوان تاثير مي‌گذارند.
در یک مطالعه “In vivo” به مدت 2 ماه به به موش‌های ماده یائسه مکمل توکترینول داده شد. این مطالعه نشان داد که مکمل توکوترینول روغن پالم می‌تواند از کاهش توده استخوانی در موش‌های ماده یائسه جلوگیری و در نتیجه از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند. مطالعه دیگری در مورد موش‌های نر(عقیم شده به روش ارکیدکتومی) که نماینده مردان بسیار پیر با کمبود هورمون جنسی هستند انجام شده است. نتایج این مطالعه همچنین به طور مداوم نشان می‌دهد که مکمل توکوترینول داده شده به موش نر عقیم شده به مدت دو ماه قادر به جلوگیری از بروز زوال استخوان است.
توكوترينول‌ها همچنين قادرند از استخوان‌ها در برابر عوارض پوكي استخوان در اثر مصرف استروئيد محافظت كنند. مطالعه‌ای بر روی موش‌های صحرایی که غده فوق‌کلیه آن‎ها برداشته شده و به مدت 2 ماه به آن‌ها داروی استروئیدی دگزامتازون داده شده است، سپس با مکمل‌های توکوترینول درمان شده‌اند انجام شد. این مطالعه نشان داد که توکوترینول‌ها توانایی محافظت از استخوان در برابر عوارض پوکی استخوان به دلیل مصرف طولانی مدت استروئید را دارا هستند.
همچنین مطالعات نشان داده است که توكترينول‌ها قادر به بهبود تراکم استخوان در انسان‌هایی هستند که در اثر استعمال دخانیات پوکی استخوان را تجربه کرده‌اند. به طور معمول، افراد سیگاری مزمن بیش از افراد غیر سیگاری به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. این اثر مضر نیکوتین است. به یک مدل حیوانی از موش ها به مدت دو ماه روزانه نیکوتین داده شد، سپس نیکوتین قطع شد و با مکمل توکوترینول جایگزین شد. این مطالعه نشان داد كه توكوترينول‌ها قادر به بهبود تراكم استخوان در موش‌‌هايي هستند كه در اثر مصرف نيكوتين دچار پوكي استخوان شده‌اند. حتی موش‌هایی که مکمل توکوترینول استفاده کرده‌اند دارای استخوان‌های متراکم تری از موش‌های نرمال هستند. در نتیجه، توکوترینول پالم پتانسیل زیادی در درمان بیماری شایع پوکی استخوان دارد.
نتیجه
توكوترينول ها به عنوان يك رويكرد جديد بالقوه در پيشگيري و درمان پوكي استخوان -بيماري شایع تخريبي استخوان كه غالباً با پيري به سراغ انسان می‌آید- شناخته می‌‎شوند. توكوترينول‌ها قادرند معدني شدن استخوان را افزايش، تفکیک استخوان سازی را ارتقا و از تشكيل و تفکیک استخوان-شکن جلوگیری بعمل آورند. مطالعات "in vivo" با استفاده از مدل‌های مختلف حیوانی نشان داده که با مکمل توکوترینول نشانگرهای زیستی تشکیل و تقویت استخوان بهبود می‌یابد.   روغن پالم یکی از بهترین منابع توکوترینول‌ها است.
اطلاع از منابع علمی: MPOBTehran@gmail.com

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: پوکی استخوان روغن پالم پوکی استخوان پوکی استخوان روغن پالم داده شد موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۷۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ تن روغن نباتی قاچاق در لرستان کشف و ضبط شد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سرهنگ علی اسدالهی امروز (۱۲ اردیبهشت ماه) اظهار کرد: روز گذشته ماموران ایست و بازرسی خمه شهرستان الیگودرز هنگام کنترل خودروهای عبوری در محور اصفهان - الیگودرز به یک دستگاه کامیون مظنون شدند و آن را متوقف کردند، در بازرسی از این خودرو چهار تن روغن خوراکی قاچاق کشف شد. ارزش این محموله توسط کارشناسان چهار میلیارد ریال برآورد شده است.

بیشتر بخوانید: توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت

وی ادامه داد: در این رابطه، یک نفر دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

او با تاکید به لزوم برخورد قاطعانه با قاچاق کالا، افزود: قاچاق کالا باعث وارد شدن ضربه به اقتصاد کشور می‌شود.

اسدالهی تاکید کرد: مردم اخبار و اطلاعات خود را در این زمینه از طریق تلفن ۱۱۰ در اختیار پلیس قرار دهند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229193 برچسب‌ها قاچاق کالا

دیگر خبرها

  • کشف ۴ تن روغن قاچاق
  • ۴ تن روغن نباتی قاچاق در لرستان کشف و ضبط شد
  • آیا هر کسی می‌تواند نمک کم سدیم بخورد؟
  • با این ویتامین از پوکی استخوان در امان بمانید
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • آغاز برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی
  • این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد
  • طرز تهیه سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو
  • برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی آغاز شد
  • اجرای طرح کنترل پوکی استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال در زاهدان