Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با این پرسش که انتشار مداوم صورت حساب‌های مالی سازمان بورس چطور می‌تواند بر کلیت بازار سرمایه و اخذ تصمیم‌های درست و تاثیر گذار بر بازار سرمایه به بازار کمک کند؟ بیان کرد: سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه، نهادی عمومی غیر دولتی با حاکمیت دولتی است و رئیس سازمان در سطح معاونت وزارت اقتصاد است، بنابراین از آنجا که این سازمان سهام دار و سرمایه گذاری به معنی مصطلح در بازار سرمایه ندارد، انتشار صورت‌های مالی سازمان با هدف شفاف سازی عملکرد یک نهاد وابسته به حکومت صورت گرفته است و برای فعالان بازار و کارشناسان و تحلیل گران آمار‌های مربوط به عملیات بازار سرمایه را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: کارشناسان با استفاده از این آمار‌ها می‌توانند وضعیت اقتصاد و بازار سرمایه را از این طریق آنالیز کنند، البته عمده این آمار‌ها در بورس‌های مختلف منتشر شده اند و در اینجا یک کاسه می‌توان آن‌ها را دید.

بیشتر بخوانید

نگاهی به بورس در هفته ای که گذشت؛ ارزش کل معاملات به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید

قلی پور بیان کرد: بنابراین به عنوان یک شهروند از شفاف شدن عملیات و وضعیت مالی سازمان استقبال می‌کنم و امیدوارم این رویه برای سایر نهاد‌های دولتی و حکومتی مثل بنیادها، صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های دولتی وبانک مرکزی ادامه یابد تا با شفاف شدن فعالیت‌ها میزان فساد اداری نیز کنترل گردد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: هم چنین بازار سرمایه نماد شفافیت در سرمایه گذاری و تامین مالی است و انتشار صورت‌های مالی نهاد ناظر به صورت مداوم می‌تواند جنبه‌ای نمادین داشته باشد و سبب تشویق شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بورس ایران بازار سرمایه بازار سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۶۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: شفافیت دارایی‌ها و تراکنش‌ها در سامانه جامع تجارت، مسئله اصلی طلافروشان است ولی برای تعطیلی، مالیات را بهانه می‌کنند.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ سپهر مهرابی، کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت شفافیت مالی در جریان کالا و خدمات  به بازارنیوز گفت: شفافیت مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی برای دولت به منظور نظارت و تنظیم مؤثر جریان کالا‌ها و خدمات ضروری است.

وی افزود: شفافیت در زنجیره ارزش، امکان ارزیابی شفاف درآمد، هزینه‌ها و سود را فراهم می‌کند و دولت را قادر می‌سازد تا از رعایت مالیات اطمینان حاصل کند و از فرار مالیاتی جلوگیری کند. پیاده سازی سیستم‌های صورتحساب الکترونیکی، مانند سامانه مودیان، نقش اساسی در ارتقای شفافیت مالی و پاسخگویی در بخش‌های مختلف ایفا می‌کند. در همین رابطه نیز از دی ۱۴۰۲ همه مشاغل باید به سامانه مودیان متصل شوند.

مهرابی در ادامه با اشاره به لزوم شفاف شدن طلافروشان با پیوستن به سامانه مودیان گفت: یکی از بخش‌هایی که در برابر شفافیت مقاومت نشان داده، صنف طلافروشان است که هنوز هم به طور کامل به این سامانه متصل نشده‌اند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: صنف طلافروشان اغلب در شرایط غیرشفاف فعالیت می‌کنند، فاکتور‌هایی با اجزای نامشخص و بدون شفافیت نیز صادر می‌کنند و به دنبال دور زدن قوانین در فرار از پرداخت مالیات هستند. طلافروشان در صورت اتصال به سامانه مودیان و شفافیت باید اجزا مختلف فاکتور را برای مردم اعلام کنند و صورتحساب‌های الکترونیکی با قالب مشخص و ریز جزئیات به مشتری و سامانه مودیان صادر کنند که درآمد، هزینه و سود آن‌ها را به طور دقیق منعکس کند.

وی افزود: با اتصال به سامانه مودیان، طلافروشان ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر سود و دستمزد فروش خود خواهند بود.


مهرابی در ادامه با اشاره به دلیل مقاومت طلافروشان در برابر شفافیت مالی اظهار کرد: مقاومت طلافروشان در برابر شفافیت مالی ناشی از عدم تمایل آن‌ها به افشای درآمد واقعی و ترس از دست دادن فرصت‌های احتمالی فرار مالیاتی است. با اتصال به سامانه مودیان، دیگر امکان دور زدن مردم در اخذ هزینه بیشتر و همچنین فرار از پرداخت مالیات واقعی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی در بیان مشکل اصلی طلافروشان، گفت: طبق اعلام برخی افراد در درون صنف طلافروشان، مسئله جنجال دوباره آنها و بستن مغازه‌ها، اصلا سامانه مودیان نیست، بلکه اعلام و شفافیت دارایی‌ها برای مقابله با قاچاق در سامانه تجارت دلیل اصلی مخالفت‌های این صنف است، اما برای اینکه این موضوع را توجیه کنند؛ اعلام می‌کنند که سامانه مودیان و اخذ مالیات بیشتر، دلیل مخالفتشان است.

مهرابی در پایان گفت: مشخصا شفافیت دارایی‌ها در سامانه جامع تجارت، مسئله اصلی طلافروشان است که مالیات را بهانه می‌کنند، ولی در هر صورت پیوستن به هر دو سامانه مودیان و سامانه تجارت الزاما باید صورت پذیرد و امکان دور زدن شفافیت دارایی‌ها و تراکنش‌ها از این پس وجود نخواهد داشت.


پایان پیام//

برچسب ها: مالیات طلافروشان ، طلا ، طلافروشان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9u

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی