Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@00:29:58 GMT

دیدار در ژنو؛ پوتین و بایدن از یکدیگر چه می‌خواهند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۹۷۶۳

دیدار در ژنو؛ پوتین و بایدن از یکدیگر چه می‌خواهند؟

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای این شبکه خبری آمریکایی، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه قرار است امروز چهارشنبه در ژنو به عنوان نخستین نشست با یکدیگر دیدار کنند.

ناظران در روسیه بر این باور هستند که این دو رهبر در دیدار با یکدیگر با وجود همه اختلافات تلاش خواهند کرد تا اوضاع را کمی آرام کنند؛ وضعیتی که در حال حاضر بدترین روابط از زمان جنگ سرد و از سال ۲۰۱۶میلادی ارزیابی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه مقاله درج شده در تارنمای این شبکه خبری آمریکایی آمده است: بایدن گفته است که خواهان یک رابطه پایدارتر و قابل پیش بینی با روسیه است؛ روابطی که براساس آن احتمالا بتواند بر روی سایر اولویت های سیاست خارجی مهمتر مانند موضع گیری سخت تر در قبال چین متمرکز شود.

از سوی دیگر، کرملین به نوبه خود با سیلی از تحریم های مستمر و شدید روبرو شده و همزمان با سرکوب مخالفان در داخل و اقدامات تهاجمی در خارج از کشور به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به یک کشور منفور در برابر غرب است.

هرچند از زمان روی کارآمدن بایدن، به نظر می رسد روسیه در پی جلب توجه بایدن است و درواقع پیشنهاد این نشست هم از سوی بایدن به دنبال جمع آوری هزاران سرباز روس در مرز اوکراین در ماه آوریل (فروردین) رخ داد.

اما اکنون که که دو رهبر توانسته اند فرصتی برای دیدار از نزدیک داشته باشند، تحلیلگران معتقد هستند که پوتین یک پیشنهاد واضح برای بایدن در ژنو دارد: از سیاست داخلی روسیه دوری کنید تا مسکو در خارج از کشور کمتر مشکل ساز باشد.

«ولادیمیر فرولوف» دیپلمات سابق سفارت روسیه در واشنگتن و مفسر امور خارجی گفت: «کرملین خواهان یک احترام آمیز است».

وی در گفت و گو با ای. بی. سی. نیوز افزود: «مسکو خواهان برخوردی متقابل از سوی واشنگتن مشابه همانی است که کاخ سفید در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی و پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی داشت».

بی تردید این امر به معنای تشنج زدایی در روابط مسکو و واشنگتن نخواهد بود اما دستکم می تواند بازگشت به سالهای پس از جنگ سرد باشد که در آن پوتین یک مامور "کا. گ.ب" (سرویس اطلاعاتی و امنیتی اتحاد جماهیر شوروی) بود و اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده یکدیگر را دشمن می دیدند اما سعی در حفظ یک رابطه قابل پیش بینی داشتند و مهمتر از همه، با روسیه برخوردی برابر صورت می گرفت.

فرولوف تاکید کرد: «تنها در این صورت کرملین آماده است تا قول دهد که با مسئولیت پذیری بیشتری رفتار کند». وی ادامه داد: «به نظر می رسد این خواسته ها با آنچه کاخ سفید مطلوب می داند مطابقت داشته باشد».

به گفته ناظران، یک نشست موفقیت آمیز می تواند به ثبات بیشتر بینجامد؛ وضعیتی که در آن روسیه از عملیات های تهاجمی خارجی مانند ترور با سلاح های شیمیایی و تلاش های آشکار برای دخالت در انتخابات دست برمی دارد.

اما مساله به همین سادگی نیست و درواقع منافع اصلی کرملین ممکن است مانع پیشبرد این دیدار به همین سادگی ها باشد.

در حال حاضر کرملین مشغول سرکوب مخالفان سیاسی است که در دوران حکومت پوتین بی سابقه بوده است. «الکسی ناوالنی» به عنوان برجسته ترین منتقد پوتین پس از آنکه از مسمویت با سم اعصاب جان سالم بدر برد، اکنون در زندان است. اکثر چهره های برجسته مخالف ضد کرملین هم دستگیر شده اند و یا در تبعید به سر می برند.

«فئودور لوکیانف» عضو شورای امور بین الملل روسیه که گاهی به دولت روسیه هم مشاوره می دهد در این خصوص به ای. بی. سی. نیوز گفت: «تحت این شرایط آیا بایدن حاضر است وضعیت جدید را بپذیرد؟»  بایدن پیش از این هرگونه سرکوب مخالفان را محکوم و روسیه را به دلیل زندان و مسمومیت ناوالنی تحریم کرده بود. از دیدگاه لوکیانف  روشن است که بایدن در این نشست در مورد حقوق بشر صحبت خواهد کرد.

این عضو شورای امور بین الملل روسیه تاکید کرد: «با این وجود باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا حقوق بشر برای بایدن یک اولویت است یا خیر و چنانچه رئیس جمهوری آمریکا این کار را انجام دهد، هرگونه بهبود روابط غیرممکن خواهد شد.

از سوی دیگر، بایدن هم در این دیدار در موقعیت پیچیده ای قرار خواهد داشت؛ او چگونه می تواند بدون مخالفت با پوتین به وی یک هشدار قاطع بدهد؟

«میخائیل خودورکوفسکی» سرمایه دار پرنفوذی که پس از به چالش کشیدن سیاست های پوتین، یک دهه در زندان به سر برد، گفت که بایدن باید "به طور واضح و آشکار" مرزها را با رئیس جمهوری روسیه تعیین کند.

وی در توییتر خود نوشت: «بایدن باید کاملا بر پوتین تاثیرگذار باشد که این عواقب شدیدی را در پی خواهد داشت و عدم انجام این کار تنها به وضعیت سیاسی مصافحه می انجامد و فقط منیت پوتین را کاهش می دهد». وی ادامه داد: «اگرچه این امر ممکن است در کوتاه مدت تنش را کم کند اما در درازمدت سبب درگیرهای بیشتر می شود».  

«مارک گالئوتی» از اعضای ارشد "موسسه خدمات سلطنتی رویال" در اظهارنظری در خصوص دیدار بایدن و پوتین گفت: «مقابله پرخاشگرانه علنی با پوتین در ژنو دستاورد کمی خواهد داشت».

گالئوتی در مقاله ای برای روزنامه مسکو تایمز دوشنبه نوشت: «انجام این کار احتمالا یک دردسر دیگر  از سوی روسیه ایجاد می کند و دستاورد اندکی برای ایالات متحده خواهد داشت».

در نهایت فارغ از همه بایدها و نبایدها، به نظر می رسد بایدن در تلاش برای موفقیت در این دیدار است. وی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت پوتین "یک دشمن شایسته" بود. وی که در بروکسل این سخنان را بر زبان می آورد، افزود: «پوتین باهوش و سرسخت است».

ناظران هم معتقد هستند موفقیت احتمالی این نشست نمایشی نخواهد بود. لوکیانف نتایج موفقیت آمیز این نشست را اینگونه ارزیابی کرد: دو طرف پس از نشست اعلام می کنند که در مورد طیف وسیعی از موضوعات بحث کردیم. ما درمورد مسئولیت مشترک خود در زمینه ثبات راهبردی به توافق رسیدیم و سپس یک گروه کاری را متعهد کردیم که در مورد چگونگی بهبود آن، با در نظر گرفتن حملات سایبری و انواع جدید سلاح های هسته ای، بحث و تبادل نظر کنیم.

به عقیده این عضو شورای امور بین الملل روسیه، "چنین دستاوردی یک موفقیت بزرگی خواهد بود".

برچسب‌ها ژنو ولادیمیر پوتین جو بایدن پرسش از خبر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ژنو ولادیمیر پوتین جو بایدن ژنو ولادیمیر پوتین جو بایدن پرسش از خبر رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۹۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد

معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت آمریکا از اعطای روادید به نماینده روسیه جهت شرکت در چهل و ششمین نشست کمیته اطلاعات مجمع عمومی سازمان ملل خودداری و با این اقدام مشارکت روسیه را تضعیف کرد.   به گزارش ایسنا، «دیمیتری پولیانسکی»، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل طی نشست این کمیته بیان کرد: «مجبوریم یک بار دیگر سخنرانی خود را در کمیته اطلاعات با این واقعیت شروع کنیم که طرف آمریکایی همچنان از میزبانی مقر سازمان ملل متحد سوء استفاده می‌کند.»   خبرگزاری تاس به نقل از معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نوشت: «بار دیگر، حضور روسیه در چهل و ششمین جلسه کمیته اطلاعات مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل اقدام ایالات متحده درخصوص عدم صدور روادید، تضعیف شد.»   این دیپلمات روسی افزود: «مسکو امیدوار است که وضعیت کنونی به طور کلی اصلاح شود.»   پولیانسکی در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به «اقدامات تروریستی اوکراین» بیان کرد: «قتل عمدی و وحشیانه روزنامه‌نگاران روسی – که از طریق ابزارهای تروریستی انجام شده‌اند – به نمایشی افراطی درباره عدم تحمل سایر دیدگاه‌ها بدل شده است. در همین حال، کی‌یف رسما و علنا دخالت خود در این جنایات را مطرح می‌کند.»   وی تاکید کرد: «دست‌نشانده‌های غربی از قصد چشم خود را بر روی همه این جنایات کی‌یف می‌بندند.»   دیمیتری پولیانسکی در میان خبرنگاران روسی که «ترور» شده‌اند به «داریا دوگین» اشاره کرد؛ خبرنگار، مفسر سیاسی و دختر «الکساندر دوگین» متحد رئیس‌جمهور روسیه که در جریان بمب‌گذاری در خودروی شخصی‌اش کشته شد و مقامات روسیه گفتند که این حادثه توسط عاملان اوکراینی طراحی شد.   هم‌چنین چندین رسانه آمریکایی به نقل از منابعی ناشناس گزارش دادند که واشنگتن معتقد است مقامات اوکراینی در این «ترور» دست داشتند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تحلیلگر سابق سیا: غرب نفوذ پوتین را دست کم می‌گیرد
  • روسیه: شورای امنیت باید از درگیری در بوسنی جلوگیری کند
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست وزیر بورکینافاسو
  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین
  • دوگین: اوکراین نباید وجود داشته باشد!
  • آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد
  • «دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟