Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-26@09:31:00 GMT

غلظت بیش از حد نیترات در برخی صیفی‌ جات

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۷۶۱۵۳

به گزارش جام جم آنلاین، این پژوهش که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام است، ضمن تعیین میزان آلاینده‌ های آلی ناشی از استفاده از آفت کش‌ ها، نیترات و فلزات سنگین در صیفی‌ جات شهر مشهد می‌تواند میزان ریسک سلامت انسان در مواجهه با این آلاینده‌ها در برخی از محصولات کشاورزی را محاسبه کند. این نتایج می‌تواند پایه‌ای برای پژوهش‌های آینده در زمینه ارتقاء شاخص‌های ‏سلامت محصولات کشاورزی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج این مطالعه نشان داد: میانگین غلظت نیترات در سیب زمینی، خیار، گوجه، کاهو و ترب بیش از حد مجاز و بیشتر از حد قابل تحمل مصرف روزانه است. همچنین میانگین میزان آفت کش‌ها (دیازینون، فن پروپاترین، کلروپیریفوس، و دلتامترین) و سرب، آرسنیک و مس در کاهو بیش از حد مجاز مصرف روزانه تعیین شده است.

بر اساس اعلام پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت، همچنین، این نتایج بیانگر وضعیت نامطلوب رفتار ایمنی کشاورزان و آگاهی و نگرش آنها نسبت به استفاده صحیح از سموم است بنابراین جهت ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی و مصرف کنندگان توجه به عواملی که مستقیم روی رفتار ایمن و آگاهی کشاورزان اثر می‌گذارد، دارای اهمیت است. این عوامل شامل تدوین یک برنامه آموزشی مناسب جهت ارتقاء آگاهی، نگرش، مهارت‌ها، اکتساب مفاهیم برای کشاورزان است که به نوبه خود سبب افزایش کیفیت تغییر رفتار پیش گیرانه در حیطه ایمنی شود.

نتایج حاصل از این تحقیق که توسط سیده بلین توکلی ثانی انجام شده،‌ میزان ریسک سلامت انسان در مواجهه با این آلاینده‌ ها در برخی از محصولات کشاورزی را محاسبه کرده است که می تواند پایه‌ای برای دستور العمل‌ ها و پژوهش‌ های آینده در زمینه ارتقاء شاخص‌های ‏سلامت محصولات کشاورزی در کشور در بخش محیط زیست انسانی و صنایع غذایی باشد.

در نهایت نتایج حاصل از این تحقیق می‌تواند پایه و اساسی برای تدوین یک برنامه آموزشی مناسب باشد که می‌تواند کشاورزان را به توسعه مهارت‌ها، ارزش‌ها، اکتساب مفاهیم و اطلاعات و تصمیم گیری برساند و سبب افزایش کیفیت تغییر رفتار پیش گیرانه در حیطه ایمنی شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: آلاینده های آلی نیترات آفت کش ها محصولات کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۶۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از دهه دوم فروردین تاکنون بیش‌از ۱۰ هزار ۱۲۶ تن گندم از کشاورزان شهرستان‌های جنوبی استان خریداری شده است. - اخبار استانها -

سیدمحمدرضا سیدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: از دهه دوم فروردین تاکنون بیش‌ از 10 هزار 126 تن گندم از کشاورزان شهرستان‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال زراعی جاری 35 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است، افزود: کار برداشت 10 درصد از گندمزارهای سیستان و بلوچستان به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: بیش از 150 دستگاه کمباین بومی و مهاجر و 600 دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و  16 مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش‌بینی و آماده خدمت‌رسانی هستند.

سیدحسینی اظهار داشت: در سال زراعی گذشته 32 هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت و کشاورزان 70 هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی
  • خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان