Web Analytics Made Easy - Statcounter

باور غلطی که سازمان بهزیستی کشور در طول تمام این سالها در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان از آن دست نکشیده، باندی هدایت شدن کودکان کار و خیابان است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ شرایط زندگی کودکان کار از ماجرای یک نابرابری اجتماعی قدیمی حکایت دارد که متاسفانه هیچ گونه برنامه کاربردی و اصولی در جهت کاهش و رفع این نابرابری طی سالهای اخیر در کشور اجرا نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رنج روز افزون زندگی سخت و پیچیده کودکان کار درد بزرگی است که بر اساس آخرین آمار رسمی، بیش از دهها هزار نفر از کودکان این آب و خاک آن را با جثه نحیفشان تحمل می‌کنند.

 

باندی هدایت شدن کودکان کار، یک باور غلط قدیمی

طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان سالهای سال است که با مدیریت سازمان بهزیستی کشور و مشارکت نهادهایی چون شهرداری تهران به اجرا در می‌آید و البته نتیجه خوب و مثبتی هم به دنبال نداشته است.

طی تمام این سالها علی رغم برگزار شدن مستمر طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان، هم بر تعداد این کودکان افزوده شده و هم تعداد خیابان‌ها و معابری که حضور پر درد آن‌ها را شاهد بوده، افزایش پیدا کرده است.

باور غلطی که سازمان بهزیستی کشور در طول تمام این سالها در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان از آن دست نکشیده این است که این قبیل کودکان همچنان به صورت باندی و در قالب گروهی برای اشخاص خاص کار می‌کنند.

شاید باور فوق را تا حدود ۸ تا ۱۰ سال پیش می‌شد آسانتر پذیرفت اما هم اکنون که مشکلات معیشتی و اقتصادی اغلب خانواده‌ها را تحت فشار قرار گذاشته است نمیتوان پذیرش چنین نگرشی را از عموم افراد و به ویژه فعالان اجتماعی توقع داشت.

دولت دغدغه‌ای در رفع معضلات اجتماعی ندارد!

به گفته سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درصد عمده کودکان کار و خیابان به دلایل مختلف مجبور هستند برای تامین معیشت خانواده خود کار کنند.

موسوی چلک همچنین مسئول اصلی رسیدگی به رفاه عموم مردم دولت است و مسئولیت ممنوعیت کار کودکان زیر ۱۵ سال با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و امور مربوط به کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست نیز با سازمان بهزیستی کشور است و متأسفانه دولت در حوزه اجتماعی و رفع معضلات دغدغه‌ای ندارد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با صراحت می‌گوید که اینکه می‌گویند بیشتر کودکان کار و خیابان از اتباع خارجی هستند صحت ندارد و ضمن رد این ادعا معتقد است که عمده این تحلیل‌ها به این دلیل است که عنوان شود ایرانی‌ها فقیر نیستند.

موسوی چلک همچنین در مطلبی مدیران تصادفی را بلای جان حوزه اجتماعی خوانده بود و ظاهراً شاهرخی یکی از این مدیران تصادفی در حوزه مهم و حیاتی اجتماعی محسوب می‌شود.

کارگاههای زیرزمینی پناهگاه کودکان کار و خیابان!

امین شاهرخی مدیر کل بهزیستی استان تهران طی روزهای اخیر در مصاحبه مطبوعاتی خود از جمله دلایل موفقیت آمیز بودن طرح ساماندهی کودکان کار را حضور کمتر این کودکان در سطح معابر شهری خوانده است.

کمتر شدن تردد کودکان کار در چهارراه‌های معمولی که روزانه برای کسب درآمد در آنجا حاضر می‌شوند و کمرنگ شدن حضورشان هرگز به معنی موفقیت آمیز بودن طرح ساماندهی کودکان کار محسوب نمی‌شود؛ چرا که اغلب این کودکان از ترس دستگیر شدن توسط عوامل اجرایی طرح و انتقال اجباری به مراکز نگهداری از کودکان کار و خیابان یا شیفت کاری خود را به شب که طرحی اجرا نمی‌شود تغییر می‌دهند و یا برای به دست آوردن لقمه‌ای نان به کارگاههای زیر زمینی پناه می‌برند.

اگر مسئولان و متولیان اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان میز و تشکیلات کاری خود را رها کنند و به کارگاههای تولیدی جنوب شهر به صورت ناشناس سری بزنند، آنوقت خواهند دید که آن کودکانی که فخر ساماندهی‌شان را به رسانه‌ها می‌فروشند با چه مشقتی در کارگاههای تولیدی زیر زمینی مشغول به کار هستند.

پای صحبت و درد و دل تعدادی از کودکان کار و خیابان که نشستم اغلب در شرایط ناتوانی و بیماری والدین خود نان‌آور اصلی خانواده محسوب می‌شوند و هر بار دستگیری آن‌ها توسط مجریان طرح‌های ساماندهی با خالی ماندن سفره آن‌ها و مضاعف شدن مشکلاتی که در خانواده با آن روبرو هستند مساوی است.

آخرین آمار کودکان کار و خیابان در صحبت‌های مسئولان شهرداری تهران ۴۰۰ هزار کودک عنوان شده بود و در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب و همچنین در صورت عدم به کارگیری مدیران متخصص و صاحب تجربه، فاجعه‌ای غیر قابل جبران در حوزه کودکان رخ خواهد داد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کودکان کار فقر خانواده بهزیستی طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان سازمان بهزیستی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۶۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد

مدیرکل بهزیستی استان سمنان خواستار پیگیری دقیق طرح جامع مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان شد و گفت: ساختارمندی مناسب و یکپارچگی مطلوب در حوزه آموزش و پرورش مزیت استان سمنان در اجرای این طرح است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اینکه نکته اساسی که در راستای اجرای طرح نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان وجود دارد، این است که غربالگری‌ها به‌خوبی انجام شود، گفت: در قالب این طرح گروه‌های در معرض خطر، پرخطر و کسانی‌که نیاز به خدمات فوریتی دارند، به بخش‌های مربوطه ارجاع داده شوند.

منطقی افزود: در سال گذشته، تعدادی ارجاعی از آموزش و پرورش داشتیم که مداخلات لازم در راستای رفع مشکل از سوی بهزیستی این استان انجام شد و از ابتدای سال جاری هم تعدادی از دانش‌آموزان که باید در کارگروه فوریت‌های روانی اجتماعی مورد بررسی و رفع مشکل قرار می‌گرفتند، زیر پوشش قرار گرفتند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • واگذاری ۶۴۵ اشتراک رایگان گاز در استان چهارمحال‌وبختیاری
  • معلمان و اساتید، سفیران روشنی‌بخشِ هدایت و پیام‌آوران آگاهی هستند
  • بهزیستی پیگیر تنبیه در مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست کرج است
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • آخرین آمار جمع آوری متکدیان و معتادان در تهران
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان