Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در هر انتخاباتی واژه‌ای همواره به نام" رای اولی‌ها" شنیده می‌شود که منظور، کسانی هستند که به سن رای دادن رسیده‌اند و برای نخستین بار پای صندوق های رای حاضر شده و رای می‌دهند.

رسیدن به سن رای دادن به این منزله است که براساس قانون انتخابات، فرد می‌تواند با در دست داشتن مدارک هویتی خود، پای صندوق رای حاضر شود و نامزد مورد نظر خود را انتخاب کند و نام او را به صندوق اخذ رای بیندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فصل سوم قانون انتخابات به شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب‌شوندگان ‌اشاره دارد و ماده ۲۷ این قانون درباره انتخاب‌کنندگان اعلام کرده است که تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ۱۸ سال تمام و عاقل‌بودن از شرایط رای دادن است. ‌

اکنون با فرارسیدن روز جمعه ۲۸ خردادماه، بخشی از جوانان دختر و پسر مهابادی که به عنوان رای اولی شناخته می‌شوند، خود را برای خلق حماسه ای ماندگار و به یادماندنی در زندگی خود به پای صندوق های رای رسانده و می خواهند برای اولین بار شناسنامه خود را مهر انتخباباتی بزنند.

خبرنگار ایرنا مهاباد با حضور در شماری از شعبه‌های اخذ رای شاهد صحنه‌های جالبی از حضور گسترده و با شور و شوق این قشر جوان بود و در همین ارتباط با تعدادی از این رای اولی ها گفت و گو کرد.

شرکت در انتخابات یک تکلیف سیاسی مهم است

یک جوان رای اولی مهابادی که به همراه پدر خود برای رای دادن در شعبه شهید بهشتی در این شهر حضور یافته است، می‌گوید: انتخابات یک تکلیف سیاسی مهم است که من برای شرکت کردن در آن لحظه شماری می‌کردم و حالا که به سن شرکت در انتخابات رسیده‌ام در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوم، تا برای مشارکت در آینده کشور و شهرم همگام با سایر افراد واجد شرایط شرکت کنم.

وی که خود را میترا طلوعی معرفی کرد، گفت: با استفاده از سواد اجتماعی، سیاسی، آگاهی عمومی خانواده‌ و با مشورت پدر و مادرم افراد اصلح را در ۲ انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی انتخاب کرده‌ و به آنها رای می دهم.

این جوان رای اولی افزود: شهرداری مهاباد با  کمبود و مشکلات زیادی در بخش‌های زیرساختی، عمرانی و فضای سبز مواجه است که باید این مشکلات و کاستی‌ها توسط شوراها برطرف شود.

نامزدها شعارهای انتخاباتی خود را فراموش نکنند

یکی دیگر از رای اولی‌های مهاباد در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: حضور باشکوه و تعیین‌کننده مردم در پای صندوق‌های رأی، نمایش جلوه‌های زیبایی از شکوه اقتدار و پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رحمان زیباسرشت این جوان ۱۹ ساله می گوید: در انتخابات شرکت می‌کنم و به افراد موردنظرم رای می دهم اما از افراد منتخب انتظار دارم پس از انتخاب شدن خواسته‌ و نیازهای قشر ضعیف را فراموش نکنند.

وی، با اشاره به اینکه رای دادن و سهیم شدن در سرنوشت احساس خوبی به من می دهد، افزود: به همراه پدر و نزدیکانم در تعدادی از انتخابات شرکت کرده‌ و به صورت فعال در زمان تبلیغات در ستادها نیز فعالیت کرده ام و امسال اولین باری است که می توانم رای بدهم.

شرکت در انتخابات نشان از بزرگ شدن و بلوغ سیاسی ما است

یکی دیگر از جوانان رای اولی ساکن مهاباد با اشاره به اینکه حق انتخابات نشانه ای از بلوغ سیاسی ما است، گفت: در انتخابات شورای اسلامی شهر و ریاست جمهوری شرکت می‌کنم تا با رای خود در سرنوشت کشورم سهیم باشم. 

علی قادری که به همراه مادرش برای رای دادن به یکی از شعب اخذ رای آمده است افزود: با توجه به وضعیت کشور و به خصوص منطقه ما از منتخبان مردم انتظار داریم که به وضعیت و مشکلات شهر رسیدگی کنند تا عقب ماندگی که در حوزه‌های مختلفی که در این شهرستان وجود دارد، برطرف شود.

وی اظهار داشت: نامزدهای انتخاب شده باید به وعده‌های که می‌دهند عمل کنند نه اینکه وعده‌هایشان فقط حرف باشد و پس از انتخاب شدن این وعده‌ها را فراموش کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه برای نخستین بار است که در انتخابات شرکت‌می‌کنم و شناخت زیادی از نامزدهای انتخاباتی ندارم، با مطالعه سابقه فعالیت و بررسی پیشینه نامزدها و مشورت با بزرگترها به فرد اصلح رای می دهم.

عمل به وعده‌ای تبلیغاتی خواسته ما از رییس جمهور آینده است

یکی رای اولی دیگر مهابادی انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان مظهر مردم سالاری دینی، تجلی رکن جمهوریت نظام و بارزترین جلوه مشارکت سیاسی و مدنی مردم در تعیین سرنوشت کشور، خود عنوان کرد و افزود: برای من به عنوان یک رای اولی شرکت در پای صندوق رای و انتخاب یک فرد اصلح رویدادی جالب و فراموش نشدنی است.

سیران پاکزاد اظهار داشت: شرکت در انتخابات و انتخاب یک فرد اصلح نشان دهنده اقتدار ملی کشور و همبستگی ملت ایران است.

این جوان رای اولی گفت: رییس جمهور منتخب مردم باید به وعده‌های که می‌هند عمل کنند و این وعده‌ها که بیشتر مشکلات اقتصادی و معیشتی است را بعد از انتخاب شدن فراموش نکنند.

بی‌توجهی به وعده‌ها باعث افزایش بی‌اعتمادی می‌شود

محمد صالح پور جوان ۱۹ ساله مهابادی نیز گفت: حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای موجب قوام و استحکام بخشی پایه‌های نظام می شود و مسوولان ما می توانند در عرصه های بین المللی با اقتدار از حقوق ملت ایران دفاع کنند. 

وی افزود: برهمین اساس در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و ریاست جمهوری شرکت خواهم کرد هر چند معتقدم برخی از وعده‌های انتخاباتی محقق نمی‌شود ولی شرکت در این رویداد را یک وظیفه ملی میهنی می دانم.

وی با تاکید بر اینکه یک شورای یا مدیر خوب و اصلح باید نیازها، محدودیت‌ها و کاستی‌های منطقه خود را بشناسد و در راستای رفع این نیازها تلاش کند، افزود: در دوره‌های گذشته شورای اسلامی شهر و روستا هیچ توجهی ورزش و امکانات تفرحی و نشاد جوانان نشده بود.

شرکت در انتخابات ضامن آینده روشن برای کشور است

یک رای اولی دیگر مهابادی نیز معتقد است: بی‌تردید انتخابات ۱۴۰۰ را نیز همچون ادوار گذشته با حضور پرشور و حماسی مردم به عنوان برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد و من نیز به عنوان عضوی کوچک از این جامعه در انتخابات شرکت می‌کنم چون می‌خواهم  در ترسیم آینده روشن کشورم سهیم باشم.

سمیه شریفی که به همراه خواهر کوچکترش برای رای دادن در شعبه شهرداری این شهر حضور یافته بود افزود: باید با انتخاب صحیح در تعیین سرنوشت خود و کشورمان بخوبی و آگاهانه عمل کرده و به این ترتیب جامعه را به‌ سمت موفقیت پیش ببریم.

وی اظهار داشت: انتظار دارم فردی که به عنوان شورا و رییس جمهور انتخاب می شود، وعده های خود را فراموش نکند و به قول‌هایی که به مردم داده است عمل کند.

وی با بیان اینکه از تجارب بزرگترها که در دوره‌های گذشته در انتخابات شرکت کرده اند استفاده خواهد کرد افزود: یک رای اولی می‌تواند با تحقق و کنکاش در برنامه‌های نامزدها، گاهی خود به صورت مستقل به یکی از نامزدها رای بدهد هر چند سخنان پدر و مادرش می‌تواند تاثیرگذار باشد.‌

تمرین دمکراسی از سوی دانش‌آموزان

مدیر آموزش و پرورش مهاباد نیز در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: دانش‌آموزان رای اولی قبل از حضور در پای صندوق‌های رای انتخابات، با شرکت در شوراهای دانش‌آموزی مراحلی از دموکراسی و حضور در انتخابات را تمرین کرده اند.

کامبیز شاوله افزود: بی‌شک حضور رای اولی‌ها در شور و نشاط‌بخشی به انتخابات بسیار اثرگذار است و در این دوره از انتخابات نیز حضور حداکثری این افراد در پای صندوق‌های رای پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در انتخابات امروز، پنج هزار و ۷۴۱ نفر رای اولی در این شهرستان برای نخستین بار پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

شاوله اظهار داشت: در این شهرستان در مجموع ۴۵ هزار دانش آموز وجود دارد که براساس آمارهای استخراج شده پنج هزار و ۷۴۱ دانش آموز امسال برای اولین بار پای صندوق های رای رفته و نخستین مشارکت سیاسی خود را تجربه خواهند کرد.

رییس اداره آموزش و پرورش مهاباد با اشاره به وجود شبکه شاد در امر آموزش دانش آموزان در فضای مجازی افزود: برای مشارکت بهتر رای اولی ها در نخستین تجربه انتخابات از شبکه شاد در امر آموزش و ارتقای سطح آگاهی دانش آموزان نیز در قالب های مختلف بهره گرفته شده است تا آنها قادر باشند شوق و احساس خود را در جشن تکلیف سیاسی و حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را بخوبی احساس کنند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از اولین ساعات امروز شروع شده است؛ در مجموع ۴۵۵ کرسی برای شوراهای اسلامی شهر و روستا در این دوره در مهاباد پیش بینی شده است.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مهاباد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر آذربایجان غربی مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مهاباد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر انتخابات ۱۴۰۰ مهاباد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر آذربایجان غربی مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای انتخابات شرکت شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری اسلامی شهر دانش آموزان شرکت می کنم رای اولی ها رای دادن وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۶۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی

مالک رحمتی با تاکید بر اینکه اعتقاد به خداوند متعال و تاکید بر خدا محوری، اعتماد به نقش مردم و تبعیت از ولایت فقیه سه رکن اصلی حضور مردم در انقلاب اسلامی است گفت: این موارد مهم باعث رشد و توسعه می‌شود و اگرکوتاهی در این موارداتفاق بیفتد حتما دچار خلل خواهیم شد.

وی با تاکید اینکه درهر بخشی از نظام مدیریتی با هر نسبت محتوایی نیازمند اتحاد و انسجام مدیریتی هستیم تا در استان برنامه‌ها به سر منزل مقصود برسد اظهار داشت: شما با برنامه ریزی‌ها می‌توانید به آرمان‌ها برسید و مردم کیفیت و کمیت این تلاش‌ها را ببینند.

وی تصریح کرد: دغدغه و مطالبه بنده چندین موضوع است، اساسا انقلاب اسلامی، امام راحل و شهدای ما بدنبال این بودند که کردم به سرنوشت خود حاکم باشند و اراده مردم در چارچوب انتخابات به همه شئونات کشور ساری وجاری شود.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: باید از این مهم صیانت کنیم و بهترین مسیر صیانت از آن عملکرد مدیران است که از بستر مردم سالاری دینی خارج می‌شوند و باید به این ملت خدمت کنند.

معاون امور عمرانی استاندارهم گفت: شورا‌ها نماد مردم سالاری دینی و تحقق اراده مردم در جهت مدیریت شهریاست و با امیدواری به سمت امید مردم و توسعه شهر‌ها در حال حرکت هستیم.

ذاکری  با بیان اینکه از شورا‌ها انتظار می‌رود در جهت اجرای قانون از شهرداران و دهیاران پیگیری کنند افزود: اگربخواهیم استانی توسعه یافته و رو به جلو داشته باشیم باید حرکت‌ها و فعالیت‌های ما بر بستر سامانه‌ها باشد تااز بسیاری از فساد‌های اداری کاسته شود.

 رییس شورای اسلامی استان هم گفت: انقلاب ما انقلابی مردمی بود که بعد از ان طبق فرمان امام راحل ایین نامه اجرایی شورا‌ها تهیه و تصویب گردید تا برای اداره امور شهر و روستا شورا‌ها تشکیل شوند که با هدف رفع تمامی مشکلات مردم و بررسی ان‌ها نارسایی‌ها در بخش‌های مختلف توسط شورا‌ها بررسی و راهکار ارایه شود.

دبیری افزود: شورا‌ها در این مدت سیر تکاملی را طی کرده و به بلوغ کافی رسیدند و مورد حمایت مردم قرار گرفتند، اما بایدانتظارات مردم را برطرف کنند و تلاش کنند برنامه ریزی لازم با کمترین خطا راانجام دهند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • سرنوشت توخل در دست آنچلوتی است!
  • واژگونی تراکتور منجر به فوت کشاورز مهابادی شد
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • کارگران؛ صف اولی‌های جبهه تولید
  • سرنوشت توماج صالحی چه می‌شود؟ 
  • پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال
  • غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر ندارد
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • راهیابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است