Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@07:36:39 GMT

سفید شدن زبان نشانه چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۶۵۴۲۳

توجه به تغییرات رنگ سطح زبان و نشانه‌ها و علائم همراه آن اهمیت دارد، زیرا در برخی موارد، زبان سفید رنگ می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد. ناطقان: در موارد نادر سفید شدن رنگ زبان ممکن است نشانه بیماری‌های جدی‌ مانند عفونت یا سرطان اولیه باشد. به همین دلیل باید مراقب دیگر علائم خود باشید و اگر طی چند هفته برطرف نشد بهتر به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



چه چیزی باعث سفید شدن زبان می‌شود؟

زبان سفید معمولا با بهداشت دهان و دندان در ارتباط است. زبان شما ممکن است با تورم و ملتهب شدن برجستگی‌های ریز (پاپیلا) روی آن سفید شود.

باکتری، قارچ، آلودگی، غذا، سلول‌های مرده همه می‌توانند بین پاپیلا‌های بزرگ شده به دام بیفتند. این ضایعات جمع شده هستند که رنگ زبان را تغییر می‌دهند.

مواردی مانند: مسواک زدن نادرست و شستشوی نامناسب دهان، دهان خشک، نفس کشیدن از طریق دهان، کمبود آب بدن یا دهیدراته شدن بدن، مصرف مقدار زیادی خوراکی‌های نرم، تحریک شدن مثلا به وسیله لبه‌های تیز دندان یا ابزار‌های دندانپزشکی، مصرف سیگار و جویدن تنباکو و استفاده از الکل می‌توانند عامل سفید شدن رنگ زبان باشند.
بیماری‌های مرتبط با سفید شدن زبان

 لوکوپلاکی:

این وضعیت باعث ایجاد لکه‌های سفید در قسمت داخلی گونه‌ها، لثه‌ها و گاهی زبان می‌شود. اگر سیگار مصرف می‌کنید یا تنباکو می‌جوید ممکن است به این وضعیت دچار شوید. مصرف بی‌روبه الکل نیز از دیگر دلایل آن است. این لکه‌ها معمولاً بی‌خطر هستند. اما در موارد نادری می‌توانند به سرطان دهان منتهی شوند.

 لیکن پلان دهانی:

در بیماری  لیکن پلان دهانی مشکلی در سیستم ایمنی شما می‌تواند باعث لکه‌های سفید در داخل دهان و روی زبان شود. به علاوه لثه‌هایتان نیز می‌توانند دردناک شوند. همچنین ممکن است غشای درونی دهانتان نیز دردناک شود.

 برفک دهان:

این وضعیت یک نوع عفونت دهان است که توسط قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود و می‌تواند علت سفید شدن زبان باشد. اگر دیابت، سیستم ایمنی ضعیف به علت ایدز یا اچ‌آی‌وی، کمبود آهن یا ویتامین ب داشته باشید یا اگر دندان مصنوعی استفاده کنید احتمال ابتلای شما به این بیماری بیشتر می‌شود.

 سیفلیس:

یک نوع عفونت مقاربتی است که باعث درد در ناحیه دهان می‌شود. اگر سیفلیس درمان نشود لکه‌های سفیدی به نام سیفیلیتیک لیکوپلاکی روی زبانتان ظاهر می‌شود.

از دیگر شرایط ایجادکننده زبان سفید می‌توان به مواردی مانند: زبان جغرافیایی، یا لکه‌های بدون پاپیلا روی زبان که شبیه جزایری وی نقشه هستند، دارو‌هایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها که می‌توانند باعث عفونت قارچی در دهان شوند، اشاره کرد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: سفید شدن ، زبان ، بیماری

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سفید شدن زبان بیماری سفید شدن زبان لکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۵۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند

پژمان بختیاری نیا  گفت: توجه به نقش مهم سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی و افزایش کیفیت زندگی افراد به ویژه توجه به جایگاه پراهمیت سلامت دهان دندان در دانش آموزان، نوعی سرمایه گذاری برای نسل‌های آینده است و برای کنترل پوسیدگی دندان به عنوان شایع‌ترین بیماری عفونی در جوامع، اقدامات و برنامه‌های پیشگیرانه در سنین پایین‌تر ضروری محسوب می‌شود.

او می‌گوید: با پیگیری مداوم و همکاری‌های مستمر دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت منجر به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک شد که مهمترین موضوع مطرح شده در این تفاهم نامه، اجرای طرح کشوری وارنیش فلوراید تراپی به صورت رایگان در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی است.

بختیاری نیا ادامه داد: طرح وارنیش فلوراید تراپی یک برنامه کشوری است که هرسال در طول سال تحصیلی (مهرماه تا خرداد ماه) در سطح مدارس ابتدایی کل کشور به طور همزمان اجرا شده و طی این طرح دانش‌آموزان ابتدایی دو نوبت وارنیش فلوراید دریافت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: این طرح به عنوان خدمات سطح یک توسط بهورزان در سطح روستا‌ها و توسط مراقبین سلامت در سطح شهر‌ها انجام می‌شود و هدف نهایی این طرح ارتقای سطح سلامت دهان و دندان دانش آموزان از طریق جلوگیری از پوسیدگی دندانها است.

به گفته او این طرح از سال ۱۳۹۰ در حال اجراست و دانش آموزان شهری از ابتدای مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ مورد فلوراید تراپی قرار می‌گیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ اردیبهشت
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود