Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@11:57:32 GMT

تاثیر ضدالتهابی اُمگا ۳ در کاهش ابتلا به افسردگی

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۷۹۶۲۳

تاثیر ضدالتهابی اُمگا ۳ در کاهش ابتلا به افسردگی

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال اکسپرس، اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 (PUFAs) موسوم به اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) در ماهی‌های روغنی یافت می‌شود.

محققان در این مطالعه، اثرات دوزهای بالای EPA و DHA در سلول‌های عصبی آزمایشگاهی و سپس در بیماران را ارزیابی کردند تا پی ببرند که چگونه التهاب و افسردگی را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویکرد جدید به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا سازوکار مهم مولکولی را شناسایی کنند که می‌تواند به پیشرفت درمان‌های جدید بالقوه شامل اسیدهای چرب امگا ۳ برای بیماران مبتلا به افسردگی کمک کند.

دکتر «الساندرا بورسینی»، سرپرست تیم تحقیق از کالج کینگ لندن، در این باره می‌گوید: «با استفاده از ترکیبی از تحقیقات آزمایشگاهی و بیمار، مطالعه ما بینش جدیدی راجع به چگونگی اثرات ضدالتهابی اسیدهای چرب امگا ۳ بر بهبود افسردگی نشان می‌دهد.»

تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به اختلال افسردگی حاد در بدن خود التهاب بیشتری نسبت به افراد فاقد این اختلال دارند. در حال حاضر هیچ راهکار درمانی ضدالتهابی اثبات شده‌ای برای افسردگی وجود ندارد و اگرچه نشان داده شده است که دو PUFA مهم امگا ۳، یعنی EPA و DHA، اثرات ضد التهابی و ضد افسردگی دارند، اما مکانیسم دقیق عملکرد آنها ناشناخته است.

نتایج این تحقیق نشان داد که وقتی اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن استفاده و فرآوری می‌شوند، برخی از متابولیت های آنها (معروف به واسطه‌های چربی) قادر به محافظت از مغز در برابر اثرات مضر التهاب هستند.

این مطالعه نشان داد که درمان سلول‌های هیپوکامپ انسان با EPA یا DHA قبل از قرار گرفتن در معرض پیام رسان های شیمیایی دخیل در التهاب موسوم به سیتوکین ها، از افزایش مرگ سلولی و کاهش نوروژنز مغز جلوگیری می‌کند.

در این مطالعه به ۲۲ بیمار مبتلا به افسردگی به مدت دوازده هفته ۳ گرم EPA یا ۱.۴ گرم DHA داده شد. متابولیت های چربی EPA و DHA در خون آنها قبل و بعد از درمان با امگا ۳، به همراه نمره علائم افسردگی شأن اندازه گیری شد.

در هر دو گروه بیماران، درمان EPA یا DHA با افزایش متابولیت های مربوطه و بهبود قابل توجه در علائم افسردگی همراه بود؛ میانیگن کاهش علائم افسردگی در گروه‌های EPA و DHA به ترتیب ۶۴٪ و ۷۱٪ کاهش بود.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد که واسطه‌های چربی بیواکتیو تولید شده از طریق تجزیه EPA و DHA در بدن می‌توانند به عنوان مکانیزمی برای کاهش افسردگی و التهاب هدف قرار بگیرند اما نیاز به اطمینان از طولانی شدن اثرات آنها برای این روش وجود دارد.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که یک آنزیم اصلی در متابولیسم اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند گزینه معتبری برای تغییر مجدد دارو باشد و می‌تواند برای سایر اختلالات مغزی مرتبط با التهاب از جمله افسردگی استفاده شود.

کد خبر 5238563

منبع: مهر

کلیدواژه: امگا ۳ افسردگی مغز ویروس کرونا واکسن کرونا انتخابات 1400 آمار کرونا کووید 19 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سازمان غذا و دارو شیوع کرونا واکسن کووایران برکت دیابت خواب اهدای خون علیرضا زالی سعید نمکی اسیدهای چرب امگا ۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۹۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد غذایی ضد التهاب

آفتاب‌‌نیوز :

مواد غذایی ضد التهاب ممکن است به عنوان یک درمان مکمل برای بسیاری از بیماری‌های التهابی مانند بیماری‌های آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، آسم، بیماری التهابی روده، لوپوس، تیروئیدیت هاشیموتو و سندرم متابولیک عمل کند. سندرم متابولیک به مجموعه‌ای از بیماری‌ها نظیر دیابت نوع دو، چاقی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی اتلاق می‌شود.

دانشمندان معتقدند التهاب در همه این بیماری‌ها نقش دارد. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهاب ممکن است به بهبود سلامت فرد مبتلا به سندرم متابولیک کمک کند.

مصرف یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان همچنین می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها بینجامد. مواد غذایی ضد التهاب باید ترکیبی از مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های مفید باشد. مواد غذایی که ممکن است به مدیریت التهاب کمک کنند شامل ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و سالمون، میوه‌هایی مانند بلوبری، شاه توت، توت فرنگی و گیلاس، سبزیجات خام و یا نیم پز نظیر کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی، آجیل و دانه ها، زیتون و روغن زیتون، فیبر، حبوبات مانند عدس و لوبیا، ادویه جات مانند زنجبیل و زردچوبه، پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک ها، چای و برخی از گیاهان هستند. به علاوه شایان ذکر است که انواع مواد غذایی سالم باید در رژیم غذایی گنجانده شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • انجام ۲۰ دقیقه بازی تتریس می تواند از ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه جلوگیری کند
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • بهای نفت در بازار جهانی کاهش‌ یافت
  • این اسید لاغرتان می‌کند
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • چگونه افسردگی را از خود دور کنیم؟
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی