Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاکاوند بعد از ظهر امروز در نشست خبری تبیین چالش‌ها و راهکارهای گذر از تنش آبی سال ۱۴۰۰ و هفته صرفه‌جویی اظهار کرد: امسال استان کرمانشاه یک وضعیت استثنایی از نظر کاهش بارندگی‌ها و کمبود منابع آبی نسبت به ۵۰ سال گذشته تجربه می‌کند.

‏وی با اشاره به اینکه کرمانشاه با کاهش ۳۵ درصدی بارندگی نسبت به سال‌های قبل روبه‌رو بوده است، افزود: این استان بیشترین میزان کاهش بارندگی در کشور به میزان ۱۹۰ میلی لیتر را داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه امسال بحرانی‌ترین سال برای این استان از لحاظ تأمین آب شُرب است، تصریح کرد: سرانه مصرف آب شُرب در استان کرمانشاه ۲۲۳ لیتر بر ثانیه است در حالی که این سرانه در کشور یک صد و ۷۰ لیتر و در دنیا کمتر از یک صد و ۵۰ لیتر است.

کاکاوند با اشاره به اینکه منابع آب شُرب استان کرمانشاه از چاه‌ها و چشمه‌ها تأمین می‌شود، گفت: امسال نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد آب چشمه‌های سطح این استان کاهش داشته و به طور میانگین چاه‌ها نیز ۳ لیتر بر ثانیه کاهش آبدهی داشته است.

کاهش یک سومی منبع آب چشمه سراب قنبر کرمانشاه

وی با بیان اینکه یکی از منابع تأمین آب شهر کرمانشاه چشمه سراب قنبر است، ادامه داد: طی سال گذشته ۳۰۰ لیتر بر ثانیه از آب این چشمه برای تأمین آب شُرب برداشت می‌شد در حالی که امسال این رقم به ۱۰۵ لیتر بر ثانیه رسیده است.

کاکاوند با اشاره به وضعیت آبرسانی به روستاها نیز گفت: در فروردین ماه سال گذشته به ۵۴ روستا در سطح این استان با تانکر آبرسانی سیار انجام می‌شد که هم اکنون به یک صد و ۷۰ روستا آبرسانی شده و پیش بینی می‌شود با توجه به کاهش منابع آبی این تعداد به ۳۰۰ روستا افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه برای آبرسانی به تمام روستاها سطح این استان برنامه داریم، افزود: برای گذر از این تنش آبی حفر ۷۰ حلقه چاه برای تأمین آب شرب ۴۱۵ روستا در این استان در دست اقدام است.

وی با اشاره به طرح تأمین آب درازمدت شهر کرمانشاه از سد گاوشان گفت: این طرح قرار بود در سال ۱۳۹۴ حجم ۲ هزار و ۵۰۰ لیتری آب بر ثانیه برای رفع نیاز آبی شهر کرمانشاه تحویل شرکت آب و فاضلاب این استان داده شود که متأسفانه هم اکنون مخازن و خطوط انتقال بین مخازن این طرح نیمه تمام است.

کاکاوند با بیان اینکه نیمی از جمعیت این استان در شهر کرمانشاه ساکن هستند، تصریح کرد: در حال حاضر خط اضطرار طرح آبرسانی درازمدت به شهر کرمانشاه از سد گاوشان با ۷۰۰ لیتر بر ثانیه وارد تصفیه خانه شهید نظری می‌شود که در مجموع می‌توان گفت تقریباً با نیمی از ظرفیت مخازن این شهر معادل یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب آب شُرب شهر کرمانشاه را تأمین می‌شود.

به گفته وی، در جلسه اخیر تنش آبی این استان که در سالن جلسات استانداری کرمانشاه برگزار شد مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه قول مساعد برای در مدار بهره برداری قرار دادن خط اضطرار آبرسانی از سد گاوشان با ظرفیت یک هزار لیتر بر ثانیه تا تیرماه امسال را داده است.

کمبود ۱۰۵۰ لیتر بر ثانیه آب شُرب در شهر کرمانشاه

کاکاوند با تاکید بر اینکه استان کرمانشاه سال سختی را از نظر آبی در پیش رو دارد، گفت: این استان در حال حاضر یک هزار و ۷۴۱ لیتر بر ثانیه کمبود آب شرُب دارد که از این میزان کمبود یک هزار و ۵۰ لیتر بر ثانیه آن مختص شهر کرمانشاه است.

کاکاوند با بیان اینکه میزان هدر رفت آب شُرب در کشور ۲۵ درصد است، ادامه داد: شهرها و روستاهای استان کرمانشاه ۳۸ هدر رفت آب شُرب داشته که این میزان نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه دلیل عمده این هدر رفت آب را وجود تأسیسات و خطوط انتقال آب فرسوده دانست و گفت: انشعابات غیرمجاز به ویژه در حاشیه شهر کرمانشاه نیز یکی دیگر از دلایل اُفت آب شُرب است.

کاکاوند گفت: اعتبارات مصوب سال جاری آب و فاضلاب استان کرمانشاه حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که افزایش ۱۲ برابری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد و از این میزان اعتبارات یک صد و ۹۰ میلیارد تومان آن برای فاضلاب شهر کرمانشاه مصوب شده است.

وی میزان مطالبات شرکت آب و فاضلاب این استان را ۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بیشترین میزان طلب این شرکت از نهادهای دولتی و خصوصاً از دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه به میزان ۱۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب یک شرکت خصوصی است که محل درآمدش از دریافت آب بها است، تأکید کرد: مشکل خاصی در پرداخت قبوض آب با وجود درآمد پایین در مناطق ضعیف شهر کرمانشاه وجود ندارد، اما برخی از سرمایه داران، پاساژ داران و ادارات به بهانه‌های مختلف بدهی‌های سال‌های متعدد خود را پرداخت نمی‌کنند.‌

کد خبر 5236625

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه آب استانداری کرمانشاه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آب شرب منابع آبی حفر چاه شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه انتخابات 1400 ویروس کرونا مشارکت مردم در انتخابات سیدابراهیم رئیسی کرمانشاه بوشهر گرگان عکس استانها آمار کرونا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری چالش شفافیت اردبیل سعید جلیلی آب و فاضلاب استان کرمانشاه شرکت آب و فاضلاب میلیارد تومان لیتر بر ثانیه شهر کرمانشاه نسبت به سال تأمین آب ش سال گذشته یک هزار آب ش رب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۳۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیشترین باران در شیرآباد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، براساس اعلام هواشناسی گلستان، در شیر آباد خان ببین ۱۰۴ میلیمتر باران ثبت شده است.

نوده ملک گرگان با ۹۳ میلیمتر، مازیاران رامیان با ۸۹ میلیمتر و افراتخته علی آبادکتول و النگدره گرگان با ۸۵ میلیمتر بعد از شیرآباد بیشترین میزان باران دیروز و امروز را دریافت کرده اند.

ایستگاه‌های توماچلر گمیشان و آق تقه مراوه تپه با ثبت ۶ میلیمتر کمترین میزان بارش‌های این دو روز را دریافت کرده اند.

فعالیت سامانه بارشی موثر از بامداد دیروز در گلستان فعال شده بود که بارش برف در قلل مرتفع، بارش باران و سیلاب از پیامد‌های این سامانه بود.

فعالیت این سامانه بارشی تا عصر امروز ادامه دارد.

بارش باران شدید محور گنبدکاووس- کلاله محدوده پل بایلر را مسدود کرده است.

آبگرفتگی خطوط ریلی در بندرترکمن سبب شده مسافران تهران – گرگان در ایستگاه بندرگز پیاده شوند و با اتوبوس رهسپار گرگان شوند.

بارش برف هم چنین در توسکستان گرگان – شاهرود را سفید پوش کرد و رانندگان برای رفت و آمد در این مسیر در محدوده گردنه چالچیان باید از زنجیر چرخ استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی
  • میزان تمرکزت رو محک بزن؛ سه تفاوت دو عکس رو ۳۳ ثانیه‌ای بگو
  • ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با ۶۲ میلی متر
  • بیشترین میزان بارش‌ها با ۲۶ میلیمتر در فرخشهر
  • میزان بارندگی در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد/ بیشترین بارش‌ها برای فرخشهر
  • میزان بارندگی امروز در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد/بیشترین بارش‌ها برای فرخشهر
  • میزان برداشت سالانه آب در خراسان رضوی بیش از ۱۴ هزار لیتر در ثانیه است
  • ثبت بیشترین باران در شیرآباد
  • ثبت بیشترین بارندگی در رباط خان با ۲۵ میلی متر
  • بیشترین میزان بارش ها با ۱۳ میلیمتر در فرخشهر