Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-28@21:25:18 GMT

انتخابات 28 خرداد با الهام از عطار نیشابوری!

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۶۳۶۷۴

انتخابات 28 خرداد با الهام از عطار نیشابوری!

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- دو ماه پیش و در 22 فروردین 1400 در متنی دربارۀ شیخ فرید‌الدین عطار نیشابوری به آثار مختلف او اشاره شد و از جمله به «تذکره‌الاولیا»ی او که با تصحیح و مقدمۀ بی نظیر استاد شفیعی کدکنی جلوه‌ای دیگر پیدا کرده است.



  در آن متن چند سطر از همان آغاز تذکره‌الاولیا نقل شد و با این که سلسله مطالبی که زیر عنوان «یک جرعه از اقیانوس فرهنگ و ادبیات ایران» ارایه می‌شود هیچ ارتباطی با سیاست ندارد و نویسندۀ این سطور به قصد لذت خود و مخاطبان، گریزی به آن عرصه ها می‌زند از گفت و گوی امام صادق با ابوحنیفه این برداشت صورت پذیرفت که انتخابات 70 روز بعد مد نظر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



  حال آن که در 22 فروردین 1400 و در آن متن مطلقا چنین قصدی در میان نبود اما اکنون - ساعاتی مانده به متفاوت‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی و چه بسا متفاوت‌ترین انتخابات تاریخ ایران- مجددا همان سطور را نقل می‌کنم با تأکید بر این که این بار قصدی کاملا سیاسی در میان است:

  «اگرچه شیخ فرید‌الدین عطار از حیث مذهبی سنی بود و شیعه نبود (شیعیان قبل از صفویه هم غالبا هفت امامی بودند نه 12 امامی) اما جالب است که تذکره‌الاولیا را با امام جعفر صادق علیه‌السلام شروع می‌کند و البته در ادبیات آنان: «صادق، رضی‌الله عنه» و این حکایت را در همان آغاز آورده است:

"نقل است که صادق از ابوحنیفه پرسید: عاقل کیست؟ گفت آن که تمیز کند میان خیر و شر. صادق گفت: بهایم [چهارپایان] نیز توانند تمیز دهند میان آن که او را بزند و آن که او را علف بدهد. ابوحنیفه گفت: نزدیکِ تو عاقل کیست؟ صادق گفت: آن که تمیز کند میان دو خیر و شر و "خیرالخیرین" را اختیار کند و از دو شر، "خیرالشرین" را برگزیند.

یعنی تشخیص خیر از شر، مصداق عقل و عاقلی نیست. چون حیوان هم خیر و شر را تا حدی تشخیص می‌دهد. عقل آن است که بین دو خیر بتوانی خیر خود را تشخیص دهی و مهم‌تر این که بین دو "شر"، خیر خود را بیابی."

  لطفا به عطار نگویید ما کاری به خیر و شر نداریم. به نظارت استصوابی کار داریم که با حذف کاندیداها به ما توهین کرده چون در زمان عطار هنوز این گوه نظارت، اختراع نشده بود!

  همچنین لطفا به عطار نگویید صفوف انتخابات برای صدا و سیما مهم‌تر است تا نتیجه چون ممکن است عطار بگوید: ولی این صف‌ها خواه ناخواه به خاطر انتخابات شوراها شکل می‌گیرد. ( زمان عطار شورا نبود که!)

  این را هم به عطار نگویید که می خواهیم «نه» بگوییم که ممکن است به شما بگوید شاید بهای این نه، ناچار شدن به سال ها آری باشد به آنچه نمی پسندید!

  بزرگِ بزرگان عرفان ما مولاناست. مولانا یعنی خداوندگار. همین خداوندگار می‌گوید «هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم» و همان عطار می‌گوید: تمیز (تشخیص) میان خیر و شر یا «خیر‌الخیرین» از همه برمی آید.  عقل آن است که باید «خیر الشرین» را برگزید.

  راستی به نظر شما اگر شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در انتخابات کاندیدا می شد شورای نگهبان، صلاحیت او را احراز می کرد و اگر احراز نمی‌کرد حاضر می‌شد دلیل آن را اعلام کند؟!

* منظور از خیر و شر دست کم نزد نویسنده تصور غالب بد و بدتر نیست. چرا که اساسا با چنین توصیفی دربارۀ افراد موافق نیست منظور نزدیک و دور بودن به باورها و سایقه هاست.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: خیر و شر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۳۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

«نکوسی زولیولیله ماندلا» و نماینده مجلس آفریقای جنوبی و نوه نلسون ماندلا رهبر سابق آفریقای جنوبی که به منظور گفت‌وگو درباره موضوع فلسطین و تحولات تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از ۷ اکتبر (۱۵مهر) به استانبول سفر کرده است، افزود:‌ مساله فلسطین در قلب شهروندان جمهوری آفریقای جنوبی قرار داشته و دارد.

وی افزود: نلسون ماندلا پدربزرگ من که بنیانگذار دموکراسی در آفریقای جنوبی است در سفرهای خود به غزه در سال های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۷ گفت که آزادی مردم آفریقای جنوبی بدون آزادی مردم فلسطین کامل نخواهد شد.

نکوسی ماندلا ادامه داد: نلسون ماندلا این تعهد را به فلسطینی ها داد و به همین دلیل ما در آفریقای جنوبی به دفاع از مسائلی که او نمایندگی و از آن دفاع می کرد، ادامه می دهیم.

وی افزود: نلسون ماندلا همبستگی و حمایت از مبارزات مردم فلسطین علیه اشغالگران را بزرگ‌ترین مسئله اخلاقی زمان ما می‌دانست.

ماندلا به اهمیت طرح بین المللی «ناوگان آزادی» که قرار است کمک های بشردوستانه را از ترکیه به غزه منتقل کند، اشاره کرد و افزود: «ناوگان آزادی» حرکتی در راستای اجرای تصمیم دیوان بین المللی دادگستری است که بر اساس آن کمک‌های بشردوستانه باید کاملا آزادانه وارد غزه شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آغاز مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری از اوایل خرداد
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری اوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری دراوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • وعده صادق الهام‌بخش بودن خون شهیدان مقاومت را در به میدان آمدن دانشجویان ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا می‌بینیم
  • جنگ بر سر صندلی «شماره یک»؛ همه در برابر قالیباف!
  • جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!
  • محتمل‌ترین زمان برای برگزاری انتخابات فدراسیون دوومیدانی
  • نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست