Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد محبی  پیرامون روز بزرگداشت حضرت «احمدبن موسی (ع)» ملقب به شاه چراغ گفت: ششم ماه ذی العقده را به عنوان روز بزرگداشت شاه چراغ نامیده اند، حضرت «احمد بن موسی (ع)» که با عنوان شاهچراغ، سیدالسادات شناخته می‌شوند پسر ارشد «امام موسی (ع)» هستند.

تلاش حضرت «احمد بن موسی (ع)» در معرفى ولى زمان خود

وی در همین راستا ادامه داد: حضرت «احمدبن موسی (ع)» در دامن زنی پاک سرشت بزرگ شدند لذا احترام به ولایت برای ایشان در صدر همه امور قرار داشت ایشان پس از شهادت «امام موسی کاظم (ع)» در معرفی، ولی زمان به جامعه اسلامی کوتاهی نکردند و به «امام رضا (ع)» کمک کردند تا ایشان بتوانند در بین دوستداران اهل بیت به عنوان امام جانشین بعد از «امام موسی کاظم (ع)» شناخته شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

ماجرای ورود حضرت احمد بن موسی (ع) به ایران چه بود؟ / شاهچراغ؛ روشنی‌بخش سرزمین شعر و ادب

محبی پیرامون هجرت حضرت «احمد بن موسی (ع)» به شیراز بیان کرد: پس از حرکت «امام رضا (ع)» به سمت ایران و به تهدید مامون؛ حضرت «احمد بن موسی (ع)» را برای دیدار با بردار و، ولی زمان خود یعنى «امام رضا (ع)» به سوی مرو کشاندند، اما رویداد‌ها و اتفاقات نشان می‌دهد ایشان نتوانستند برادر بزرگوار خود را ملاقات کنند و در مسیر مدینه به مرو در شهر شیراز به دست دشمنان به شهادت رسیدند.

 روشنایی چراغ‌ها

وی دلیل شهرت حضرت «احمد بن موسی (ع)» با عنوان شاه چراغ را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: تا زمان امیر عضدالدوله دیلمی کسی از مقبره حضرت «احمد ابن موسی (ع)» اطلاعی نداشت و آنچه روی قبر را پوشانده بود تپه گلی بیش به نظر نمی‌رسید، در اطراف آن تپه خانه‌های متعدد ساخته و مسکن اهالی آن منطقه بود از جمله پیرزنی در پایین آن تپه خانه‌ای گلی داشت هر شب جمعه نزدیک سحر می‌دید که چراغی در نهایت روشنایی در بالای تپه خاکی می‌درخشد و تا طلوع صبح روشن است، این پیرزن چندین شب بالای تپه را نگاه کرد و دید که روشنایی چراغ به همین کیفیت ادامه دارد، با خود اندیشید شاید در این مکان، مقبره یکی از امامزادگان یا اولیاءالله باشد، بهتر آن است که امیر عضدالدوله را بر این امر آگاه نماید، هنگام روز پیرزن به همین قصد به سرای امیر عضدالدوله دیلمی رفت و کیفیت آنچه را دیده بود به عرض وی رسانید، امیر و حاضرین از بیان این پیرزن متعجب شدند. درباریان که این موضوع را باور نکرده بودند، هر کدام به سلیقه خود چیزی بیان کردند. اما امیر گفت: اولین شب جمعه شخصاً به خانه پیرزن می‌روم تا از موضوع آگاه شوم.

وی در همین راستا ادامه داد:، چون شب جمعه فرا رسید امیر عضدالدوله به خانه پیرزن آمده و دور از خدم و حشم آنجا خوابید و به پیرزن فرمود هر وقت چراغ روشن گردید مرا بیدار کن. چون ثلث آخر شب شد پیرزن بر حسب معمول روشنایی پرنوری قوی‌تر از دیگر شب‌های جمعه مشاهده کرد و از شدت شعفی که به وی دست داده بود نزد امیر عضدالدوله آمده و بی‌اختیار سه مرتبه فریاد زد: «شاه! چراغ» و از آن شب به بعد مقبره حضرت «احمد ابن موسی (ع)» به شاهچراغ مشهور گردید.

ترس از قدرت یاران «امام رضا (ع)»

وی در مورد علت شهادت حضرت «احمد بن موسی (ع)» بیان کرد: ترس مامون از شیعیان سبب شد به محض شنیدن خبر حرکت حضرت «احمد بن موسی (ع)» و جمعی از نزدیکان و شیعیان لرزه بر اندام مامون بیفتند و برای حفظ منافع شخصی و تاج و تختش دستور دارد در هرکجا که می‌توانند جلو حرکت کاروان حضرت «احمد بن موسی (ع)» را بگیرند به عبارت دیگر مامون ترسید که اگر چنین جمعیتی از بنی هاشم و دوستداران و فدائیان «امام رضا (ع)» به مرو بیایند «امام رضا (ع)» در پایتخت مامون به قدرت مردمى خواهد رسید و امکان نابودی تاج و تخت مامون فراهم خواهد شد.

شهادت حضرت «احمد بن موسی (ع)»

وی پیرامون برخورد دشمنان با حضرت «احمد بن موسی (ع)» ابراز کرد: وقتی حضرت «احمد بن موسی (ع)» به همراه تعداد کمی از یاران و همراهان وارد شیراز شدند به خانه یکی از شیعیان در منطقه رفتند و در خانه این شخص مخفی شدند و شب و روز را به عبادت می‌گذرانیدند، اما جاسوسان مکان حضور حضرت «احمد بن موسی (ع)» را شناسایی و به حاکم منطقه اطلاع دادند حاکم که دستور قتل این امامزاده را صادر کرده لذا سپاهیان خود را برای محاصره خانه فرستاد و نبردی بین مسافران و مأموران حکومت در گرفت و سید احمد با شهامت و شجاعت هاشمی به دفاع از خود و همراهان پرداخت، اما دشمنان وارد خانه‌ای که حضرت «احمد بن موسی (ع)» در آن پناه برده بودند شدند و پس از تلاش فراوان با شمشیری بر سر او ضربه‌ای وارد کردند سپس به دستور حاکم وقت خانه را بر روی بدن شریف ایشان خراب کردند و ایشان برای سال‌ها زیر آوار باقی ماند تا مکان ایشان شناسایی شد.

اطاعت از، ولی زمان

محبی پیرامون اهمیت ولایت مداری خاطر نشان کرد: حضرت «احمد بن موسی (ع)» مطیع امر، ولی زمان خود یعنی برادر بزگوارشان «امام رضا (ع)» بودند و در این مسیر نیز به شهادت رسیدند از سوی دیگر دسیسه شیطانی مامون برای دور نگهداشتن «امام هشتم (ع)» از دوستداران، یاران و مردم سبب شده تا به شهادت بسیاری از دلدادگان «ائمه معصومین (ع)» ختم شود توجه به سیره زندگی این بزرگان و اهداف والای این بزرگوران امری مهم و قابل توجه است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شاه چراغ احمد بن موسی شاه چراغ امام رضا ولی زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۰۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی

محمد جلال‌مآب، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در حاشیه بازدید شیخ عبدالمهدی کربلایی متولی شرعی حرم امام حسین(ع) از مراحل پیشرفت طرح توسعه حرم که با همت مهندسان، استادکاران و هنرمندان ایرانی در حال ساخت است، گفت: فاز نخست طرح جامع توسعه حرم امام حسین(ع) مزین به نام صحن و شبستان حضرت زینب(س) بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: براساس طرح صحن حضرت زینب(س)، ساخت چهار شبستان در تراز رو و زیرسطحی به‌نام‌های شبستان حضرت علی اکبر(ع)، شبستان امام حسین(ع)، شبستان باب القبله و شبستان عقیله در حال اجراست.

جلال‌مآب گفت: از این تعداد، شبستان حضرت علی اکبر(ع) در روبه‌روی خیمه‌گاه حسینی و به مساحت حدود دو هزار و ۸۰۰ مترمربع در طبقه همکف قرار دارد و سه شبستان دیگر در تراز زیر سطحی ساخته می‌شود.

به گفته وی، شبستان عقیله به مساحت دو هزار مترمربع در شمال ساختمان مقام حضرت زینب (س)، شبستان امام حسین(ع) به مساحت چهار هزار و ۸۰۰ مترمربع در جنوب ساختمان مقام و شبستان باب القبله به مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع در جنوب درب باب‌القبله حرم مطهر همگی در تراز زیر سطح در حال ساخت است.

وی درباره سایر طرح‌ها و اقدامات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، گفت: این تشکل مردم نهاد با پشتیبانی خیران و نذر دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام، بیش از ۱۸۰ طرح مرمت، بازسازی، خدماتی ـ رفاهی و توسعه‌ای را در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، بلد، مسیب عراق و سوریه به اتمام رسانده یا در دست اجرا دارد.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات یادآور شد: حدود یک سال است که طرح توسعه حرم امام علی(ع) در نجف اشرف مزین به نام صحن و شبستان حضرت زهرا سلام الله به مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع به اتمام رسیده و اکنون در حال بهره‌برداری است.

وی‌ گفت: در کاظمین نیز طرح توسعه زیرسطحی مزین به نام شبستان حضرت امام محمد باقر(ع) به متراژ پنج هزار متر مربع طراحی شده و در حال اجراست.

جلال‌مآب گفت: پروژه استحکام بنای حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام در سامرا نیز براساس دانش فنی روز و مهندسی پیشرفته در حال انجام است.

براساس این گزارش، علاقه‌مندان به مشارکت در طرح توسعه حرم‌های مطهر در عتبات می‌توانند به تارنمای ستاد توسعه و بازسازی عتبات و قسمت پرداخت آنلاین به نشانی https://atabat.org/fa/onlinepayment/form مراجعه کرده و کمک‌های خود را به میزان دلخواه اهدا کنند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی
  • اصلاح هندسی چهارراه خیابان داوران و جلال آل‌احمد در اراک
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد