Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@14:08:42 GMT

حضور پرشور عشایر گلستان در انتخابات ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۷۶۶۱۰

حضور پرشور عشایر گلستان در انتخابات ۱۴۰۰

مشاهدات میدانی خبرنگاران و منابع خبری ایرنا از مناطق عشایری گلستان بویژه در شهرستان مرزی مراوه‌تپه حاکی از آن است که عشایر بومی ترکمن ساکن دراستان باوجود شرایط سخت زندگی و مشکلات ترددی، برای ادای تکلیف سیاسی به میدان آمدند و آرای خود را در صندوق‌های اخذ رای انداختند.

در همین پیوند مدیرکل امور عشایری گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از مشارکت پرشور جامعه عشایری استان در انتخابات قدردانی کرد و گفت: سه صندوق سیار از صبح امروز کار جمع‌آوری آرای عشایر بومی ترکمن در شهرستان مراوه‌تپه را برعهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا علیپوری افزود: انتخابات شوراهای اسلامی تیره‌های عشایری به همراه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میان ۲ طایفه یموت و گوگلان ساکن در شهرستان مرزی مراوه‌تپه درحال برگزاری است و تاکنون عشایر مشارکت گسترده در این رویداد سیاسی داشتند.

وی اظهارداشت: گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۱۲۲ خانوار عشایری شامل هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار کوچنده از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و سمنان با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

علیپوری ادامه داد: رای‌گیری انتخابات شوراهای اسلامی تیره‌های عشایر کرد باتوجه به کوچ آنان از گلستان، در استان‌های خراسان شمالی و رضوی در حال انجام است.

صندوق سیار اخذ رای انتخابات ۱۴۰۰ در مناطق عشایری گلستان - مراوه‌تپه

مدیرکل امور عشایری گلستان افزود: این استان هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن با حدود ۱۱ هزار نفر جمعیت دارد که به طور میانگین ۶۰ درصد از آنان واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.

به گفته وی، شورای اسلامی تیره‌های عشایری گلستان مانند بسیاری از شوراهای اسلامی روستایی با جمعیت پایین، سه عضو دارند.

یک میلیون و ۳۵۴ هزار گلستانی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۳۲ هزار و ۲۸۱ نفر برای نخستین بار طعم مشارکت سیاسی را تجربه می‌کنند.

رقابت برای حضور در پارلمان شهری و روستایی گلستان بین هفت هزار و ۸۶۳ نفر جریان خواهد داشت که از این تعداد هزار و ۵۶ داوطلب شهری و بقیه روستایی هستند.

۳۰ شهر استان گلستان دارای شورای پنج نفره و سه عضو علی البدل، سه شهر بندرترکمن ، گنبد و علی آباد کتول دارای شورای هفت نفره و پنج عضو علی البدل و شهر گرگان هم دارای ۹ عضو اصلی و ۶ عضو علی‌البدل است.

برای کسب هر ۱۸۰ کرسی اصلی شورای شهر ۵.۸ نفر و برای هر سه هزار و ۲۵۴ کرسی شورای روستاهای گلستان ۲ نفر رقابت خواهند کرد.

ترکیب شورای ۸۰۸ روستای گلستان سه نفره و ۱۶۶ روستا پنج نفره است.

استان گلستان براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۱۹ نفر جمعیت دارد که ۵۳ درصد از این جمعیت، شهرنشین هستند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره رییس جمهوری، دومین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز  ۲۸ خرداد درحال برگزاری است.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ گنبدکاووس ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر جامعه عشایری مشارکت انتخاباتی گلستان مراوه تپه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ گنبدکاووس ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر انتخابات ۱۴۰۰ گنبدکاووس ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر جامعه عشایری مشارکت انتخاباتی گلستان مراوه تپه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شوراهای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ عشایری گلستان بومی ترکمن مراوه تپه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۶۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحمید کریمی گفت: همزمانی بارندگی‌های شدید اخیر و رعد و برق، تگرگ، وزش باد شدید با فصل کوچ عشایر استان فارس از شهرستان‌های قشلاقی به ییلاقی سبب شد که ۵۰ رأس گوسفند عشایر فارس بر اثر وقوع رعد و برق تلف شوند.

مدیر کل امور عشایر فارس خاطرنشان کرد: اکیپ‌های سیار ستادی و شهرستانی مدیریت بحران اداره کل امور عشایر فارس با حضور مستمر در مناطق عشایری استان، خسارت‌ها، آسیب‌ها و مشکلات ناشی از بارندگی‌های روزهای اخیر را رصد نموده و در پی تماس از سوی عشایر منطقه دشت ارژن مبنی بر تلف شدن تعدادی از دام‌های عشایری، در اسرع وقت و با هماهنگی‌های لازم در مناطق مورد نظر حاضر شدند.

وی افزود: اکیپ ویژه اداره کل نیز با حضور مدیرکل و هیئت همراه، رضازاده رئیس هلال احمر شیراز، رنجبر بخشدار دشت ارژن در بین عشایر حاضر و از نزدیک مسائل پیش آمده را مورد بازدید و بررسی قرار دادند.

کریمی گفت: با بررسی‌های اولیه مشخص شد تعداد قریب بر ۵۰ رأس دام سبک عشایر مناطق عشایری دشت ارژن، بن رود و زنگنه با برخورد رعد و برق تلف شده و از بین رفته‌اند.

در این بازدید به عشایر خسارت دیده، اقلامی همچون پلاستیک، لوازم خوراکی و پتو توزیع اعطا شد و با توجه به اعلام هشدارهای بارندگی از تاریخ ۱۵ الی ۱۷ ماه جاری به کلیه خانوارهای عشایر کوچرو و ساکن تاکید شد که از اتراق، و نصب چادر در ارتفاعات و کنار رودخانه‌ها جداً خودداری کنند.

کد خبر 6097086

دیگر خبرها

  • راند دوم
  • کسب رتبه سوم گلستانی ها در مشارکت/ وجود۷۰۰ ناظر در انتخابات گنبد
  • روایت خبرنگار صداوسیمای لرستان از کوچ عشایر
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • تلف شدن ۵۰ راس گوسفند عشایر در اثر رعد و برق
  • رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد
  • رعدوبرق، جان دام‌های عشایری را در فارس گرفت
  • آشنایی با چهار نامزد انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه و جویبار
  • حضور پرشور مردم ایلام در مراسم عزاداری امام صادق (ع)
  • پخش دور دوم مناظرات انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف