Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@13:29:10 GMT

نقش پوست موز در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۷۷۶۱۹

نقش پوست موز در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

نتایج یک مطالعه بر روی موش‌های صحرایی نشان داد که عصاره پوست موز می‌تواند در جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلیوی اگزالات کلسیم موثر باشد.

به گزارش ایمنا، یکی از اقدامات مهم برای پیشگیری از بروز بیماری‌های کلیوی، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه است. تعریق زیاد با فعالیت فیزیکی و کم نوشیدن مایعات و آب در هوای گرم و کاهش مایعات بدن، شانس ابتلاء به سنگ‌های کلیه را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سنگ‌های دستگاه ادراری زمانی تشکیل می‌شوند که حجم ادرار کم شود و مواد تشکیل‌دهنده سنگ در ادرار افزایش یابد.

مواد اصلی تشکیل‌دهمده سنگ‌های کلیه شامل اگزالات کلسیم، فسفات کلسیم، اسید اوریک، استرویت، سیستئین و یا مخلوطی از این مواد با فسفات آمونیوم-منیزیم است. این مواد می‌توانند کریستالی شوند و به توده‌های بزرگ‌تر (سنگ) تبدیل شوند. ۷۵ درصد از سنگ‌های کلیوی از نوع کلسیمی شامل اگزالات کلسیم، فسفات کلسیم و یا ترکیبی از اگزالات و فسفات هستند.

مصرف میوه موز به دلیل داشتن پتاسیم زیاد باعث بهبود کارایی کلیه می‌شود. پتاسیم دفع کلسیم در ادرار را کاهش داده و خطر سنگ کلیه را کم‌تر می‌کند. همچنین اگزالات یکی از عوامل مهم در تشکیل سنگ کلیه است. میزان تولید و دفع اگزالات در زمان کمبود ویتامین B۶ افزایش می‌یابد، بنابراین مصرف این ویتامین و مواد غذایی دارای این ویتامین مثل موز ممکن است درمان کمکی برای سنگ کلیه باشد.

با توجه به موارد عنوان شده، پژوهشگران با انجام یک مطالعه تأثیر عصاره پوست موز را در بروز سنگ کلیه در موش‌های صحرایی بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه عصاره هیدروالکلی پوست موز تهیه شد و ۳۲ سر موش صحرایی به صورت تصادفی به شش گروه تقسیم شدند. گروه کنترل مثبت به مدت ۳۱ روز تنها غذا و آب دریافت کردند، گروه کنترل منفی به همراه غذا و آب محلول اتیلن گلیکول یک درصد (برای القای تشکیل سنگ کلیه) دریافت کردند، گروه‌های شاهد به همراه غذا و آب محلول عصاره پوست موز با غلظت‌های مختلف به صورت خوراکی دریافت می‌کردند و گروه‌های تجربی نیز هم عصاره پوست موز (با غلظت‌های مختلف) و هم محلول اتیلن گلیکول دریافت می‌کردند.

پس از ۳۱ روز موش‌ها بیهوش شدند و پژوهشگران پس از خون‌گیری، میزان کراتینین، اسید اوریک و اوره را در خون وکلسیم، اوره، سیترات، اگزالات و pH ادرار را اندازه‌گیری کردند. همچنین کلیه موش‌ها نیز به شیوه میکروسکوپی بررسی شدند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد میزان کراتینین، اسید اوریک و اوره خون و کلسیم ادرار در موش‌های کنترل منفی و موش‌های گروه تجربی دو اختلاف معنی‌دار دارند.

بررسی‌های بافت‌شناسی کلیه نیز نشان داد در موش‌هایی که عصاره پوست موز مصرف کرده بودند، بافت کلیه بهبود یافته و تعداد بلورهای اگزالات کلسیم کمتر شده بود.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که عصاره پوست موز در جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه و بهبود عوارض ناشی از سنگ‌کلیه مؤثر است و می‌تواند ساخت کریستال‌های اگزالات کلسیم و تخریب بافت کلیه را کاهش دهد. با این حال انجام مطالعات بیشتر در خصوص تأیید این نتایج ضروری است.

در انجام این تحقیق سمیرا بابای نوروزی، پرستو رحیمی و مهدی رهنما؛ پژوهشگران گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی اثر عصاره هیدروالکلی پوست موز بر بروز سنگ کلیه اگزالات کلسیمی در موش‌های نر صحرایی نژاد ویستار القا شده توسط اتیلن گلیکول»، در فصل‌نامه علمی پژوهشی فیزیولوژی و تکوین جانوری، منتشر شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 501452

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تشکیل سنگ کلیه اگزالات کلسیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۷۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد

قرار دادن اولین پمپ قلب ترکیبی و پیوند کلیه خوک در یک بیمار موفقیت آمیز بود که نشان می‌دهد پیوند عضو خوک ویرایش ژنتیکی شده در حال تبدیل شدن به یک واقعیت برای موارد پیچیده است.

به گزارش ایسنا، جراحان یک بیمارستان در آمریکا با جشن گرفتن یک پیشرفت در پیوند عضو از حیوان به انسان برای دومین بار موفق شدند یک کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی را به یک فرد زنده پیوند بزنند و نخستین جراحی همزمان پیوند کلیه و پمپ قلب را رقم بزنند.

این جراحی در بیمارستان NYU Langone Health در نیویورک بر روی یک زن ۵۴ ساله به نام لیزا پیزانو که از نارسایی قلبی و بیماری کلیوی پیشرفته رنج می‌برد، انجام شد. این جراحی در حالی انجام شد که در صورت عدم انجام آن لیزا تنها چند هفته زنده می‌ماند.

پیزانو با نارسایی قلبی و مرحله پیشرفته بیماری کلیوی مواجه بود، اما پزشکان توانستند او را برای این جراحی پیشگامانه تایید کنند.

جراحان چند روز قبل از پیوند یک پمپ مکانیکی قلب را در پیزانو کاشتند که به گفته پزشکان اولین جراحی ترکیبی در جهان بود.

پزشکان علاوه بر کلیه اصلاح ژنتیکی شده همچنین در عملی که به گفته بیمارستان برتی اولین بار بر روی یک بیمار زنده بود، غده تیموس خوک را به بدن بیمار پیوند زدند که به آموزش سیستم ایمنی و کاهش احتمال رد عضو کمک می‌کند.

پزشکان توانستند ژنی را که قندی به نام آلفا گال(alpha-gal) تولید می‌کند، حذف کنند که رد فوری کلیه خوک اصلاح شده را متوقف کرد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که حذف آلفا گال به جلوگیری از دفع فوری اندام‌ها از دیگر گونه‌ها مانند خوک توسط بدن انسان کمک می‌کند.

دکتر مونتگومری که رهبری این جراحی را بر عهده داشت، گفت: ما با استفاده از اصلاح ژنتیکی خوک‌ها می‌توانیم نقشی که یک تغییر در ژنوم می‌تواند بیگانه‌پیوندی را به یک جایگزین مناسب تبدیل کند، بهتر درک کنیم. از آنجایی که این خوک‌ها را می‌توان پرورش داد و نیازی به شبیه‌سازی مانند ویرایش‌های پیچیده ژنی ندارند، این یک راه حل پایدار و مقیاس‌پذیر برای حل معضل کمبود اندام پیوندی است. اگر بخواهیم به سرعت زندگی‌های بیشتری را نجات دهیم، استفاده از این اصلاحات ژنتیکی و داروهای کمتر پاسخگو خواهد بود.

دکتر رابرت مونتگومری جراح اصلی این جراحی به خبرنگاران گفت که این عمل نقطه عطفی در سفر ما برای در دسترس قرار دادن اندام‌های نجات دهنده برای هر کسی است که به آنها نیاز دارد.

مونتگومری که اولین پیوند کلیه اصلاح ژنتیکی شده از خوک به انسان را روی یک فرد مرگ مغزی در سال ۲۰۲۱ انجام داده است، گفت: این جراحی تازه این احتمال را نزدیک‌تر می‌کند که دیگر هیچ کس بر اثر کمبود عضو نمیرد و حتما منتظر مهیا شدن عضو از شخص دیگری نباشد.

گفتنی است که اولین پیوند کلیه خوک به یک بیمار زنده در ماه مارس در بیمارستان عمومی ماساچوست بر روی یک مرد ۶۲ ساله انجام شد.

بیگانه‌پیوندی(Xenotransplants) که به پیوند یک عضو بین گونه‌های مختلف گفته می‌شود، به عنوان یک راه حل بالقوه برای بیماران نیازمند پیوند عضو در میان کمبود مزمن اهداکنندگان عضو مورد استقبال قرار گرفته است.

با این حال، بدن انسان می‌تواند اندام‌های حیوانی را رد کند، به این معنی که آنها باید از نظر ژنتیکی اصلاح شوند تا اطمینان حاصل شود که سازگار هستند و خطر را برای بیمار کاهش می‌دهد.

قلب اصلاح شده ژنتیکی خوک در سال ۲۰۲۳ به دو بیمار در دانشگاه مریلند پیوند زده شد، اما هر دو کمتر از دو ماه زنده ماندند.

پیزانو دارای سطوح بالایی از آنتی‌بادی‌های مضر برای بافت انسان بود، اما نه برای اندام‌ ویرایش شده خوک. بنابراین یک کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی برای او مناسب بود. وی می‌گوید قبل از تن دادن به این جراحی، تمام راه‌های دیگر را امتحان کرده بود.

طبق بیانیه بیمارستان، پزشکان می‌گویند که سال‌ها طول می‌کشید تا برای او یک کلیه همسان انسانی برای پیوند پیدا شود تا بدن او عضو اهدایی را رد نکند.

پیزانو گفت: من پیش خودم گفتم در بدترین سناریو، اگر این کار جواب ندهد، ممکن است برای نفر بعدی کار کند. می‌دانید، بالاخره حداقل یک نفر از آن سود خواهد برد.

مونتگومری می‌گوید حالا که تقریباً دو هفته از این عمل گذشته است، پیزانو هنوز هیچ نشانه‌ای از رد عضو را نشان نداده است و عملکرد کلیه او عالی است.

دکتر معظمی از اعضای تیم جراحی نیز گفت: این رویکرد منحصر به فرد اولین بار در جهان است که بکار گرفته می‌شود. این جراحی فرصتی برای کیفیت بهتر زندگی و دادن زمان بیشتری به لیزا برای گذراندن زمان با خانواده‌اش است. به نظر می‌رسد جراحان در حال یادگیری هستند که چگونه می‌توانند پیوند اندام‌های خوک ویرایش شده ژنتیکی را به واقعیت و امری رایج تبدیل کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جذب دانشجویان توسط صاحبان صنایع از طریق سامانه سیب
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • مادربزرگ ۵۴ ساله قلب مصنوعی و کلیه خوکی دریافت کرد
  • برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • از اولین پیوند کلیه در ایران تا حس و حال اهداکنندگان