Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@02:21:12 GMT

سکان هدایت پرو در دستان معلم روستایی

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۲۰۹۴

سکان هدایت پرو در دستان معلم روستایی

سرانجام پس از یک هفته انتظار و روند طولانی شمارش آراء، در میان تنش‌ها و تقلای انتخاباتی رقیب برای ابطال انتخابات، «پدرو کاستیو» Pedro Castillo معلم روستایی و نامزد حزب چپگرای پرو، برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد.

بیش از ۲۵ میلیون نفر از مردم پرو روز ششم ژوئن ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد) در دور دوم انتخابات و با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور، برای انتخاب رئیس جمهوری آینده و تعیین سرنوشت خود، پای صندوق های رأی شتافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دور نخست این انتخابات روز ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) برگزار شده بود.

پدرو کاستیو از حزب «پروی آزاد» پس از شمارش ۱۰۰ درصد آراء توسط اداره ملی برگزاری انتخابات پرو، با ۵۰.۱۲ درصد آراء از «کیکو فوجیموری» راستگرا با ۴۹.۸۷ درصد آراء پیشی گرفت.

کاستیو به لطف اعتماد بخش‌های مردمی، قدرت را به دست گرفت و ضمن تاکید بر دفاع از عزم و اراده اکثریت مردم، گفت: به تک‌تک شهروندان به دلیل حرکت مسالمت‌آمیزشان در دفاع از آراء خود تبریک می گویم. امروز ملت پرو با سربلندی می تواند اعلام کند که برای نجات کشور و دموکراسی تلاش کرده است.

معلم روستایی در پی اعلام نتایج با بیان اینکه اکنون وقت خیالپردازی نیست و باید در جهت مبارزه برای پایان دادن به نابرابری های موجود در کشور به پا خیزیم، متعهد شد که با کار و تلاش و به کمک مردم تامین سلامت، اشتغال و تحصیل مردم پرو را تضمین می کند.

در طرف دیگر، فوجیموری از حزب راستگرا و دختر آلبرتو فوجیموری رئیس جمهوری ژاپنی الاصل سابق، قرار گرفته که با ادعای تقلب در انتخابات، بدون مستندات و مدرک مستدل خواستار ابطال آراء شده بود.

در مقابل اظهارات و اتهامات مکرر فوجیموری به سیستم انتخاباتی، کاستیو از هیأت داوران انتخابات ملی خواستار احترام به اراده مردم پرو شد.

مردم پرو پس از اعلان رسمی نتایج آراء، منتظرند که هیأت داوران انتخابات ملی نیز به طور رسمی پدرو کاستیو را به عنوان رئیس جمهوری منتخب پرو اعلام کند.

نامزد پیروز انتخابات نیز با بیان اینکه کشور قوانین خود را دارد، از سیاستمداران جبهه مخالف خود دعوت کرد به نتیجه انتخابات احترام گذاشته و کشور را به ورطه ناامنی نکشند.

 

با روند نوسانی شمارش آراء و نتایج شانه به شانه، با پیشتازی «پدرو کاستیو» در آخرین مرحله شمارش براساس ۹۹ درصد رأی های شمارش شده، اختلافات ناچیز در نتایج اعلامی، فوجیموری را با وجود حمایت همه جانبه سرمایه داران شهرنشین در برابر حمایت های مردمی از معلم روستایی عقب نگه داشت.

این انتخابات در حالی برگزار شد که پرو به سختی درگیر مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا بود. با این همه، مردم پرو در حالی با وجود محدودیت‌های کرونایی آماده حضور در انتخابات ریاست جمهوری شدند که چشم امید به بهبود اوضاع و رفع شکاف طبقاتی و نابرابری موجود دوخته بودند.

پدرو کاستیو ۵۱ ساله، معلم دبستان و رهبر اتحادیه کارگران از حمایت فقرای روستایی پرو برخوردار بوده و سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. وی متعهد شده تا بخش معدن را ملی کند، مقررات مربوط به مالیات کمپانی‌های چندملیتی را تغییر دهد و قانون اساسی پرو را اصلاح کند.

پرو در دو دهه اخیر شاهد پیگرد قانونی پنج رئیس جمهور سابق این کشور به اتهامات فساد بوده است و همین امر باعث شده تا بی‌اعتمادی عمیقی در بین مردم پرو نسبت به سیاستمداران شکل بگیرد. این کشور در چند ماه اخیر برکناری و استعفای سه رئیس جمهوری را به طور متوالی تجربه کرده است./ ایرنا

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: معلم روستایی رئیس جمهوری مردم پرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۲۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع لاله فاطمی بر روی دستان مردم ویان و کبودراهنگ

           به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ پیکر مطهر شهید رنجنوش پس از ۳۸ سال بر روی دستان مردم ویان و شهر کبودراهنگ تشییع شد.

حاج محمد رنجوش از شهدای جاویدالاثر تیپ ۳۲ انصارالحسین همدان، ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی کربلای ۵ شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

حاج محمد رنجنوش، شهید تازه شناسایی شده، متولد یکم فروردین ۱۳۴۰ در روستای قوره جینه کبودراهنگ است.

دیگر خبرها

  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان
  • تشییع لاله فاطمی بر روی دستان مردم ویان و کبودراهنگ
  • سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)
  • دعوت امام جمعه موقت ورامین از مردم برای حضور پرشور در انتخابات
  • جمهوری اسلامی ایران مدافع تمامی مظلومان جهان است
  • پیکر شهید فانی روی دستان مردم شهرستان طبس + تصاویر
  • تناسب جمعیت روستایی و شهری خراسان شمالی حفظ شود
  • ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است