Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، افتخارآفرینی دختر ایرانی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان این روزها به یکی از داغ‌ترین سوژه‌های خبری ورزش ایران تبدیل شده و در تمام محافل خبری و سایت های ورزشی از این تاریخ‌سازی سخن به میان خواهد آمد. یکتا جمالی قهرمان قصه‌های این روزها همان دختر ۱۶ ساله‌ای است که توانست در تاشکند ازبکستان در مصاف با حریفان نامدار، نه تنها مدال جهانی بلکه به سکوی سوم مجموع نیز برسد؛ افتخاری که تا پیش از این هیچ وزنه‌برداری در بخش زنان نتوانسته بود آن را برای ایران به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدال شاید آغاز راهی برای توسعه وزنه‌برداری باشد اما مهم‌تر از آینده این رشته، ثمره یک برنامه میان مدت است که آن را از حالت نمادی بودن خارج و به یک مدعی تبدیل خواهد کرد.

اما چرا برخی توسعه زنان را نمادین قلمداد کردند؟ سال ۹۶ و زمانی که قرار بود نخستین گروه از وزنه‌برداران دختر ایرانی عازم مسابقات جهانی شوند برخی با مقایسه رکورد آنان با حریفان جهانی رسیدن به نفرات نخست را یک رویا دانسته و شاید هم آن را زمان‌بر قلمداد می کردند. برخی دیگر نیز با بیان اینکه وزارت ورزش و فدراسیون به دنبال ثبت یک اقدام ورزشی به نام خود هستند اعلام کردند حضور چند دختر ایرانی در مسابقات جهانی یا آسیایی نه تنها مثمر نیست بلکه برای ورزش ایران هزینه‌بر خواهد بود.

در حالی که بسیاری از منتقدان با چشم بستن به روی فعالیت وزنه‌برداری زنان همچنان آن را یک اقدام بی فایده قلمداد کردند «اورسولا پاپاندر»   سرپرست فدراسیون بین‌المللی وزنه‌بردرای سال ۱۳۹۶ و در بازدید از ایران اعلام کرد چشم انداز وزنه‌برداری زنان ایران به خوبی مشخص  و آنان توانایی رسیدن به موفقیت را دارند. هر چند که برخی سخنان پاپاندرا را یک نوع روحیه دادن قلمداد می کردند اما اظهار نظر وی بعد از مدال جمالی همچنان بر محور موفقیت بود.

رییس فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا بعد از کسب عنوان سوم جمالی در مسابقات قهرمانی‌جوانان حهان به خبرنگار ایرنا گفت: مدال جمالی نتیجه‌ای چشم گیر است و من همچنان باور دارم که وزنه‌برداری زنان ایران در مسیر توسعه قرار گرفته است.

تاکید سرپرست سابق فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری بر مسیر روشن این رشته در بین زنان ایران و کسب مدال جهانی جمالی پیش فرض نمادین بودن اعزام‌ها را ابطال کرد.    «مریم منظمی» نایب رییس زنان فدراسیون در تایید برنامه‌محور بودن توسعه این ورزش در بین زنان گفت: برخی باور داشتند که اعزام‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت و شاید هزینه‌زا باشد اما جمالی مهر تاییدی بر برنامه محور بودن وزنه‌برداری زنان زد و در نهایت ثابت کرد که این اعزام‌ها برای پرکردن رزومه کاری نیست و نمادین محسوب نمی‌شود. توسعه وزنه‌برداری زنان یک‌جانبه نیست بلکه برنامه‌ای است که هم در زمینه فنی، فرهنگی و روانشناسی مورد تاکید قرار گرفته و بدون شک در آینده ثمره این برنامه دیده خواهد شد.  

افتخار آفرینی زنان وزنه‌بردار ایران در حالی شروع شده که نسل کنونی با توجه به زیرساخت‌ها و کمبود مربی و کارشناس با مشکلات زیادی روبرو بودند و این موجب شد تا فدراسیون تدابیر زیادی برای غلبه بر این مشکلات در دستور کار قرار دهد. یکی از این تدابیر انتخاب مشاور فنی برای تیم ملی زنان بود؛ انتخاب «اکبر خورشیدی» از سوی فدراسیون برای کمک به وزنه‌برداری زنان موجب شده تا یک مشاور باتجربه در زمان مسابقات در کنار دختران ایرانی قرار گیرد.

خورشیدی یکی از مربیان شناخته شده وزنه‌برداری ایران به شمار می رود که سابقه کار در کنار ایوانف بلغار را در کارنامه دارد.  

با توجه به شمار وزنه‌برداران دختر و پشتوانه سازی برای این تیم اکنون ما شاهد نسلی هستیم که شاید تاریخ ورزش این رشته از آنان به عنوان پیشرو یاد کند. عنوان پیشرو برای این نسل مبالغه نیست بلکه واقعیتی است که دختران ایرانی آن را لمس خواهند کرد. این نسل با وجود کمبود مربی و سختی های مسیر توسعه توانستند گام به عرصه ورزش ایران بگذارند و در نهایت سکوی جهانی را فتح کردند.  

این نسل با توجه به توانایی و همچنین کسب تجربه در چند سال آینده می‌تواند به  کارشناسان و مربیان مجربی تبدیل شوند که با فراگیری علم وزنه‌برداری و مربیگری، توانایی پرورش نسل افتخار آفرین را در ایران دارند.

  «سیده الهام حسینی» که توانسته بود نخستین مدال بین‌المللی ایران را در رقابت‌های جام نعیم سلیمان اوغلو در ترکیه را به دست آورد در این زمینه می‌گوید: نسل کنونی ما یک نسل پیشرو در وزنه‌برداری است. این نسل تجربیات گران‌بهایی خواهد داشت و در آینده می‌تواند دانش خود را به عنوان کارشناس یا مربی در اختیار دیگر ورزشکاران قرار دهد. البته دختران وزنه‌بردار ایران فعلا زمان برای افتخار آفرینی دارند و میانگین سنی این نسل، ما را به آینده امیدوار می‌کند.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: ازبکستان ازبکستان علی مرادی فدراسیون وزنه برداری وزنه برداری زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۷۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌ بهره‌برداری از ۳۶ پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

سید ابوالفضل هاشمی اصل ضمن گرامیداشت هفته سلامت با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه «جهاد تبیین»، این ایام را فرصتی مناسب در راستای معرفی دستاورد‌های حوزه سلامت دانست.

او با اعلام آمادگی افتتاح ۳۶ پروژه بهداشتی، درمانی، به متراژ ۱۱ هزار و ۱۳۰ متر مربع با اعتبار بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان در هفته سلامت امسال گفت: رفع چالش‌های پروژه‌های عمرانی سلامت‌محور، از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان دانشگاه است که با هدف توسعه زمینه‌های دسترسی عمومی به خدمات این حوزه به صورت ویژه در حال پیگیری است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نقش تاثیرگذار توسعه، ارتقا و نوسازی زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان در ارائه هر چه بهتر خدمات بهداشتی درمانی به مراجعان گفت: امید است با بهره‌برداری از این پروژه‌ها در هفته سلامت، بتوانیم گام‌های موثری در پیشبرد اهداف حوزه سلامت فارس برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • اعلام میزبانان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ جهان
  • میزبان رقابت های وزنه برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028 مشخص شد
  • میزبانان رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ مشخص شدند
  • اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸
  • ترکیب تیم وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان همدان مشخص شد
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • ‌ بهره‌برداری از ۳۶ پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس
  • آخرین مهلت حضور در لیگ‌های والیبال زنان اعلام شد
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است