Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران آلمانی، مکانیسم جدیدی را کشف کرده‌اند که در افزایش فشار خون افراد مبتلا به چاقی موثر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوزوایز، فشار خون بالا، یک بیماری شایع در افراد مبتلا به چاقی است که خطر مرگ و میر و ناتوانی را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد. پژوهشگران در سال‌های اخیر دریافته‌اند که داشتن رژیم غذایی با کالری بالا، تراکم رگ‌های خونی را در ناحیه "هیپوتالاموس"(Hypothalamus) افزایش می‌دهد که یک ناحیه مهم مغز برای کنترل غذا به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرضیه پژوهشگران این است که افزایش سطح "لپتین"(leptin) با افزایش خطر بروز فشار خون بالا در ارتباط است. با وجود این، مکانیسم‌های دقیقی که به افزایش تراکم رگ‌های خونی در هیپوتالاموس کمک می‌کنند، ناشناخته بودند.

پژوهشگران مرکز پژوهشی "Helmholtz Zentrum München" آلمان در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که فقدان لپتین موجب می‌شود که میزان رگ‌های خونی در ناحیه هیپوتالاموس مغز موش‌های مبتلا به چاقی، افزایش نداشته باشد. لپتین که توسط بافت چربی تولید می‌شود، در کنترل احساس گرسنگی و سیری موثر است و نقش مهمی را در تنظیم سوخت و ساز چربی در بدن انسان‌ها و پستانداران بر عهده دارد.

هنگامی که پژوهشگران به افزایش لپتین در موش‌ها پرداختند، سلول‌های خاصی موسوم به "آستروسیت‌ها"(Astrocytes)، تولید یک عامل رشد را تقویت کردند. این عامل رشد، خود به خود رشد عروق را تقویت می‌کند. نتیجه این کار، افزایش تعداد رگ‌ها در ناحیه هیپوتالاموس بود. پژوهشگران در این بررسی نشان دادند که لپتین، مسئولیت افزایش تراکم رگ‌ها را در ناحیه هیپوتالاموس بر عهده دارد و واسطه این فرآیند، آستروسیت‌ها هستند.

"تیم گروبر"(Tim Gruber)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما درباره نحوه کنترل فشار خون مرتبط با چاقی توسط هیپوتالاموس، تغییری را در درک خود ایجاد کردیم. در حالی که پژوهش‌های پیشین بیشتر بر نورون‌ها متمرکز بوده‌اند، پژوهش ما، نقش آستروسیت‌ها را نشان می‌دهد که تصور می‌شد کمتر از نورون‌ها در کنترل فشار خون نقش دارند.

"کریستینا گارسیا- کاسرس"(Cristina García-Cáceres)، سرپرست این پژوهش گفت: یک سوال مهم در این زمینه باقی می‌ماند و آن این است که آستروسیت‌ها چگونه با نورون‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. ما پاسخ دادن به این سوال را با کمک تصویربرداری از عملکرد مدار آستروسیت – نورون در ناحیه هیپوتالاموس آغاز کرده‌ایم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فشار خون چاقی هیپوتالاموس نورون چربي مبتلا به چاقی آستروسیت ها فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۸۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم

آبله مرغان افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما بیشتر کودکان را درگیر می‌کند. این ویروس به‌راحتی از افراد مبتلا به آبله مرغان به افرادی که تابه‌حال به این بیماری مبتلا نشده‌اند یا اینکه واکسینه نشده‌اند سرایت می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز، اگر یک نفر به آن مبتلا شود، حدود ۹۰ درصد از افرادی که به او نزدیک‌اند و در برابر این ویروس مصون نیستند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. این ویروس راه‌های انتقال زیادی دارد و قدرت مسری بودن آن تا حدی است که حتی با یک تماس کوچک هم منتقل می‌شود. ویروس واریسلا زوستر همچنین باعث بروز بیماری به اسم زونا می‌شود.

در صورت بروز علائم آبله مرغان به پزشک مراجعه کنید. اما رژیم غذایی مناسب برای آبله‌مرغان چیست؟

لبنیات

انبه

موز

عصاره قلم

سبزیجات تازه

سیر

زنجبیل (مقدار کم)

زردچوبه

ماست

بستنی

کلم‌بروکلی، کلم‌پیچ، اسفناج

تخم مرغ

لوبیا

دمنوش‌های گیاهی

سیب

در کل غذا‌هایی که سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کنند و در عین حال برای فرد حساسیت هم ایجاد نمی‌کنند، بهترین منابع غذایی هستند. اما قبل از مصرف این نوع غذا‌ها با پزشک مشورت کنید.

دیگر خبرها

  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • علایم هشداردهنده «آرتریت پسوریاتیک»
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • دمنوشی مناسب و متعادل برای تمام افراد مبتلا به سینوزیت (فیلم)
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس