Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-02@16:29:51 GMT

قطر نیز وارد ماجرای سد النهضه شد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۰۶۴۴

قطر نیز وارد ماجرای سد النهضه شد

آفتاب‌‌نیوز :

سودان، مصر و اتیوپی نزدیک به یک دهه است که در مورد مدیریت و پر کردن مخزن سد النهضه که آدیس آبابا آن را بر «رود نیل» می‌سازد، در حال مذاکره هستند، اما تاکنون توافقی بین طرفین حاصل نشده است. دو کشور پایین دست یعنی سودان و مصر از اینکه این سد تاسیسات آنها را تهدید کند، هراس دارند.

مصر در تامین ۹۰ درصد از آب آشامیدنی خود به رود نیل متکی است و هرگونه کاهش حقابه این کشور، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر قاهره خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تاکید دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به ریشه کنی فقر در این کشور شود.

از سوی دیگر سودان نیز برنامه اتیوپی برای آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه را تهدید مستقیم علیه امنیت ملی خود می‌داند.

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر امروز (چهارشنبه) بار دیگر هشدار داد که در ارتباط با بحران سد النهضه تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارد و قاهره در صدد یافتن راه حل دیپلماتیک برای رفع بحران است.

به دنبال این هشدار، وزیر امور خارجه قطر ضمن اشاره به موضع یکپارچه اعراب در خصوص رفع بحران سد النهضه، در عین حال از طرفین خواسته تا از اقدام‌های یکجانبه خودداری کنند و به دنبال راه‌حل جامع و عادلانه در این ارتباط باشند.

«سی.ان.ان» عربی امروز نوشت: «شیخ محمد بن عبدالرحمان» در کنفرانس خبری مشترک با دبیرکل اتحادیه عرب به دنبال نشست وزرای خارجه عرب در دوحه گفت: تمامی کشورهای حاضر در نشست بر ضرورت مشارکت طرفین در مذاکرات با حسن نیت برای دستیابی به توافی عادلانه، متعادل و لازم‌الاجرا در مورد سد النهضه - به گونه‌ای که تامین کننده منافع مشترک مصر ، سودان و تمامی کشورهای حوزه نیل باشد - تاکید کردند.

تلاش‌های کشورهای عربی در حالی است که رئیس جمهوری «دمکراتیک کنگو» هم به عنوان رئیس فعلی اتحادیه آفریقا، بی‌وقفه در تلاش برای رسیدن به راه‌حلی برای حل و فصل عادلانه مساله سد النهضه است.

بر اساس آنچه وزارت امور خارجه مصر امروز منتشر کرد، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور ضمن ابراز نگرانی در خصوص مذاکرات متوقف شده زیر نظارت اتحادیه آفریقا و تحولات اخیر، تاکید کرد، با امیدواری نسبت به راه‌حلی عادلانه از طرفین می‌خواهیم بدون دست‌یافتن به توافقی جامع، از هر گونه اقدام یکجانبه‌ای که به منافع کشورهای دیگر آسیب برساند، خودداری کنند.

از سوی دیگر، سودان میانجیگری سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و ایالات متحده را در این مورد پیشنهاد کرده است. تاکنون چندین دور مذاکره در این باره میان آدیس آبابا، قاهره و خارطوم با میانجیگری و ابتکار کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب انجام شده، اما به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: قطر سد النهضه سد النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۰۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات

وزارت امور خارجه سودان عدم حمایت ابوظبی از نیروهای واکنش سریع را کوتاهترین راه برای پایان دادن به نبرد در این کشور دانست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چندی قبل سودان با متهم کردن امارات به حمایت تسلیحاتی از نیروهای واکنش سریع به شورای امنیت شکایت کرد. ابوظبی در سازمان ملل رسما این اتهام را رد کرد و وزارت امور خارجه امارات یکشنبه هفته جاری با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان یافتن نبرد میان ارتش و نیروهای واکنش سریع شد و اعلام کرد: ابوظبی خواهان حل و فصل بحران داخلی سودان از طریق سیاسی و تشکیل یک دولت مدنی در آن کشور است.

وزارت امور خارجه سودان در واکنش به این بیانیه اعلام کرد: عدم حمایت تسلیحاتی ابوظبی از نیروهای واکنش سریع کوتاهترین راه برای پایان دادن به نبرد در سودان است.

در بیانیه وزارت امورخارجه سودان آمده‌است: وزارت امورخارجه امارات می‌داند که کوتاهترین راه برای پایان دادن به نبرد در سودان این است که دولت ابوظبی ارسال سلاح و مزدور به نیروهای واکنش سریع را متوقف کند بویژه هنگامی که روشن شده نیروهای واکنش سریع نمی‌تواند در مقابل ارتش مورد حمایت مردم مقاومت کند.

جنگ لفظی سودان علیه امارات

به نوشته روزنامه سودان تریبون، این وزارت خانه در بیانیه خود تصریح کرد: جهان از نقش امارات در نبرد تحمیلی بر سودان آگاه است و می‌داند ابوظبی از نیروهای واکنش سریع حمایت می‌کند که این نیروها بدترین جنایات را علیه شهروندان سودانی مرتکب شده‌اند.

وزارت امور خارجه سودان بیانیه همتای اماراتی خود را ریختن اشک تمساح برای قربانی خواند و از شورای امنیت خواست تا تدابیر لازم را برای پایبندی ابوظبی به قوانین بین‌المللی اتخاذ کند و به خصومت امارات علیه سودان و مردم آن پایان دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست
  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • زاکانی و مجموعه‌اش هم وارد ماجرای بی‌حجابی شد | فیلم
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • ببینید | زاکانی هم وارد ماجرای بی‌حجابی شد؛ شهردار تهران درباره اجرای طرح نور چه گفت؟
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند