Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@21:34:40 GMT

مجازات جرم توهین در قانون ایران

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۶۴۹۹۵

مجازات جرم توهین در قانون ایران

در این مقاله سعی داریم به شما عزیزان مجازات شروع به جرم توهین را توضیح دهیم.به شما پیشنهاد میکنیم قبل از هرچیزی به مقالات توهین و مراحل شکایت جرم توهین در همین وبسایت مراجعه کرده و آن را مطالعه کنید. - اخبار بازار -

همانطور که میدانید توهین جرمی است قابل گذشت که تعقیب آن با شکایت شاکی خصوصی آغاز و با رضایت شاکی خصوصی تمام میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این مقاله ما سعی داریم به شما بگوییم که شروع به توهین چه جرمی است و مجازات آن چیست و چگونه محاسبه میشود.

برای مشاور حقوقی شروع به جرم توهین با شماره های موجود در وب سایت adlmehvar.com  تماس بگیرید و یا با وکیل کیفری باتجربه  گروه وکلای عدل محور در ارتباط باشید.

توهین چیست

همانگونه که گفته شد جرم توهین جرمی است قابل گذشت که تعقیب آن با شکایت شاکی خصوصی شروع و در صورت رضایت شاکی خصوصی به اتمام میرسد و همانند تمامی جرائم دیگر دارای سه رکن مادی – معنوی – قانونی میباشد.

جرم توهین در ماده 608 قانون مجازات اسلامی تعزیرات تعریف شده است.به این صورت که در متن ماده آمده است " توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد مجازات شلاق تا (74) ضربه و یا پنجاه هزار‌تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود "

اما باید به شما بگوییم که توهین دارای انواع مختلفی میباشد همانند توهین به نظامات دولتی – توهین به رهبری – قذف و ... که هرکدام احکام و مجازات های مخصوص به خودشان را دارند و برخی قابل تخفیف و تعویق و تعلیق هستند و برخی دیگر همانند قذف در زمره حدود الهی قرار میگیرند و قابلیت تخفیف نیز ندارند.

بر اساس آنچه که در ماده 608 تعریف شده است توهین حتماً باید دارای شرایطی خاص باشد.نظیر آنکه حتماً توهین باید با فعل صورت گیرد ، حتماً باید عمل ارتکابی موهن باشد و اهمیتی ندارد که فعل انجام شده و یا کلمه توهین آمیز حقیقت داشته و یا نداشته باشد و صرف ناراحت شدن کسی که به او توهین شده ، کافی میباشد.

مجازات جرم توهین

مجازات جرم توهین مطابق ماده 608 قانون مجازات اسلامی تعزیرات مصوب 1375 ، مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی میباشد.

اما پس از تصویب قانون کاهش مجازات های حبس تعزیری ، مطابق بند ج ماده 1 این قانون ، مجازات موضوع ماده 608 قانون مجازات اسلامی تعزیرات مصوب 1375 به جرای نقدی درجه شش تغییر یافت و مجازات شلاق از آن حذف گردید.

همچنین مطابق ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 ؛ جزای نقدی درجه شش ، جزای نقدی بیش از بیست ملیون ریال (20.000.000 ریال) تا هشتاد ملیون ریال (80.000.000 ریال) میباشد.

مجازات شروع به جرم توهین

شروع به جرایم مطابق ماده 122 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 تعریف میشود.به جرایمی شروع به جرم گفته میشود که مرتکب قصد انجام جرم تام را داشته باشد اما به دلیلی خارج از اراده وی ، نیل به قصد و هدف وی محقق نشود.

حال پس از تغییر مجازات ماده 608 قانون مجازات اسلامی تعزیرات به جزای نقدی درجه شش ، مجازات شروع به جرم توهین نیز مطابق ماده 122 تغییر خواهد کرد و مطابق بند های سه گانه ماده 122 محاسبه خواهد شد.

برای مشاور حقوقی جرم توهین و فحاشی با شماره های موجود در وب سایت عدل محور تماس حاصل فرمایید و یا با وکیل متخصص در ارتباط باشید.

"این مطلب تبلیغاتی است"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماده 608 قانون مجازات اسلامی تعزیرات شاکی خصوصی مطابق ماده جزای نقدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۴۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطا از مردان، تنبیه برای زنان! از تغییر قانون مهریه تا محرومیت از حضور در ورزشگاه

به گزارش جماران؛ کامبیز نوروزی حقوقدان در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

   ۱-از حساب زنان بذل و بخشش می‌کنند و حقوق زنان به فراموشی می‌رود.

حسن نوروزی(نماینده مجلس): اجرای طرح اصلاح قانون مهریه ۳۵ هزار زندانی را آزاد می‌کند.

 

 این همه که قانونی‌ترین و حلالترین و شرعی‌ترین حق زنان، یعنی مهریه را بذل و بخشش می‌کنید، چه تعداد زن حقشان ضایع می‌شود و مجبور می‌شوند در تنگدستی و تیرگی روزگار بگذرانند؟ برایتان مهم است؟

 نمی‌توانید با کاهش جرم جمعیت زندان‌ها را کم کنید، با تضییع حقوق زنان جمعیت کیفری را کاهش می‌دهید.

هزار شعار در مورد فواید حجاب برای زنان و کرامت زنان سر می‌دهید ولی نوبت به مهریه که می‌رسد، همه شعارهای کرامت زنان را از یاد می‌برید.

***

   ۲-در ورزشگاه‌ها مردان توهین می‌کنند ولی زنان تنبیه می‌شوند.

   آیا این فحاشی‌ها برای مردان مجاز است؟

  

  چگونه است که بعد از هفته‌ها آرامش ناگهان این مقدار رفتار توهین‌آمیز اتفاق می‌افتد. در یک بازی به مربی سپاهان توهین می‌شود. در یک مسابقه دیگر به بازیکن سپاهان فحاشی می‌شود. در همان بازی به زنان طرفدار پرسپولیس فحش داده می‌شود.

  

 روزنامه کیهان فورا نتیجه می‌گیرد که دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟

 

جرم و خطا را عده‌ای از مردان مرتکب شده‌اند اما کیفر آن را به زنان تحمیل می‌کنند که نباید به ورزشگاه‌ها بیایند. شگفت‌آور است.

   وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ

 گناه کسی را به پای دیگری نمی‌نویسند. به این می‌گوئیم اصل شخصی بودن جرم و مجازات.  تنبیه برای کسی است که خطا کرده‌است. ولی این بار برعکس شده‌است. گناه از مردان، کیفر برای زنان!

 بهانه‌ها می‌سازند برای محدودسازی روزافزون زنان.

دیگر خبرها

  • خجالت بکشید!
  • خطا از مردان، تنبیه برای زنان! از تغییر قانون مهریه تا محرومیت از حضور در ورزشگاه
  • مجازات قاچاقچی لوازم خانگی در مهاباد
  • قاچاقچی سوخت در امیدیه محکوم به پرداخت جزای نقدی شد
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات
  • تایید طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها
  • رشد ۱۲۰۷ هزار واحدی بورس در شروع معاملات
  • اصلاح قوانین اسلحه و مهمات برای جلوگیری از وقوع جرم است
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه