Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@06:53:13 GMT

اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا کم شد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۶۵۳۷۶

اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا کم شد

 خبرگزاری مهر: به نقل از هیل، مجلس نمایندگان آمریکا امروز پنجشنبه، با طرحی موافقت کرد که خواستار لغو قانون اختیارات اعطا شده به رئیس جمهور این کشور برای آغاز جنگ بدون مشورت با کنگره است.

مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۶۸ رأی موافق در برابر ۱۶۱ رأی مخالف، با لغو این قانون موافقت کرد که در سال ۲۰۰۲، با استناد به آن، مجوز تجاوز نظامی آمریکا به عراق صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این می‌تواند اولین قدم در راستای انجام تلاش‌های بیشتر برای سلب اختیارات جنگی خودسرانه رئیس جمهور آمریکا باشد.

یک عضو دموکرات مجلس نمایندگان به این لایحه رأی منفی داد حال آنکه ۴۹ عضو جمهوریخواه در همراهی با دیگر دموکرات‌ها، از آن دفاع کردند.

مجلس نمایندگان پیشتر هم رأی به لغو قانون اختیارات جنگی رئیس جمهور داده بود حال آنکه در آن برهه، سنا که در اختیار جمهوریخواهان بود؛ مانع از پیشرفت لایحه شد.

اما این بار، «چاک شومر» رئیس دموکرات سنای آمریکا از لغو اختیارات جنگی رئیس جمهور حمایت کرده و قول داد که طی سال میلادی جاری، در مجلس سنا نیز این طرح را به رأی بگذارد.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در توجیه بخشی از عملیات ناجوانمردانه ای که برای به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی تدارک دید؛ به این قانون استناد کرده بود.

دولت جدید واشنگتن می‌گوید که برای رسیدن به قانونی که اختیارات جنگی رئیس جمهور آمریکا را محدودتر کند؛ با کنگره همکاری خواهد کرد حال آنکه مدعی است اعضای کنگره هم باید تهدیدهایی را که در سراسر دنیا متوجه نظامیان آمریکایی است؛ درک کنند!

در ۱۱ اکتبر ۲۰۰۲، جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا، یکی از ۷۷ سناتوری بود که با لایحه قانونی کردن استفاده از نیروی نظامی در عراق، به جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا، اجازه حمله به عراق را داد. برای همین است که وی فقط از محدود شدن اختیارات رئیس جمهور حرف می‌زند و به لغو کامل آن رضایت نخواهد داد.

منبع: فردا

کلیدواژه: رئیس جمهور آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۵۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900402

دیگر خبرها

  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف
  • ایران تنها کشوری است که با تمام قدرت علیه اسرائیل ایستاده است
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • انتقاد شدید میرسلیم از سفر رئیسی به پاکستان