Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@22:12:24 GMT

احیای هویت مذهبی مشهد را کلید بزنیم

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۸۶۹۴

احیای هویت مذهبی مشهد را کلید بزنیم

مشهد مقدس به دلیل جایگاه خاصی که به لحاظ وجود بارگاه منور حضرت رضا(ع) یافته و به‌عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی شناخته می‌شود، همچون سایر شهرهای مهم مسلمانان چون مکه مکرمه، مدینه، نجف، کربلا و... همواره مورد توجه و قضاوت نه‌تنها هموطنانمان که مردم مسلمان و غیرمسلمان سایر کشورهای دنیا بوده است.

در حالی دومین کلانشهر کشور از دیرباز به‌عنوان ویترین عملکرد مسئولان و دولتمردان مطرح بوده و کارنامه مسئولان بومی و مدیریت کلان کشور در ارتباط با این شهر زیر ذره‌بین دوست و دشمن قرار داشته و مورد ارزیابی و ملاک قضاوت در زمینه موفقیت یا ناکامی مدیریت اسلامی بوده است که متأسفانه در ادوار مختلف کم‌کاری‌های فراوانی در حوزه رسیدگی به مسائل و نیازمندی‌های این کلانشهر را شاهد بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم‌کاری و سوءمدیریت‌ها کار را به‌جایی رسانده که کاستی‌ها، مشکلات و نیازهای امروز مشهد بسیار بیشتر از هر مقطع زمانی در گذشته باشد. این در حالی است که مردم مشهد به امید بهبود اوضاع و شرایط، طی دهه‌های گذشته تاکنون به دنبال انتخاب نمایندگانی شایسته در نهادهای قانون‌گذاری ملی و محلی بوده‌اند تا شاید آن‌ها با محقق کردن شعارهای خود، دردی از آلام این شهر کاسته و مجاوران امام هشتم(ع) را در برابر میهمانان حضرتش سربلند گردانند.

متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است و نه‌تنها زمینه‌های پذیرایی درخور شأن از زائران مهیا نشده که کمر مجاوران نیز زیر بار هزینه‌های میزبانی هرروز خم‌تر از قبل شده و مشهدالرضا به جایگاه ملی و فراملی‌اش حتی نزدیک هم نشده است.

تخریب بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) که به بهانه توسعه و بهسازی، از اوایل دهه۵۰ آغاز و در طول زمان، به ساخت بناهای مدرن و بلندمرتبه منجر شده؛ تا جایی پیش رفته که امروزه علاوه بر تخریب ده‌ها بنای فرهنگی و تاریخی اطراف حرم مطهر، اصالت و ارزش‌های ایرانی، اسلامی مبلمان شهری مشهدالرضا نیز از بین رفته است.

این اتفاق هرچند از همان ابتدا مورد انتقاد دغدغه‌مندان، کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، معماری و شهرسازی و بزرگان حوزه دین، هنر، فرهنگ و تاریخ و دلسوزان بسیاری در سطوح مختلف اجتماعی و حکومتی قرار داشته است، اما به‌ویژه از دهه ۸۰ شمسی، تخریب حداکثری، محور عملیاتی مجریان طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر شد و با اجرای آن، بدون توجه به ضوابط و مصوبات بالادستی، بخش مهمی از میراث ملموس (بناها و مسیرهای تاریخی) و ناملموس(آیین‌ها و روابط اجتماعی) نابود و محلات تاریخی هسته مرکزی شهر با برج‌های مدرن تجاری، هتل‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه جایگزین شد. درحالی‌که این کلانشهر می‌توانست با بهسازی محیطی، به‌عنوان نماد یک شهر تاریخی اسلامی شیعی معرفی شود، اما برخی مدیران شهری بدون توجه به این الزامات، به اقدام‌های سوداگرانه خود پرداخته و تمامی موازین قانونی و شرعی را زیر پا گذاشتند.

بیشتر نمایندگان مردم نیز که همواره با شعار

حفظ و توسعه جایگاه مذهبی مشهد و رفع نیازهای زائران و مجاوران بر کرسی شورای اسلامی شهر تکیه زدند، علاوه بر سکوت و گاه همراهی با این جریان سوداگری، ضد هویت مذهبی شهر عمل کردند و در برابر بی‌مهری و بدعهدی‌های دولت نیز عملکرد قابل قبولی نداشته و جز معدود دلسوزانی که صدایشان به‌جایی نمی‌رسید، عمدتاً انفعال را پیشه خود ساخته بودند.

نتیجه آن شد که امروز کمتر اثری از وجهه زیارتی و مذهبی مشهدالرضا در این کلانشهر می‌توان یافت؛ در مقابل اما میلیاردها تومان از پول بیت‌المال برای مدرن‌سازی این شهر براساس الگوهای غربی هزینه شد و بسیاری تلاش کردند تا هرچه بیشتر گردشگری زیارت را در پایتخت معنوی ایران کمرنگ جلوه داده و دومین کلانشهر زیارتی جهان اسلام را به مدد جاذبه‌های دیگر توریستی، مسافر‌پذیر کنند.

این در حالی است که بیشتر کشورهای مسلمان جهان با استفاده از ظرفیت و جاذبه شهرهای مذهبی خود و فراهم آوردن زمینه‌های آسایش و رفاه هرچه بیشتر زائران در این شهرها، نه‌تنها رضایت شهروندان و زائران را فراهم کرده و به درآمدهای هنگفت و پایدار دست ‌یافته‌اند که در سطح جهانی نیز آبرویی برای خویش خریده‌اند.

کلام آخر اینکه تغییر رویه گذشته و التیام زخم‌هایی که بر پیکر مشهدالرضا ایجاد شده است، تنها با عزم و اراده‌ای سیاسی امکان‌پذیر خواهد بود و تردیدی نیست که پیگیری، تلاش و عزم جزم اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، زمینه تحقق این مطالبه بحق دلسوزان و علاقه‌مندان به اهل‌بیت(ع) و فرهنگ ایرانی، اسلامی را فراهم می‌سازد.

به همین خاطر تک‌تک شهروندان مشهدی وظیفه دارند با مطالعه و نگاهی دقیق به برنامه‌ها، توانمندی و اهداف نامزدهای ششمین دوره شورای اسلامی شهر، افرادی را به نمایندگی انتخاب کنند که جدا از جناح‌بندی‌های سیاسی، حزبی و جناحی، تنها دغدغه‌شان تقویت وجهه فرهنگی و مذهبی این شهر ملی و فراملی باشد و بخواهند و بتوانند با تمام وجود در راستای احقاق حق و گرفتن سهم واقعی مشهد از اعتبارات دولتی پای‌کار آمده و دلسوزانه برای احیای هویت ازدست‌رفته پایتخت معنوی ایران تلاش کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دولتمردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۸۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است

میرزا حسن زارع در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آنچه امروز در عرصه مدیریت نوین شهری، باید از سوی اعضای شوراهای شهر و روستا مورد ارزیابی قرار گیرد، توجه به موضوع زیباسازی شهرها و روستاها، پایبندی کامل به قوانین، آینده‌نگری و دوراندیشی، توجه به توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و رعایت استانداردها و ایمن‌سازی ابنیه‌ها، راهبرد حفظ و احیا معماری اسلامی و ایرانی، حفظ و توسعه فضای سبز و پاسداری از محیط زیست و مشارکت دادن جوانان در توسعه نشاط اجتماعی است.

وی ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر و روستا تجلی زیبایی از مردم سالاری دینی در عرصه مشارکت‌ها و شکوفایی‌های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی است که می‏‏‌توانند در نقش حلقه ارتباط با مردم به رشد و پیشرفت و پویایی بیشتر جامعه کمک کنند و در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری گردیده، نقش‌آفرین بهترین جلوه‌های وحدت و وفاق باشند.

زارع با بیان اینکه بی شک یکی از مهم‌ترین کانون‌های تبلور مشارکت عمومی در عرصه مدیریت شهری و روستایی، شوراهای اسلامی است، عنوان کرد: مردم شریف ایران اسلامی با انتخاب نمایندگان خویش در این شوراها، عملاً وکلای خویش را برای کمک به تسریع در روند رشد و پیشرفت جای جای این مرز و بوم مقدس تعیین نموده و تأثیرگذاری و نقش آفرینی خویش را در عرصه‌های مدیریت شهری و روستایی به احسن وجه، به منصه ظهور می‌رسانند.

رئیس شورای اسلامی استان یزد اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا، همواره یکی از کلیدی ترین بخش‌ها در کمک به بالندگی و آبادانی هر شهر یا روستا بوده و هر چه اعضای این شوراها با قانونمندی، تخصص، وقت گذاری و سخت کوشی و پرهیز از تعصبات محله‌ای با دلسوزی به ایفای نقش خطیر خویش بپردازند گامی بلند و پر اثر را در تعالی منطقه خویش برداشته و به وظیفه نمایندگی خویش به درستی عمل کرده‌اند.

زارع اظهار امیدواری کرد با همدلی و سختکوشی تمامی اعضا شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استات شاهد رشد و تعالی روز افزون استان یزد باشیم.

کد خبر 6091066

دیگر خبرها

  • پیام تبریک شورای هیئات مذهبی مازندران به مناسبت روز معلم
  • هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • وقوع ۵۲۲ فقره تصادف خسارتی در مشهد
  • مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است