Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-09@02:14:05 GMT

سفید شدن زبان زنگ خطر این بیماری‌هاست!

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۸۲۳۷

سفید شدن زبان زنگ خطر این بیماری‌هاست!

 در موارد نادر سفید شدن رنگ زبان ممکن است نشانه بیماری‌های جدی‌ مانند عفونت یا سرطان اولیه باشد. به همین دلیل باید مراقب دیگر علائم خود باشید و اگر طی چند هفته برطرف نشد بهتر به پزشک مراجعه کنید.

چه چیزی باعث سفید شدن زبان می‌شود؟

زبان سفید معمولا با بهداشت دهان و دندان در ارتباط است. زبان شما ممکن است با تورم و ملتهب شدن برجستگی‌های ریز (پاپیلا) روی آن سفید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باکتری، قارچ، آلودگی، غذا، سلول‌های مرده همه می‌توانند بین پاپیلاهای بزرگ شده به دام بیفتند. این ضایعات جمع شده هستند که رنگ زبان را تغییر می‌دهند.

مواردی مانند: مسواک زدن نادرست و شستشوی نامناسب دهان، دهان خشک، نفس کشیدن از طریق دهان، کمبود آب بدن یا دهیدراته شدن بدن، مصرف مقدار زیادی خوراکی‌های نرم، تحریک شدن مثلا به وسیله لبه‌های تیز دندان یا ابزارهای دندانپزشکی، مصرف سیگار و جویدن تنباکو و استفاده از الکل می‌توانند عامل سفید شدن رنگ زبان باشند.

بیماری‌های مرتبط با سفید شدن زبان

 لوکوپلاکی:

این وضعیت باعث ایجاد لکه‌های سفید در قسمت داخلی گونه‌ها، لثه‌ها و گاهی زبان می‌شود. اگر سیگار مصرف می‌کنید یا تنباکو می‌جوید ممکن است به این وضعیت دچار شوید. مصرف بی‌روبه الکل نیز از دیگر دلایل آن است. این لکه‌ها معمولاً بی‌خطر هستند. اما در موارد نادری می‌توانند به سرطان دهان منتهی شوند.

 لیکن پلان دهانی:

در بیماری  لیکن پلان دهانی مشکلی در سیستم ایمنی شما می‌تواند باعث لکه‌های سفید در داخل دهان و روی زبان شود. به علاوه لثه‌هایتان نیز می‌توانند دردناک شوند. همچنین ممکن است غشای درونی دهانتان نیز دردناک شود.

 برفک دهان:

این وضعیت یک نوع عفونت دهان است که توسط قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود و می‌تواند علت سفید شدن زبان باشد. اگر دیابت، سیستم ایمنی ضعیف به علت ایدز یا اچ‌آی‌وی، کمبود آهن یا ویتامین ب داشته باشید یا اگر دندان مصنوعی استفاده کنید احتمال ابتلای شما به این بیماری بیشتر می‌شود.

 سیفلیس:

یک نوع عفونت مقاربتی است که باعث درد در ناحیه دهان می‌شود. اگر سیفلیس درمان نشود لکه‌های سفیدی به نام سیفیلیتیک لیکوپلاکی روی زبانتان ظاهر می‌شود.

از دیگر شرایط ایجادکننده زبان سفید می‌توان به مواردی مانند: زبان جغرافیایی، یا لکه‌های بدون پاپیلا روی زبان که شبیه جزایری وی نقشه هستند، داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها که می‌توانند باعث عفونت قارچی در دهان شوند، اشاره کرد.

2323

کد خبر 1526102

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سلامت بدن انسان بیماری های خاص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۸۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد ایرانی ها از بیماری های دهان و دندان رنج می برند

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی، در همایش پویش ملی سلامت دهان و دندان، گفت: بسیاری از بیماری‌ها از جمله فراموشی و سرطان بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

وی افزود: باید به سبک زندگی سالم برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیر در زمینه بیماری‌های دهان و دندان توجه شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: نباید فقط به شناسایی بیماری‌های غیر واگیر و درمان آن اکتفا کرد بلکه باید از ابتلای دیگر هم‌وطنان به این بیماری‌ها از جمله بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری کرد.

فرشیدی افزود: باید همانند غربالگری فشار خون و دیابت که پارسال در کشور انجام شد بیماری‌های دهان و دندان نیز در شبکه نظام سلامت غربالگری شود تا توجه مردم به این بیماری و روش‌های پیشگیری از آن جلب شود.

وی گفت: هزینه درمان بیماری‌های دهان و دندان بالاست زیرا در طول سال‌ها این بیماری‌ها ایجاد شده و درمان نشده باقی مانده است، از این رو باید به خود مراقبتی و توجه به سلامت دهان و دندان در برنامه سلامت خانواده توجه شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت در تأمین تجهیزات و پشتیبانی از ارتقای سلامت خانواده و افزایش سلامت دهان و دندان با هدف پیشگیری از ابتلاء به این نوع بیماری‌ها آماده همکاری است.

فرشیدی افزود: استفاده از هوش مصنوعی به ویژه برای تشخیص عکس‌های پزشکی در ارتقای سلامت دهان و دندان کشور مفید خواهد بود.

کد خبر 6100313 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد ایرانی‌ها از بیماری‌های دهان و دندان رنج می‌برند
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با بروز بیماری‌های قلبی
  • بیماری‌های دهان و دندان یکی از شایعترین بیماری‌های غیرواگیر است
  • ۵۰ درصد ایرانی ها از بیماری های دهان و دندان رنج می برند
  • این بیماری شایع‌ترین بیماری بشر است
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان از امروز
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان، از امروز
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم