Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:39:23 GMT

یک قدم مانده به تکرار حضوری پر شور و شعورمند

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۶۰۴۴۸

یک قدم مانده به تکرار حضوری پر شور و شعورمند

به گزارش ایرنا انتخابات به عنوان نمایش جمهوریت، مردم سالاری دینی و نقش مشارکتی مردم در سطوح خرد و کلان مدیریتی کشور خیلی زود و در همان نخستین ماه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نمود یافت و امروز به ایستگاه سیزدهمین دوره انتخاب ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی رسیده است.

فراهم کردن شرایط یکسان برای شرکت افراد دارای صلاحیت در رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای و گزینشی آگاهانه از مهم‌ترین مولفه‌های اساسی انتخابات به عنوان نمایش و بروز اراداه ملی در ساختار نظام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرآیند انتخابات ۱۴۰۰ از ۲۰ اسفند ۹۹ با ثبت‌نام از داوطلبان کسب کرسی‌های شوراهای اسلامی کلید خورد و از ۲۱ اردیبهشت ماه با نام نویسی داوطلبان ورود به پاستور شوری مضاعف گرفت، با گمانه زنی‌های تایید یا رد صلاحیت‌ها ادامه یافت و تبلیغات انتخاباتی در رسانه‌ها، فضای مجازی و هر کوی و گذر رونق گرفت و در پایان کوشش‌های تبلیغاتی، این عرصه از ساعاتی پیش به میدان تصمیم‌گیری ملت و انتظار برای تکرار حضوری حماسه‌ساز بدل شده است.

حضور هر چه پرشور و شمارتر، سازنده‌تر و تصمیم هرچه سنجیده‌تر، آینده‌سازتر است؛ این دو مولفه اساسی، به اهمیت مشارکت حداکثری اقشار مختلف ملت به عنوان سند مقبولیت نظام و پشتوانه دولت و شورای منتخب  و انتخاب اصلح به عنوان تضمین‌کننده کارایی برگزیدگان اشاره دارد.

چرا حضور وظیفه‌ای ملی است؟

مشارکت پر شمار انتخاباتی دربیان مسئولان، فعالان سیاسی و اندیشمندان بوشهری از ۲ جنبه داخلی و بین‌المللی برای نظام جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت است.

بر این اساس تقویت اعتماد به نفس عمومی، فراهم آمدن پشتوانه قدرتمند مردمی برای فعالیت دولت و شوراها و حفظ وحدت و انسجام ملی از نتایج داخلی و تضمین امنیت ملی و اقتدار نظام، حفظ جایگاه مقتدر کشور در عرصه بین‌المللی، ناکامی دشمنان از تفرقه‌آفرینی‌های برنامه‌ریزی شده و نمایش مقبولیت و محبوبیت نظام اسلامی از پیامدهای مشارکت انتخاباتی ملت برای جایگاه ایران در عرصه بین‌الملل است.

رهبر معظم انقلاب در بیانی جان این کلام را اینگونه بیان کرده‌اند: حضور پرشور مردم در انتخابات تاثیر زیادی در قوت و توانایی‌های دولت منتخب دارد و موجب افزایش آبرو، امنیت و قدرت بازدارندگی کشور می‌شود.

چنانکه رئیس دانشگاه خلیج فارس به خبرنگار ایرنا گفت: نادیده گرفتن هر وجه از "جمهوری اسلامی" کلت آن را با چالش مواجه می‌کند، جمهوریت مبتنی بر رای مردم از ارکان حاکمیت ملی است و آینده ایران اسلامی در گرو صیانت از آن است.

به اعتقاد عبدالمجید مصلح مشارکت انتخاباتی از سویی فرصتی برای اعمال حق شهروندی و از سویی دیگر تلاشی برای نگهداری از حاکمیت ملی است و کاهش رای و مشارکت مردم، زمینه آسیب به هر دو ضلع اسلامیت و جمهوریت را فراهم می‌کند.

ثمره مشارکت حداکثری ملت در انتخابات برای دولت - و شورایی - که با شمارش برگه‌های رای شکل می‌گیرد، همراهی مردم به عنوان پشتوانه‌ای قدرتمند در تصمیم‌گیری و اجرای مصوبه‌ها در داخل کشور و افزایش اعتبار و اقتدار آن در عرصه جهانی است.

دولتی که برآمده از خواست هر چه عمومی‌تر مردم است، به این اعتبار ارزشمند توان تصمیم‌سازی و اجرا می‌یابد و برای تحقق خواست ملت در برابر دیگران خارجی قدرت پویش و چانه‌زنی می‌یابد.

دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی در استان بوشهر در گفت‌وگویی با ایرنا به تشریح این نکته به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای انتخاباتی پرشور پرداخت.

حمید تنگستانی گفت: دولتی که به پشتوانه مردم شکل می‌گیرد با پشتیبانی ملت در عرصه جهانی حاضر می‌شود  و به طور یقین این حضور می‌تواند قابلیتی مثبت در مقابل خواسته‌های ناهنجار بیگانگان باشد.

این فعال سیاسی بوشهری نیز مانند بسیاری دیگر از مسئولان و اندیشمندان سیاسی کشور معتقد است که دولت در صورت نبود این پشتوانه، در عرصه خارجی حضور موفقی نخواهد داشت، قدرت چانه زنی او در عرصه بین‌الملل کاهش می‌یابد و کارایی لازم را ندارد.

افزایش اقتدار نظام، حفاظت از امنیت کشور و ناکام گذاشتن دشمنِ نشسته به انتظار، از نتایج فرخنده انتخاباتی با مشارکت پر شمار مردم است که فعالان سیاسی و مسئولان بوشهری بر آن اتفاق نظر دارند و پیوسته در گفتار آنها نمود یافته است.

به بیان استاندار بوشهر مشارکت پرشور مردم در عرصه انتخابات ۱۴۰۰ بیانگر مردم سالاری دینی، تضمین کننده امنیت ملی و اقتدار نظام است.

عبدالکریم گراوند که در غالب نشست‌ها و مصاحبه‌های خود در یک ماه اخیر مردم را به این حضور پر برکت دعوت کرده، معتقد است در شرایط دشوار اقتصادی که دشمن طرح آن را ریخته است، مشارکت پرشور مردم در انتخابات پیش‌رو، می‌تواند ۱۴۰۰ را به سال ناامیدی دشمنان و امید آفرینی برای مردم بدل کند.

همانگونه که حضور حماسه‌گونه مردم نیروی محرکی قدرتمند برای کارایی دولت و شوراهای اسلامی است و همانگونه که اعتبار، مقبولیت و محبوبیت نظام اسلامی را در پیشگاه دیدگان جهانیان به نمایش می‌گذارد، سهل انگاری برای حضور فعالانه در این رویداد ملی می‌تواند تخریب‌کننده وجه نظام باشد و نیروی کافی را از ساختار مدیریتی حاکم برباید.

همه می‌آییم

به بیان رهبر انقلاب مشارکت بالا در انتخابات در درجه اول اهمیت قرار دارد و تحقق این مولفه که به تاکید و به تکرار در سخنان ایشان نمود یافته است.

اما این اساسی‌ترین رکن برگزاری و عیار اعتبار انتخابات زمانی محقق می‌شود که هیچ دسته و قشری از قلم نیفتند و این عرصه صحنه حضور هنرمندانه گروه‌های فکری و سیاسی گوناگون، گروه‌های دوگانه جنسیتی، قومیت‌های مختلف ایران و رهروان آیین‌ها و مذاهب متفاوت، زیر لوایی واحد باشد.

بوشهری‌ها عزم جزم کرده‌اند تا هشتگ "همه می‌آییم " را محقق کنند و هم کیشان، همفکران و هم جنس‌های خویش را نیز به این رویداد وطنی فرا بخوانند.

چنانکه امام جمعه اهل سنت گناوه به خبرنگار ایرنا گفت:  اهل سنت این شهرستان با بینش و آگاهی بالا همواره در عمر ۴۲ ساله نظام اسلامی در دشوارترین شرایط از اسلام و انقلاب پاسداری کرده‌اند و امروز نیز این راه را تداوم می‌بخشند. آنها همگام و همراه با دیگر اقوام و مذاهب در انتخابات فردا حضوری چشمگیر خواهند داشت و یک بار دیگر  اتحاد یکپارچه و غرور ملی خود را به نمایش می‌گذارند.

شیخ محمد فاروقی اظهار کرد: مشارکت نکردن و قهر با صندوق رای ریاست جمهوری و شوراها جلوی پیشرفت و توسعه کشور و شهر را می‌گیرد و لازم است هر ایرانی با حضوری فعالانه، آینده و سرنوشت خود و ملت را تضمین کند  چرا که در این صورت دولت آینده می‌تواند با فراغ بالی بیشتر در همه عرصه‌ها از جمله در ابعاد بین‌المللی و حل مسایل و مشکلات مردمی موفق‌تر و مقتدرتر عمل کند.

شماری از اهل سنت گناوه نیز در لبیکی به دعوت امامان جمعه و اندیشمندان سیاسی خویش، به ایرنا گفتند که آماده حضور در پای صندوق‌های رای هستند. عصاره کلام این بود که "برای جامه عمل پوشاندن به فرمان رهبری و برای تحقق حماسه سیاسی حضوری گسترده در این رویداد مهم سیاسی خواهیم داشت".

جابر ذعاب از مردم اهل سنت گناوه می‌گوید که جامعه اهل سنت این خطه ساحلی کشور همیشه وفادار به نظام جمهوری اسلامی بوده و هستند و در این انتخابات باز هم وفاداری خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی نشان می‌دهند.

او گفت: برخلاف تبلیغات دشمنان انقلاب اسلامی با همدلی و وحدت و همگام با برداران و خواهران شیعه دراین دوره از انتخابات شرکت و با آگاهی و بصیرت رای خود را که هر کدام از آن تیری بر قلب دشمن است، به صندوق ها می ریزیم.

جایگاه زنان از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سطح اجتماع و فعالیت‌های عمومی مشخص و بزرگ داشته شد تا کماکان و همواره گروهی که با درصدی کم یا بیش نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، تعیین کننده کارزارهای انتخاباتی باشند؛ از همین روست که توجه به این جامعه ۵۰ درصدی کشور و حل مسائل آنها، در همه مناظره‌ها، میتینگ‌ها و تبلیغات انتخاباتی یکی از محورهای همیشگی بوده است.

در انتخابات پیش رو سهم جامعه زنان بوشهر از نامزدهای ورود به شوراهای شهر و روستا نزدیک به ۷ درصد است و ۳۶۹ هزار و ۱۴۹ نفر معادل ۴۷ درصد واجدان شرایط شرکت در رای‌گیری را این گروه تشکیل می‌دهند.

 مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر می‌گوید: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از بهترین فرصت‌های پیگیری مطالبه‌های بانوان است و حضور آنها در این عرصه موقعیتی فراهم می‌کند تا خواست‌های خود را بهتر و با قدرت بیشتری پیگیری کنند.

مریم آذر شب  اظهار کرد: زنان جامعه ۵۰ درصدی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و با اجماع بر یک نامزد می‌توانند نتیجه انتخابات را تغییردهند؛ به طور یقین این حجم از نقش وتاثیر، برهیچ یک از نامزدهای انتخابات پوشیده نیست.

او با توضیح برخی از خواسته‌ها و تشریح جایگاه زنان در جامعه، تاکید کرد:  بانوان، همیشه تاریخ این مرز و بوم، دوشادوش مردان درتمامی میدان‌ها حضورداشته‌اند وهیچ قدرتی نخواهد توانست بر نقش و حضور آنها دراین سرزمین، قلم نادیده گرفتن بکشد.

همین‌طور اندیشمندان و فعالان بسیاری در استان بوشهر بر اهمیت حضور سلیقه‌های فکری گوناگون در حماسه‌سازی روز جمعه تاکید کردند و از هدف یکسانی یاد کردند که فصل الخطاب همه جریان‌های سیاسی کشور است؛ پایبندی به نظام و تلاش برای عزت و اقتدارمندی آن.

انتخابی اصلح؛ رمز کارآمدی

رکن دوم انتخاباتی سازنده در واژه انتخاب خلاصه می‌شود؛ آنجا که آگاهی و سنجشگری، مشورت و کوشش و صلاح و مصلح با آن همراه شود. رهبر انقلاب اسلامی پس از تاکید بر مشارکت بالا در انتخابات، "انتخاب مطلوب و خوب" را مورد تاکید قرار داده‌اند.

ایشان معتقدند: دولتی باید تشکیل شود که دارای کفایت و مدیریت، با ایمان، لبریز از امید و معتقد به توانمندی‌های داخلی باشد چرا که اگر مسئولان دولتی ناامید باشند کاری از پیش نمی‌رود.

تخصص، توان اجتماعی و ذاتی، سواد علمی و عملی، برنامه‌مندی، پایبندی به نظام اسلامی، مردمی بودن و رعایت صداقت گفتار در برابر مردم از پرتکرارترین ویژگی‌هایی است که مسئولان و اندیشمندان بوشهری در بیان ویژگی‌های یک انتخاب اصلح بیان کردند.

اما نقطه مشترک اظهار نظر آنها تلاش برای یافتتن چنین انتخابی و افزایش آگاهی خود و پرهیز از گزینشی احساسی است.

حجت‌الاسلام عباس دشتی، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان بوشهر در گفت‌وگویی انتخاباتی با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مردم با انتخاب فردی اصلح می‌توانند در تعیین سرنوشت خود و کشور خود نقش آفرینی کنند و با رائی آگاهانه کشور را در مسیر پیشرفت و حل مشکلات قرار دهند.

بوشهر یکپارچه آماده برای حماسه‌ای دیگر

حالا مسئولان از آمادگی کامل بوشهر برای برگزاری انتخاباتی پر شور و سالم خبر می‌دهند که چشم‌ها را به خود خیره خواهد کرد و اگر به زینت آگاهی و شعور سیاسی نیز آراسته باشد آینده‌ای رقم می‌زند امیدآفرین.

چنانکه رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر اعلام کرد: انتخابات ریاست جمهوری در ۶۸۰ شعبه ثابت و ۱۹۸ شعبه سیار و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۹۱۷ شعبه اخذ رای برگزار می‌شود و با هدف ایجاد نظم حداکثری و برگزاری انتخاباتی سالم ۲۵ هزار نفر از عوامل اجرایی، اعضای شعب، بازرس و ماموران نیروی انتظامی در برگزاری این رویداد مهم همکاری می‌کنند.

علاوه بر۵ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، به گفته محمدتقی ایرانی ۸۶۸ نامزد برای راه‌یافتن به شوراهای اسلامی شهر و ۲ هزار و ۶۱۴ نامزد برای تصدی کرسی‌های شوراهای روستایی استان بوشهر با یکدیگر رقابت می‌کنند تا۷۹۷ هزار و ۹۵۱ بوشهری از میان آنها دست به انتخاب بزنند.  

فردا از ساعت ۷ صبح در جمعه‌ای حماسی شاهد تکرار حضور بوشهری‌های همیشه پایبند به نظام اسلامی و وطن خواهیم بود. شوری شعورمند که انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر و سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را در کرانه خلیج فارس به یاد ماندنی می‌کند.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ بوشهر ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ بوشهر ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر انتخابات ۱۴۰۰ بوشهر ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شوراهای اسلامی شهر انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ریاست جمهوری استان بوشهر نظام اسلامی مشارکت پر اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۰۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهایت تاثیر گذاری را در اجرای شعار سال خواهیم داشت

حسنعلی محمدی نماینده مردم فسا در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اولویت های مجلس دوازدهم گفت: یکی از مسائل مهم و محوری ترین موضوعی که باید در مجلس دوازدهم مد نظر قرار بگیرد موضوع اقتصاد و معیشت مردم است که به شخصه معتقدم با محور قرار دادن این موضوع آن را باید در مجلس دوازدهم جلو ببریم. همچنین باید در اجرای شعار سال که ایجاد جهش تولید با مشارکت مردم است، نهایت تاثیر گذاری را داشته باشیم و این در دستور کار کمیسیون تخصصی قرار بگیرد و با توجه به توان و تخصص خود در ایفای نقش نمایندگی مجلس به نحو احسن اقدام کنم.

وی با اشاره به محرومیت حوزه انتخابیه خود گفت: محرومیتی که در مناطق ما وجود دارد ابتدا به این دلیل است که شهرستان ما قطب خدماتی در استان است و صنایع زود بازده‌ای که مغفول مانده است، باتوجه به آمایش سرزمینی بر روی آنها برنامه ریزی کرده‌ایم و صنایعی که به صورت ناتمام مانده با مشارکت و مشورت گرفتن از اهل فن آنها را فعال کرده‌ایم تا اشتغالزایی بسزایی به همراه داشته باشد.

این نماینده مجلس دوازدهم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه لزوم وحدت در میان نمایندگان، گفت:  مبنا و اصلی را مقام معظم رهبری ترسیم کردند مبنی بر اینکه نباید شیرینی انتخابات را به کام مردم تلخ کرد و اگر شایستگی‌ها و تخصص افراد به درستی مد نظر قرار بگیرد قطعا فردی انتخاب خواهد شد که می‌تواند مفید باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • لزوم پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آستانه دور دوم انتخابات
  • رائفی پور برای دور دوم انتخابات مجلس لیست می‌دهد؟
  • برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی در لرستان
  • نهایت تاثیر گذاری را در اجرای شعار سال خواهیم داشت