Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:11:30 GMT

عکاسی، واسطی برای آگاه­‌سازی جامعه با اختلال اتیسم

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۳۳۲۷

عکاسی، واسطی برای آگاه­‌سازی جامعه با اختلال اتیسم

به گزارش خبرنگار فر هنگی ایرنا، نمایشگاه عکس با عنوان نگاهی دیگر در خانه هنرمندان ایران به تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ افتتاح شد و تا ۳۱ خرداد ماه پابرجاست.

در این نمایشگاه ۹۷ اثر روی دیوار است که توسط ۸ نفر از توانجویان اتیسم و هنرمندان افتخاری همچون علیرضا علامه زاده و ندا شیرازی ثبت شده است. این آثار بیانگر فعالیت و آموزش فرزندان اتیسم در خانه ­ای به نام میتا (مادران یاری‌گر توانجویان اتیسم) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عکاس از فاطمه خلیفه ( توانجو اتیسم)

ندا شیرازی، مسئول برگزاری نمایشگاه و مدرس عکاسی توانجویان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد اهداف و تأثیر عکاسی بر زندگی این افراد که دارای اختلال اتیسم هستند گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه، آگاه­‌سازی جامعه با اختلال اتیسم و حمایت از آنان در جامعه است. اغلب آنها به دلیل اختلالات حسی، در تعاملات با یک گروه یا اجتماع و همچنین تمرکز بر محیط پیرامون خویش دارای مشکل هستند. عکاسی به عنوان یکی از شاخه های هنر و شاخصه های ویژه ای که در آن وجود دارد می­‌تواند بر دقت، تمرکز، سرعت و تعاملات آنها تأثیرگذار باشد.

عکس از ندا شیرازی مدرس عکاسی توانجویان

علیرضا علامه زاده، عکاس حاضر در این نمایشگاه به ایرنا گفت: اعتقاد دارم باید شرایط و امکاناتی فراهم شود تا طیف هایی با شرایط خاص، امکان حضوری فعال به عنوان شهروند را در جامعه داشته باشند. باید بتوان از توانایی‌­های این افراد در راستای رشد جامعه استفاده کرد و برای رسیدن به این هدف در وهله نخست باید پتانسیل درونی این دسته از افراد را شناخت تا در ادامه راه حضور آنان را هموار کرد.

کیاندخت صالحی، به عنوان مادری که دارای فرزند اتیسم است و یکی از مؤسسین موسسه میتا در مورد مشکلات و معضلات خانواده اتیسم، گفت: همیشه در پی یافتن مرکزی بودم که نیازهای فرزندانمان را برآورده کند اما موفق نشدم.

فرزندم نوجوانی برومند شده بود و دوران سخت بلوغ را می گذراند؛ همچون دیگر همسالانش نیاز به کار و سرگرمی داشت؛ نیاز به آموختن هنری که به واسطه آن دیده شود. از همدردان خود یاری خواستم، با خانواده های اتیسم همراه و همقدم شدیم تا استعدادهای فرزندانمان را شناسایی کنیم تا بتوانند استقلال نسبی بدست آورند.

عکس از علیرضا علامه زاده هنرمند افتخاری نمایشگاه نگاهی دیگر

وی افزود: بدین گونه مرکزی به نام میتا (مادران یاریگر توانجویان اتیسم) با اخذ مجوز از بهزیستی تاسیس شد. در این مرکز، انواع مهارت های رفتاری، گفتاری، تعاملات اجتماعی، هنر و ... با حضور اساتید و مربیان مرتبط آموزش داده می شود و کلاس ها به دلیل متفاوت بودن طیف ها به صورت انفرادی است.

وی گفت: یکی از آموزش های موفق و پربار  برای بچه های اتیسم، عکاسی  است که در حال حاضر آثار ۸ نفر از آنها با طیف های متفاوت در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمده است؛ که یکی از آنها فرزند خودم احتشام طالبیان از طیف شدید است. احتشام تکلم ندارد و در ارتباط جمعی همیشه دچار مشکل بوده است. اما در حال حاضر به دلیل بودن دوربین عکاسی و حس خوبی که به معنای داشتن توانایی در یک اجتماع و دیده شدن دارد، بسیار پیشرفت کرده است.

صالحی در تشریح اتیسم گفت: اتیسم یک اختلال با طیف وسیع با مشکلات فراوان است، سیستم آموزشی نامناسب، در کنار نبود حمایت های دولتی، با توجه به اینکه این عزیزان نیازمند توانبخشی مادام العمر هستند، بخشی از مشکلات ما خانواده های د رگیر با اتیسم است.

عکس از احتشام طالبیان، توانجو اتیسم

وی گفت: علاوه بر هزینه های سرسام آور توانبخشی، تردد این عزیزان با مشکلات زیادی روبه رو است. از آنجا که به علت بی قراری و مشکلات حسی دندانپزشکی این عزیزان با معضلات زیادی رو به رو هستند و باید با بیهوشی انجام شود، درمان آنها هزینه های بالایی دارد. نداشتن فضای مناسب آموزشی، ورزشی و تفریحی، تحت پوشش نبودن داروها و کمیاب بودن آن نیز از دیگر مشکلات جامعه اتیسم است و در ختم کلام عدم پذیرش، نگاه و قضاوت نامناسب جامعه به دلیل نداشتن آگاهی لازم به مشکلات خانواده های اتیسم بیشتر دامن می زند. به امید روزی که فرزندان اتیسم نیز در جامعه از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

نمایشگاه عکس با عنوان نگاهی دیگر در خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی  تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ افتتاح شد و تا ۳۱ خرداد ماه برپاست.

برچسب‌ها افراد دارای اتیسم عکاسی هنرهای تجسمی حقوق شهروندی خانه هنرمندان ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افراد دارای اتیسم عکاسی هنرهای تجسمی افراد دارای اتیسم عکاسی هنرهای تجسمی حقوق شهروندی خانه هنرمندان ایران خانه هنرمندان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۳۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین تیموری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به فعالیت‌های این کمیته در آستانه برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌‎المللی کتاب تهران گفت: فضای مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه قرار گرفته است و نقشه‌ها و جانمایی ناشران حوزه‌های کودک و نوجوان، ناشران داخلی، ناشران خارجی، ناشران بین‌الملل نهایی شده و اجرای غرفه ناشران این حوزه‌ها اواخر این هفته شروع و تا اوایل هفته آینده تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه غرفه‌سازی ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند، افزود: آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز در مصلی امام خمینی (ره) همچون غرفه‌های تبلیغات، غرفه‌های رفاهی و غرفه‌های اطلاع‌رسانی از سه شنبه (چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آغاز شده است.

تیموری گفت: ارتباط با نهادها و سازمان‌های همکار در برگزاری این رویداد برقرار شده و جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شده است. همچنین کمیته‌های تخصصی شکل گرفته تا در فرآیندی ضمن بازدید از محل برگزاری نمایشگاه برنامه‌ریزی‌ها لازم برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خود پیش‌بینی کنند. بیش از ۷۰ سازمان و نهاد با نمایشگاه همکاری دارند.

کد خبر 6087307 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های جامعه ایثارگری دیلم استفاده می‌شود
  • نمایشگاه بین المللی خودرو در پکن آغاز به‌کار کرد+ تصویر
  • موزه‌ها باید پاسخگوی مشکلات امروز جامعه باشند
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی
  • پیگیری مشکلات جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • عکاسی باورنکردنی از سر شاپرک (عکس)
  • تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟