Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به تشدید بیابان‌زایی‌ها در چند دهه اخیر گفت: افزون بر 46 درصد از کل استان سمنان که عمدتا اراضی فاقد پوشش گیاهی جنوب استان هستند، در معرض بیان‌زایی شدید قرار دارند.

جعفر مرادی حقیقی با اشاره به تقسیم‌بندی‌های چهارگانه شدت بیابانزایی در جهان افزود: در همین راستا مطالعه‌ای در سطح استان نیمه خشک و کویری استان انجام و شدت بیابان‌زایی‌های استان را در چهار کلاس بیابانزائی جهانی مورد بررسی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در سطح این استان در خصوص عوامل موثر و شدت بیابانزایی که در چهار کلاس بیابانزائی صورت گرفته بیش از 46 درصد از کل گستره استان سمنان در گروه مناطق با "شدت بیابانزائی خیلی شدید" قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از گروه "مناطق با شدت بیابان‌زایی خیلی زیاد" به عنوان دیگر گروه تقسیم‌بندی شدن در حوزه بیابان‌زایی در کلاس جهانی نام برد و تصریح کرد:13 درصد از گستره استان که عمدتا در حاشیه کویر و برخی مناطق کالپوش ، فرومد، غرب ایوانکی و ... قرار گرفته در این گروه تعریف شده است.

وی ادامه داد: همچنین بخش قابل توجه دیگری از کل استان نیز در گروه با شدت بیابان‌زایی متوسط قرار گرفته و براساس مطالعات انجام شده در استان قریب37 درصد کل استان سمنان در گروه با شدت بیابانزایی متوسط قرار دارد.

مرادی حقیقی از مناطق با شدت بیابانزائی کم به عنوان آخرین بخش از چهارگانه بیابان‌زایی نام برد و اضافه کرد: در مجموع چهار درصد از مساحت استان سمنان که عامل اصلی بیابانزائی در آن تخریب گیاه به واسطه چرای بی رویه وشیب زیاد اراضی است و مناطق آن عمدتا در بخش‌های شمالی استان قرار دارد در گروه مناطق با شدت بیابانزائی کم واقع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه 27 خرداد که مصادف 17ژوئن است روز جهانی روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی نامگذاری شده خاطرنشان کرد: سازمان ملل به منظور مقابله موثرتر با پدیده بیابان‌زایی در دنیا "کنوانسیون بین‌المللی مقابله با بیابانزایی" را ایجاد کرده و 195 کشور جهان و از جمله جمهوری اسلامی ایران نیز به آن پیوسته است.

وی با اشاره به تلاش‌های بین‌المللی کشورمان برای مقابله با بیابان‌زایی گفت: جمهوری اسلامی ایران سومین کشور امضاء کننده این معاهده بین‌المللی است که سال 75 در پاریس فرانسه منعقد شده است. ضمن اینکه جدا از اینکه دولت ایران رسما به این معاهده پیوسته، این کنوانسیون به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه براساس تعریف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، بیابان به مناطق دارای اقالیم خشک و فرا خشک که میزان متوسط بارندگی سالیانه آن کمتر از 150 میلی متر و درصد پوشش گیاهی چند ساله آنها کمتر از 5 درصد باشد اطلاق می‌شود اظهار کرد: بر همین اساس 5.2 میلیو.ن هکتار از مساحت استان سمنان که حدود نیمی از اراضی استان را تشکیل می‌دهد، فاقد پوشش گیاهی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: این اراضی بیشتر در بخش‌های جنوبی و شرق استان شامل کویر مرکزی، کویر حاج علیقلی، شق بیارجمند و واقع شده و دربرگیرنده  شوره زارها، کفه‌های رسی و نمکی ، سنگلاخ ، اراضی بدلند و ناهمواری‌های ماسه‌ای و … هستند.

حقیقی مرادی ادامه داد: علاوه بر وجود این گستره وسیع فاقد پوشش گیاهی در استان ، متاسفانه سطح بسیار زیادی از اراضی استان نیز که عمدتا در نواحی مرکزی استان واقع شده نیز دارای پوشش بسیار کم و ضعیف گیاهی هستند.

وی از سمنان به عنوان سومین استان بیابانی کشور نام برد و گفت: استان ما عمدتا دارای سیمای بیابانی است و از همین رو سال‌ها است که با اثرات ناشی از پدیده بیابان‌زایی دست و پنجه نرم می‌کند و متاسفانه هر ساله فرسایش بادی و عوارض ناشی از آن، خسارت بسیار زیادی را به تاسیسات اقتصادی و منابع زیستی آن وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه این مناطق کانون‌های بحرانی فرسایش بادی هستند بیان کرد: در مجموع یک میلیارد و 371 میلیون 675 هکتار از اراضی استان سمنان در 19 منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارند که بیش از 535 هزار هکتار آن به عنوان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شناخته می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یادآوری کرد: براساس مطالعات انجام شده، این کانون‌های بحرانی فرسایش بادی که سالانه بطور متوسط 330 میلیارد ریال خسارت به استان سمنان وارد می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بيابان زدايي سمنان منابع طبيعي مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان شدت بیابان استان سمنان فرسایش بادی پوشش گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۹۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

در وزن ۷۵- کیلوگرم ساندای مردان، سهیل موسوی ملی‌پوش آملی که ابتدا برابر رقیبش مراکش پیروز شده بود، امروز در نیمه نهایی حریفی از ترکیه را مغلوب کرد و راهی دیدار نهایی شد.

او در فینال با ارائه یک نمایش دلچسب مقابل ووشوکاری از چین، کشور میزبان به برتری دست یافت و مقتدرانه بر سکوی قهرمانی ایستاد.

پیش از این نیز ووشوکاران مازندرانی، معین تقوی در وزن ۹۰- کیلوگرم و صدیقه دریایی در وزن ۶۵- کیلوگرم، در مسابقات انتخابی جام‌جهانی ووشو چین به مدال طلا دست یافتند.

رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ از صبح روز پنجم اردیبهشت ماه با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت‌کننده از ۳۸ کشور جهان به میزبانی شهر جیانگ‌یئن در کشور چین آغاز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • تداوم آفتاب بر گستره آبادان و خرمشهر
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • اعلام هشدار نارنجی بارندگی در استان سمنان
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها