Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:21:31 GMT

کارگاه ساخت تنور سنتی در آستارا گشایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۶۱۴۱۳

کارگاه ساخت تنور سنتی در آستارا گشایش یافت

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا روز پنجشنبه در آئین افتتاح کارگاه ساخت تنور سنتی در روستای عنبران این شهرستان گفت: این کارگاه با همت بخش خصوصی و به صورت خانگی راه اندازی شده و از سوی اداره میراث فرهنگی برای توسعه و رونق آن، تسهیلات بانکی اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجتبی آبروشن سفال و تنور را از دست آفریده های قدیمی آستارا عنوان و با اشاره به ضرورت احیاء و حفظ صنایع دستی اصیل و بومی منطقه، نسبت به همکاری با هنرمندان صنایع دستی در راستای اشتغال و درآمدزایی قول مساعد داد.

سید رضا میرنظری مسئول گروه جهادی زنده یاد سید علی اصغر میرنظری در این آئین گفت: هزینه راه اندازی کارگاه از سوی این گروه جهادی تامین شده است و بسیج هنرمندان، حوزه علمیه و گروه جهادی شهید فارسی شرکت انبارهای عمومی گمرک نیز در این خصوص همکاری کرده اند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از کارگاه گفت: این کارگاه با تلاش تنها بانوی سفال ساز آستارا ایجاد شده و متاسفانه این قبیل رشته های صنایع دستی در حال انقراض است و باید برای حفظ و احیاء از آنها حمایت شود.

غلامرضا مرحبا افزود: قبل از فراوانی لوازم آشپزخانه فعلی، وسایل آشپزخانه اغلب سفالین بود و به دست مردم محل ساخته می شد و در معاملات و بازارهای محلی نیز به خوبی خرید و فروش داشت.

وی احیای صنایع دستی محلی را ظرفیتی برای کارآفرینی، درآمدزایی و رونق گردشگری دانست و از فعالان این عرصه خواست علاوه بر برندسازی و تبلیغ آثار خود در شبکه های اجتماعی، با برپایی نمایشگاه ها در مبادی ورودی آستارا، از این ظرفیت برای جذب گردشگر و مسافر و درآمدزایی استفاده کنند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده است و بیش از یکهزار هنرمند در ۱۵ رشته صنایع دستی در آن فعالیت می کنند.

برچسب‌ها سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها گردشگری آستارا تسهیلات ارزان قیمت مقام معظم رهبری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها گردشگری آستارا سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها گردشگری آستارا تسهیلات ارزان قیمت مقام معظم رهبری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۱۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ موسوی با بیان اینکه سالانه هفت هزار تن آثار مسی در استان تولید می‌شود، گفت: این میزان تولیدات توسط سه هزار هنرمند فعال در حوزه مسگری انجام می‌شود و همچنین سه هزار هنرمند نیز در زمینه چاقوسازی و دیگر رشته‌ها فعال هستند.

وی در ادامه به فعالیت حدود چهار هزار گیوه دوز در استان اشاره کرد و افزود: هنرمندان گیوه دوز به صورت خانواری در امر تولیدات این هنر دستی فعال هستند که مشارکت قشر‌های مختلف مردم در حوزه صنایع دستی را نشان می‌دهد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم این اداره کل در سال جهش تولید با مشارکت مردم، حمایت از هنرمندان صنایع دستی است، گفت: هم اکنون مواد اولیه رشته‌های هنری نظیر مس و ملیله، گران بوده که در حد توان خود حمایت‌های لازم را برای تهیه آنها در دستور کار قرار داده ایم.


وی با بیان اینکه این اداره کل در سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وام به متقاضیان صنایع دستی پرداخت کرد، افزود: در مجموع با احتساب اعتبارات سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، این تسهیلات به حدود ۸۰۰ متقاضی اعطاء شد.

موسوی با تأکید بر اینکه پرداخت وام به هنرمندان صنایع دستی در راستای رونق بخشی به کار آنها و تهیه مواد اولیه و خرید تجهیزات انجام می‌شود، گفت: ایجاد اشتغال در بخش صنعت هزینه‌های بالایی دارد، اما در حوزه صنایع دستی با مبلغ کمتری می‌توان اشتغالزایی کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه سود بانکی تسهیلات پرداختی چهار درصد و به نوعی قرض الحسنه است، ادامه داد: این نوع تسهیلات برای ایجاد اشتغال خانگی صنایع دستی نقش اساسی دارد و می‌تواند اثرگذاری بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در تحقق نامگذاری شعار سال بسیار موثر است، افزود: طبق پیش بینی‌ها اشتغال صنایع دستی استان طی امسال به حدود ۷۰۰ نفر خواهد رسید.

موسوی با بیان اینکه مهمترین عامل رونق صنایع دستی، توجه به صادرات است، گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما طی امسال صادرات محصولات صنایع دستی به ویژه در حوزه مس، چاقو و ملیله از طریق گمرک استان است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: هدف این اداره کل صادرات تجمیعی محصولات مختلف صنایع دستی استان است و برنامه ریزی‌ها بر این موضوع مهم بیشتر متمرکز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»