Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@04:58:22 GMT

لبیک سالمندان هرمزگانی به حضور حماسی انتخابات

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۷۷۲۵۵

لبیک سالمندان هرمزگانی به حضور حماسی انتخابات

در این میان مرد جوانی با عذرخواهی از مردم که در صف ایستاده‌اند، به سراغ پیرزن رفت و وی را به سمت جایگاهی که شناسنامه‌ها و کارت ملی‌ها را می‌گیرند، هدایت کرد و گفت: ببخشید پیرزن گرما زده است و نمی‌تواند در نوبت رای گیری بماند، زودتر کارش را راه بیاندازید.

(از کار مرد جوان خوشم آمدم که به فکر افراد مسن هست و در دلم به آن احسنت گفتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..)

پیرزن محجبه با مقنعه و چادر مشکی با لبخندش از مرد جوان قدردانی کرد، شناسنامه و کارت ملی اش را برای نام نویسی تحویل داد و خودش بر روی صندلی کنار کولر نشست تا به اصطلاح ما بندری‌ها «گرمای وجودش خنک شود.»

چند دقیقه‌ای که گذشت فرصت را غنیمت شمردم و به سراغش رفتم؛ گفتم مادر چرا تنها آمده‌ای!، فرزندانت کجا هستند؟ آهی کشید و گفت: فرزندانم هنوز خواب بودند و من که همیشه اول صبح به پای صندوق‌های رای آمده‌ام نتوانستم صبر کنم و خودم را به نزدیک ترین مکان رای گیری رساندم.

پیرزن خودش را اینگونه معرفی کرد: «فاطمه چشم براه هستم با ۶۵ سال سن» اما هنوز پای رفتن دارم و به عشق رهبرم و سردار سلیمانی و به عشق کشور و مردم سرزمین‌ام تا نفس دارم در انتخابات و دیگر عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شرکت می‌کنم؛ بگذار دشمن از این کار ما به خشم آید.

صدایش زدند تا برگه رای را بگیرد و شخص مورد نظرش را برای رییس جمهوری و شوراها انتخاب کند. هرچند سواد چندانی نداشت اما از قبل کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کرده بود؛ ازمن کمک خواست که اسامی فرد منتخش (رییس جمهوری) را روی برگه بنویسم و کدهای شوراهای مورد نظرش را برایش در صندوق الکترونیکی وارد کنم.

در آخر بهم گفت: «مادر پیرشی ان شاءالله؛ از این دعایش بسیار خرسند شدم وتشکر کردم»؛ با لبخندش که از روی ماسکش پیدا بود؛ از جمعیت هم عذرخواهی و قدردانی کرد و با گفتن کلمه خداحافظی سالن را ترک کرد.

برای حضور در انتخابات لحظه شماری می‌کرد

خاله حوا نیز که نزدیک ۶۰ سال سن دارد، با شور و شوق خاصی خود را به مسجد قدس بندرعباس رساند. علی پسرش می‌گفت: برای زمان انتخابات لحظه شماری می‌کرد تا بالاخره این روز فرا رسید و اول صبح شناسنامه و کارت ملی به دست به پای صندوق رای آمد.

بهش گفتم خاله چرا این همه اشتیاق برای رای دادن داری؟ گفت: آمده‌ام تا به هم سن و سال‌های خودم و حتی جوانانی که با حرف مردم از انتخابات ناامید و دلسرد شده‌اند بگویم که شرکت در انتخابات همانگونه که امام خمینی(ره) و رهبرمعظم انقلاب می‌فرمایند یک امر واجب است و به مسائل و مشکلات جامعه و یا شخص خاصی ربطی ندارد.

وی که ۲ فرزندنش را از دست داده است (یکی شهید و دیگری در اثر تصادف جان باخته است)، گفت: داشتن سن و سال بالا نباید مانع شرکت در این روز مهم شود، آمده‌ام دینم را به شهدا ادا کنم؛ می‌ترسیدم بمیرم و در این انتخابات شرکت نکنم!

برای رضای خدا و به عشق نظام آمده‌ام

پیرمرد سالخورده نیز عصا به دست و لنگان لنگان به همراه همسرش وارد مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در محله آیت الله غفاری (شهنازقدیم) بندرعباس شد و بعد از اینکه رای اش را به صندوق انداخت ازش پرسیدم؟ پدرجان چرا در انتخابات شرکت کرده ای؟ و توصیه ات به مردم و جوانان چیست؟ اول بگویم که برای رضای خداوند و به عشق نظام، انقلاب و سرزمینم آمده‌ام.

وی که هنگام سخن گفتن دست و دلش می‌لرزید، تاکید کرد: شهدا بویژه سردار سلیمانی برگردن ما حق دارند؛ چرا که برای سربلندی ایران و دفاع از خاک و ناموس شان جان خود را فدا کرده‌اند و بی رحمی است اگر به میدان نیاییم.

در این حین که یادم رفته بود اسمش را بپرسم با صدای بلند گفتم پدرجان اسم تان چیست؟ با لبخندی گفت: دخترم مهدی هستم فرزند این سرزمین و سرباز کوچک امام زمان(عج).

حضور مردم بویژه سالمندان هرمزگانی با وجود وضعیت قرمز کرونایی در پای صندوق‌های رای دیدنی بود؛ آن‌ها آمده بودند تا با وجود کارشکنی‌های دشمنان داخلی و خارجی و با وجود همه مشکلات با مشارکت گسترده خود، فرد اصلح را برای ریاست جمهوری و شوراها انتخاب کنند که به درد مردم و جامعه آشنا باشد و به مسائل و مشکلات مردم پاسخ دهند.

یک میلیون و ۱۸۹ هزار نفر درهرمزگان واجد شرایط رای دادن

طبق اعلام سازمان ثبت احوال از یک میلیون و ۶۷۶ هزار نفر جمعیت هرمزگان، یک میلیون و ۱۸۹ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ۳۴ هزار نفر آن‌ها رای اولی می‌باشند.

یکهزار و ۵۵۶ شعبه ثابت و سیار برای اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان هرمزگان فعال است که از این تعداد ۵۶۳ شعبه اخذ رای برای شهرها و ۹۹۳ شعبه نیز برای مناطق روستایی استان اختصاص دارد.

برای برگزاری تمام الکترونیک انتخابات شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز ۱۹۸ شعبه به همراه ۶۷۲ صندوق الکترونیکی اخذ رای دایر شد.

در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مجموع هشت هزار و ۳۱۵ نفر در هرمزگان در بیش از یکهزار شهر و روستای استان باهم رقابت می‌کنند.

شهر بندرعباس دارای ۱۱ کرسی، میناب دارای هفت کرسی و ۴۳ شهر دیگر استان نیز دارای پنج کرسی شورا هستند.همچنین ۱۱۷ روستا در استان دارای کرسی پنج نفره شورا و مابقی روستاها دارای کرسی سه نفره هستند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از صبح امروز جمعه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ در هرمزگان همزمان با سراسر کشور در جریان است.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی سالمندان هرمزگان انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰؛ حضور مردم در روز تعیین سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی سالمندان هرمزگان انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری شهر و روستا اسلامی شهر آمده ام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۷۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی امروز در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران این شهر با تبریک هفته کارو کارگر اظهار داشت: رسول گرامی اسلام (ص) دست کارگری را که بر اثر کار و فعالیت ورم کرده بود بلند کرد و فرمود: این دستی است که هیچ گاه آتش جهنم آن را نمی سوزاند و این دستی است که خدا و رسولش آن را دوست می دارند.

وی تصریح کرد: کسی که از دسترنج خود روزی اش را فراهم کند خداوند با نظر رحمت به او می نگرد و کارگران از شریف ترین طبقه اجتماع هستند زیرا چرخش دست و بازوی آنها باعث چرخش چرخه های زندگی جامعه و امتداد رگه های حیات در مجاری هستی است و هفته کار و کارگر را به این عزیزان و کارفرمایانی که دل در گرو خدمت به این عزیزان دارند و اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی و همه اداراتی که تسهیلگر کارگران تلاشگرند خجسته تبریک گفت.

ماموستا مرادی به در پیش بودن و میقات زمانی حج که ماه های شوال و ذی القعده و ده روز اول ذی الحجه است اشاره کرد و گفت: اکنون ماه جاری شروع میقات زمانی حج است و حج در دین مبین اسلام یکی از ارکان پنجگانه اسلام بوده و از دیدگاه دانشمندان اسلام مظهر اتحاد و یگانگی جهان اسلام است.

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

خطیب نماز جمعه دیواندره افزود: حج برای حجاج صرفا یک سفر معنوی نیست بلکه آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است و مناسک حج به طور کلی یادآور خاطرات حضرت ابراهیم (ع) است که با عقیده راسخ و توکل کامل از همه اسباب ظاهری و مادی قطع امید می کند و همسر و فرزند خردسالش را در بیابان خشک مکه برای خدا رها می سازد و نهایتا در همانجا دعا می کند و کعبه را برای عبادت خداوند یگانه می سازد و از خداوند عاجزانه می خواهد تا آن را مرکز توحید و تجمع جهانیان قرار دهد.

ماموستا مرادی در ادامه سخنانش به فلسفه حج اشاره می کند و گفت: خداوند دعای خالصانه ابراهیم (ع) را اجابت می کند و خطاب به وی می فرماید: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‌ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ(حج آیه 27) مردم را به حج دعوت کن تا پیاده و سوار بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری به سوی کعبه بیایند.

حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است

وی اضافه کرد: بنابراین حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است و اینکه حجاج با دنیای پیرامون خود قطع رابطه می کند و با لباس احرام و سر و وضعی ساده و بی آلایش لبیک گویان عازم دیار ابراهیمی می شوند و در حقیقت این شعار توحیدی و عرفانی را زمزمه می کنند که «إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین لاشریک له و بذلک امرت و انا اول المسلمین» همانا نماز و تمام عبادات من، زندگی و مرگم، همه برای خداوند، پروردگار جهانیان است، شریک و همتایی ندارد و من به همین دستور یافته ام و من نخستین مسلمانم.

ماموستا مرادی بیان کرد: هدف از حج رفتن در واقع شناخت اساس و پایه مذهب بزرگ ابراهیمی و دعوت به آیین خالص ابراهیم (ع) که از  هر گونه شائبه و عقیده شرک آمیز مبرا است و عمل را برای خلوص نیت استوار می سازد در واقع هدف از حج، دلبستگی به معبود حقیقی و گسستن از همه و نهایتا به خدا عشق ورزیدن و از غیر او بیزاری جستن است.

وی در ادامه به اهمیت حج در دین مبین اسلام به عنوان پنجمین رکن اساسی اسلام  که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شده اشاره کرد و گفت: آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تأکید رفتن به حج و  خانه کعبه آمده است به طوری که خداوند عزوجل در این باره فرمودند: «واتموا الحج و العمره لله» (سوره بقره 196)  حج و عمره را برای خدا بجا آورید.

فلسفه حج

امام جمعه شهرستان دیواندره در ادامه خطبه های عبادی جمعه به فلسفه حج گریزی زد و گفت: از دیدگاه دانشمندان و حکماء، فلسفه حج هدف اساسی و مهم در انجام عبادات آن است که به منظور امتثال فرمان خداوند و ادای حق بندگی و سپاسگزاری از نعمتهای بیکران وی انجام گیرد، از رسول اکرم (ص) سوال شد: حج چیست؟ آن حضرت فرمود: الشعث التفل ژولیده مو و غبار آلود . مجدداً سوال شد کدام حج افضل است؟ فرمود: العج و الثج؛ فریاد بلند کردن و خون ریختن در راه خدا،  پس حاجی در حقیقت خویشتن را در برابر خداوند متعال ذلیل و عاجز قرار می دهد و لبیک گویان در صدد اعتلای کلمه الله بر می آید و ابراهیم گونه، عاشقانه حضور خویش را اعلام می کند و مال و جانش را در راه وصال معبود حقیقی قربان می کند.

ماموستا مرادی در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه حج نسبت به هر عبادتی بیشتر جلب توجه می کند، تصریح کرد: خداوند عزوجل خطاب به مؤسس کعبه و منادی حج می فرماید: و اذن فی الناس یاتوک رجالا و علی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق لیشهدوا منافع لهم و یذکراسم الله (سوره حج آیه 27 ) این توجه مهم قرآنی به حرکت مردم پیاده و سواره که از دور دست آن را پیش می گیرند اشاره می کند و منافع آشکاری که قرآن آنها را بر ذکر نام خدا مقدم داشته، برمی شمارد.

حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

وی با اشاره به معنویات سفر حج افزود: حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است که به مسلمان توان می دهد و وجود او را از فروتنی و تقوا در برابر خدا و تصمیم به اطاعت و پشیمانی از نافرمانی اش پر می سازد و عاطفه محبت به خدا و رسول خدا (ص) و یاران و پیروان او را در او سیراب می کند؛ سرزمین مقدس و خاطرات آن، شعائر و آداب حج و آثار درونی آنها، نیروی جماعت حاجیان و الهامات فکری و رفتاری آن و همه اینها به روشنی آثار خود را در ژرفای وجود فرد مسلمان بجا می گذارد و او را با قلبی زلالتر و شیوه ای پاکیزه تر و عزمی راسخ تر برای انجام خیر و نیکی و مقاومتی سرسختانه تر در برابر گناهان از سفر خویش باز می گردد و هر قدر حجش نزد خدا مطلوبتر و پسندیده تر باشد به همان اندازه در زندگی آینده اش مؤثرتر خواهد بود.

 وی اضافه کرد: حج مشق و تمرین ناملایمات زندگی است، سفر حج در بردارنده درس تحمل سختیها، دوری از وطن، جدایی از خویشان و چشم پوشی از فراغت زندگی در میان خانواده و دوستان است و حکمت الهی نخواسته است که این سفر به سوی سرزمینهای زیبا، سرسبز و خوش آب و هوای اسیا، اروپا، و شمال و اورمان و غیره که تفریحگاه های جهانگردان به حساب می آیند، انجام گیرد، بلکه مشیت الهی آن بود که حج در بیابان بی آب و علف که نه برای تفریح تابستان مناسب است و نه بهار، انجام گیرد و این نوعی خود تربیتی برای فرد مسلمان در تحمل دشواریها و ناگواریهای زندگی است.

حج انجمن جهانی مسلمانان در یک مکان مقدس است

امام جمعه شهر دیواندره از حج به عنوان یک انجمن جهانی نام برد و اظهار داشت: حج به فرد مسلمان این امکان را می دهد تا شاهد بزرگترین و پرشکوهترین گردهمایی سالیانه اسلامی باشند، انجمنی که نه از طرف پادشاه یا رئیس حکومت یا جمعیتی، بلکه از سوی خدای جهانیان بدان فراخوانده شده اند. در گردهمایی حج یک مسلمان، برادران خود را از پنج قاره دنیا می بیند که سرزمینها، رنگها و زبانهایشان متفاوت است و تنها پیوند اسلام و ایمان آنان را دور هم جمع کرده است تا شعار واحدی را سر دهند و آن لبیک اللهم لبیک، لبیک لاشریک لک لبیک و یکی از برکات سفر معنوی نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) است که فضایل زیادی دارند و در خاتمه تأیید پایان نامه حج از جانب شخص، شخیص نبی مکرم اسلام (ص) است، که زیارت حضرتش ضامن شفاعت قیامت است و همچنین زیارت اهل بیت و اصحاب حضرت (ص) که هر کدام فضائلی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • اعلام همبستگی دانشجویان هرمزگانی با دانشگاهیان سراسر جهان در دفاع از مردم غزه
  • همبستگی دانشگاهیان هرمزگانی با دانشگاهیان سراسر جهان در دفاع از مردم غزه
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت
  • روسیه از حضور بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد
  • نماهنگ جدید ابوذر روحی منتشر شد + دانلود نماهنگ حماسی «نحن المقاومون»
  • مادر شهید ابراهیم ملک محمدی دعوت حق را لبیک گفت
  • برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی