Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@04:18:53 GMT

پوتين و بايدن، معامله بر سر هيچ

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۳۰۹۹

خبرگزاری آریا- روسای جمهور روسیه و آمریکا در اوج کشمکش‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی، امروز در حالی برای نخستین بار در ژنو سوئیس رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که بسیاری از تحلیلگران با اشاره به عمق تنش بین مسکو و واشنگتن، این دیدار را معامله بر سر هیچ می‌دانند.
به گزارش خبرگزاری آریا، «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن» روسای جمهور روسیه و آمریکا، که در روز‌های منتهی به دیدار دوجانبه از موضع گیری صریح و جنگ لفظی نیز غافل نشدند، دور از چشم دوربین‌های تلویزیونی و خبرنگاران رسانه‌ها، در ویلایی ساحلی در کنار دریاچه ژنو به گفتگو نشستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یوری اوشاکوف مشاور ارشد رئیس جمهور روسیه، وضعیت و چشم انداز روابط بین روسیه و آمریکا، موضوعات ثبات راهبردی، امنیت اطلاعات و مبارزه با جرایم سایبری را از مهمترین محور‌های مذاکره پوتین و بایدن بیان و تاکیدکرد، قرار نیست نتایج این مذاکرات در نشست خبری مشترک دو رئیس جمهور بیان شود.
پرهیز از برگزاری نشست خبری مشترک پوتین و بایدن، بیش از همه به ترس آمریکایی‌ها از تکرار شکست فاحش دونالد ترامپ از ولادیمیر پوتین در نشست خبری مشترک پس از دیدار سه سال پیش در هلسینکی فنلاند بازمی گردد، جایی که دونالد ترامپ عملا در برابر قدرت کلام و صلابت پوتین شکست خورد و آمریکایی‌ها آن را شرمی تاریخی برای کاخ سفید دانستند.
آمریکایی‌ها با شناخت کامل از نقاط ضعف متعدد جوبایدن، توانمندی پوتین در قانع سازی افکار عمومی و برای جلوگیری از تکرار شکست سال 2018، ترجیح داده اند نشست خبری مشترک روسای جمهور دو کشور پس از پایان مذاکرات برگزار نشود و هر کدام از آن‌ها جداگانه درباره نتایج مذاکرات به رسانه‌ها گزارش دهند.
هراس آمریکایی‌ها از قرار گرفتن دو رئیس جمهور در مقابل دوربین‌های تلویزیونی را می‌توان از اظهارات جوبایدن پیش از برگزاری دیدار دوجانبه مشاهده کرد، جایی که جو بایدن گفت: ولادیمیر پوتین باهوش، سرسخت و یک رقیب قابل توجه است.
در همین حال بسیاری از ناظران مسائل بین المللی برگزاری چنین نشستی به ابتکار آمریکا را به مفهوم به رسمیت شناختن قدرت روسیه می‌دانند و معتقدند: ولادیمیر پوتین دیگر هیچ چیز نمی‌خواهد حتی از اینکه از سوی بایدن قاتل خطاب شده است عذرخواهی هم نمی‌خواهد.
در همین حال ولادیمیر پوتین، یک روز پیش از این دیدار با انتقاد از یکجانبه گرایی آمریکا و غیر قابل توجیه دانستن آن، به رقیب خود فهماند که روسیه قدرتی است که اجازه یکجانبه گرایی را به آمریکا نخواهد داد.
پوتین همچنین با رد ادعا‌های کاخ سفید مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دست داشتن مسکو در حملات سایبری، موضع کشورش در خصوص این اتهامات را روشن و طرح چنین ادعا‌ه
آندره باکلانوف، معاون اتحادیه دیپلمات‌های روسیه و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه نمی‌توان از دیدار پوتین و بایدن انتظار نتایجی مثبت داشت، گفت: اصولا آمریکا غیرقابل اعتماد است و آنچه در مذاکره اعلام و بر روی کاغذ امضاء می‌کند، به راحتی زیرپا خواهد گذاشت.
باکلانوف افزود: روسای جمهور آمریکا خوب حرف می‌زنند، اما روش آن‌ها در عمل، زورگویی و منفعت‌طلبی است و ولادیمیر پوتین نیز از یک سو، تجربه‌های تلخ گذشته، به ویژه وضع تحریم‌های سنگین اقتصادی در سال‌های اخیر و تهدید مکرر نظامی در نزدیکی مرز‌های روسیه را مدنظر دارد و از سوی دیگر آمریکا هیچ قصدی برای دست برداشتن از اقدامات ضد روسی ندارد.
سرگئی لاوروف، وزیرامورخارجه روسیه نیز برای کاستن از سطح انتظارات و توقعات بیهوده از این دیدار گفت: هیچ توهمی در مورد دستیابی به یک پیشرفت بزرگ در دیدار پوتین و بایدن نداریم، اما امیدوارم دولت بایدن، مواضع و خطوط قرمز روسیه را ارزیابی و از تکرار اشتباهات سال‌های گذشته پرهیز کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پوتین بایدن نشست خبری مشترک ولادیمیر پوتین پوتین و بایدن روسای جمهور آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۳۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد

 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در پایان سفر سه روزه خود به پکن گفت: چین می تواند از طریق نفوذی که بر ایران دارد، در کاهش تنش ها در خاورمیانه نقش داشته باشند.
 
به گزارش ایرنا؛ آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن که به چین سفر کرده است، روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد و گفت که در خصوص چگونگی نقش سازنده چین در «بازدارندگی حکومت ایران» و گروه‌های وابسته به آن در تشدید تنش ها در خاورمیانه (غرب آسیا) گفتگو کرده است.
 
بلینکن تصریح کرد: «من فکر می کنم روابطی که چین [با حکومت ایران] دارد می‌تواند در تلاش برای آرام کردن تنش، جلوگیری از تشدید و گسترش آن مثبت باشد و ما توافق کردیم که به طور منظم در باره این موضوع در ارتبط باشیم و مطمئنم که این طور خواهد بود.»
 
وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در عین حال، چین را متهم کرد که با تداوم ارسال اقلامی که روسیه می تواند از آن‌ها در ساخت تسلیحات استفاده کند، به این کشور در ادامه حملات به اوکراین کمک می‌کند.
 
او مدعی شد: چین با تامین ریزتراشه‌ها و قطعات مکانیکی که می‌تواند برای اهداف نظامی استفاده شود به روسیه در این جنگ کمک می‌کند.
 
بلینکن در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز در پایان این سفر  گفت که از دیدار خود برای مطرح کردن نگرانی های دولت بایدن در مورد حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه استفاده و تاکید کرده است که در صورت حمایت، اقدامات بیشتری از سوی واشنگتن مانند گسترش تحریم های موجود علیه بیش از ۱۰۰ نهاد و فرد چینی انجام خواهد شد.
 
آمریکا ادعا می کند که حمایت چین، روسیه را قادر می سازد تا تولید تانک، مهمات و خودروهای زرهی را افزایش دهد و به حمله خود به اوکراین ادامه دهد.
 
بلینکن افزود: «ما به چین گفتیم که اگر این حمایت متوقف نشود، اقدامات را افزایش خواهیم داد و احتمالا سایر کشورها نیز این کار را خواهند کرد. ما به دنبال این هستیم که آنها این حمایت را متوقف کنند، و اگر این کار را نکردند، ما اقدام خواهیم کرد.»
 
وزیر خارجه آمریکا از ارائه جدول زمانی برای اقدامات بیشتر خودداری کرد و گفت که همتایان چینی او نقش این کالاها را در جنگ اوکراین بی اثر دانسته اند اما این کالاها را تجارت با روسیه توصیف کرده و گفته اند که موفقیت مسکو به چین بستگی ندارد.
 
پکن پیش از این از آمریکا به عنوان «اتهامات بی اساس» درباره «تجارت و مبادلات عادی اقتصادی» بین چین و روسیه انتقاد کرده بود.
 
چین مدت ها اعلام کرده است که در جنگ اوکراین بی طرف‌ است و همچنان خود را به عنوان یک میانجی بالقوه صلح در مناقشه معرفی می کند، درحالی که از زمان آغاز جنگ روابط اقتصادی، استراتژیک و دیپلماتیک خود را با روسیه تقویت کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • پوتین: پاسخ متقارن به تحریم‌های غرب به نفع روسیه نیست
  • پوتین به چین سفر می‌کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می‌کند
  • بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است
  • امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند